تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

انتقادبی‌سابقه روحانی از احمدی‌نژاد

یک روز پس از تمجید آیت‌الله خامنه‌ای از مواضع محمود احمدی‌نژاد در مناقشه هسته‌ای ایران، حسن روحاني مسئول سابق پرونده هسته‌اي اين کشور با حمله شديد به سياست‌خارجي دولت نهم تاكيد كرد، ايران بايد در پي تفاهم با بقيه جهان باشد.

حسن روحاني كه در پي پيروزي احمدي‌نژاد در انتخابات رياست‌جمهوري ايران در سال 1383 سمت خود را به عنوان مذاكره كننده بلندپايه هسته‌اي اين كشور از دست داد در سخنرانی خود از احمدي‌نژاد به‌طور مستقيم نام نبرد، ولي منظور وي از اين سخنان آشكارا رييس‌جمهور ايران بود كه به گفته منتقدان، اين كشور را به علت مناقشه هسته‌اي با كشورهاي غربي، منزوي كرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت در بخش دیگری از سخنان خود در کنفرانس "چشم انداز بیست ساله و الزامات سیاست خارجی توسعه گرا" گفت:" باید ببینیم آیا سیاست‌خارجی خوب به این معناست که حرف‌هایی بزنیم که تکبیرآفرین باشد؟ آیا سیاست‌خارجی یعنی درشت‌گویی؟ حقیقت این است که این موارد سیاست‌خارجی را درست نمی‌کند، چرا که سیاست‌خارجی یعنی راه و روش سلوک با دنیا که در نتیجه آن یا تهدیدی کاسته و یا منفعی عاید کشور شود."

حسن روحاني از شخصيت‌هاي نزديك به اكبر هاشمي رفسنجاني، در حال‌حاضر يكي از دو نماينده آيت‌الله علي خامنه‌اي در شوراي عالي امنيت ملي است. وي در دو سال اخير حملات شديدي علیه احمدي‌نژاد داشته و به ويژه سياست‌خارجي وي را با غرب در موضوع هسته‌اي مورد انتقاد قرار داده است.

در شرايطي كه تل‌آويو همواره درباره خطر ايران هسته‌اي هشدار مي‌دهد، احمدي‌نژاد هفته گذشته در سخناني اسرائيل را "جرثومه فساد و حيوان درنده" توصيف كرد.

حسن روحاني در سخنراني خود با انتقاد از چنین سخنانی در عرصه دیپلماسی گفت:" شکی نیست که ما می‌خواهیم دنیا حرف ما را بفهمد، اما با داد و بی‌داد نمی‌توان حرف خود را به دنیا فهماند. به واقع مرز بین تعامل، تقابل و تسلیم چیست؟ حقیقت این است که ما نتوانستیم در این مقوله‌ها به تفاهم برسیم."

محمود احمدي‌نژاد بارها مصالحه با غرب را بر سر برنامه هسته‌اي و تعليق غني‌سازي اورانيوم رد و اعلام كرده است، تهديد‌ها و ارعاب‌ها اهداف هسته‌اي ايران را تغيير نخواهد داد. در نتيجه پنج عضو دائم شوراي امنيت به علاوه آلمان قصد دارند سومين دور تحريم‌ها از جمله تحريم‌هاي مالي شديدتر را علیه ايران تصويب كنند. اما احمدي‌نژاد اين اقدام را رد كرده است.

حسن روحاني كه به جناح ميانه‌رو نزديك به اكبر هاشمي رفسنجاني تعلق دارد، افزود:" حقیقت این است که ما هنوزخودمان به تفاهم نرسیده‌ایم، تعامل یعنی چه؟ برخی فکر می‌کنند ما در سیاست خارجی باید مرتب اعلام موضع کنیم اما در این روند به مذاکره و مبادله افکار هم نیاز داریم یا خیر؟ البته شکی نیست که دنیای غرب از ما خوشش نمی‌آید و در باطن دشمن ماست، اما باید با دشمن چگونه رفتار کرد؟ باور کنید پیغمبر هم با کفار مذاکره می‌کرد، با آنها معاهده امضا می‌کرد و حتی صلح هم کرده بود."

حسن روحاني سابق براین هدايت هيئت مذاكره كننده هسته‌ا‌ي ایران با کشور‌های غربی و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را به عهده داشت. وي هنوز تصدي مجموعه‌اي از مناصب مهم را همچون عضويت در"مجلس خبرگان" در اختيار دارد و نماينده آيت‌الله علي خامنه‌اي در شوراي عالي امنيت ملي است. روحاني از معاونان ارشد اكبر هاشمي رفسنجاني در مجمع تشخیص مصلحت است. اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2005 مغلوب احمدي‌نژاد شد.

نظرهای خوانندگان

آقای حسن روحانی شايد عاقل تر از احمدی نژاد باشد، اما مسئله ی اصلی نظام درونی اين سيستم و اين حکومت است. اين حکومت مثل يک قوطی کنسرو که عامل ضد دگرگونی، ضد رفورم و سراننجام عامل کنسرويشن درش هست اين نظام هم همين طور است. آقای روحانی خودش هم به خوبی می داند که هم او هم همهی روحانيون در يک حکومت لاييک بيشتر می توانند موثر باشند. اين را حتا با دخالت در حکومت هم می گويم. به نظر من اين حکومت دست و پای انسانها را ؛ حتا کسانی که می خواهند برای خودش و در راستای منافع خودش هم حرکت کنند بسته است. و اين بند و بست، يا حتا اين بندبست در اين نظام چنان که خودشان می گويند الی يو القيامه است.

-- بدون نام ، Feb 27, 2008 در ساعت 06:22 PM

مشکل احمدی نزاد نیست محتوای این رزیم خیره سری وتف انداختن به تمام دست آوردهایی است که ماهیت انسانی را از حیوانی جدامی کند است.فرق بین هاشمی رفسنجانی با احمدی نزاد در شیوه کاراست.همین آقای روحانی بعد از جنایت 18 تیر دانشگاه تهران مخالفان در اجتماع چماق بدستان رزیم مخالفان را به "تکه تکه شدن"تهدید کرد .

-- سعید جوزانی ، Feb 27, 2008 در ساعت 06:22 PM

من امروز در کنفرانس حاضر بودم. مجموعه سخنان حسن روحانی مانند گذشته بود به نظر نمی رسد تیتر "بی سابقه" مناسب باشد ضمن اینکه تمامی اقرادی که در کنفرانس بودند ار منتقدین احمدی نژاد در دانشگاهها و سفرا و دیپلماتهای برجسته ای بودند که به دلایل مختلف با دولت احمدی نژاد همکاری نمی کنند ...

-- امید ، Feb 27, 2008 در ساعت 06:22 PM

من هر چه در خبر گشتم خيلي از اين مطالبي كه از قول روحاني گفته شده را نيافتم! مناسب است خبرها و نقل قولها را با لينك مربوط به خبر و منبع آن چاپ بفرمائيد.

-- ساسان ، Feb 27, 2008 در ساعت 06:22 PM

بالاخره این نظام ساخته شده یک سنگ جامد که نیست سیستم فکری است و سیستم فکری را می شود دستکاری کرد و بهتر یا بدترش کرد. یک بار انقلاب کردیم برای جد و آبای مان هم کفایت می کند اینقدر نگاه سختگیرانه نداشته باشیم وقتی یکی از اعضای یک حکومت به هر دلیلی به نتایجی رسیده که به نظر ما نیز نتایج مثبتی است بهتر است بدبینانه ان را نفی نکنیم. نمیدانم شاید حرف من اشتباه باشد

-- امین ، Feb 28, 2008 در ساعت 06:22 PM

حاج محمود دوستت داریم
ازطرفداران حاج محمود احمدی نژاد

-- مهدی ، Feb 28, 2008 در ساعت 06:22 PM

متاسفانه شما حرفهاي ما يعني سيزده چهارده دانشجو را سانسور مي كنيد٠ شما در واقعيت جامعه ي ايران نيستيد و معارتان در مورد فحش و ناسزا و سزاوار و مقدس نامقدس بروز نيست٠ و شما حتا په اينكه دانشجويان فقيري وجود داشته پاشند كه په نان محتاج پاشند چه رسد په داشتن يك كمبيوتر پرا سي نفر را مشكوك و دور از دهن په حسپ مي اوريد٠
پروانه٠ رجب٠ ناصر٠ داريوش٠ محمد و محپوپه و ديگران

-- بدون نام ، Feb 28, 2008 در ساعت 06:22 PM

این سنگی را که احمدی نژاد بدستور و پشتیبانی ایت الله خامنه ئی و با کمک حفاظت سپاه و بسیج و نیروهای انتظامی و امنیتی و گروهای ارعاب وابسته به رژیم به چاه انداخته دیگر خیلی خیلی دیر شده است که از چاه بیرون اورده شود ! . اقای روحانی و شاید هم چند تای دیگر باید گاوشان نر باشد و خود هم مردان کهن تا از عهده انجام اینگونه کارها بر ایند !. و البته هم بشرطی که تا رسیدن ان زمان که بر راس حکومت قرار گیرند ناگهان خدای ناکرده »» سرشان را بغل دستشان «« پیدا نکرده باشند !!.

-- داوید ، Feb 28, 2008 در ساعت 06:22 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)