تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر: «واژگان نشانه – معناشناسی»

فرهنگ تخصصی «واژگان نشانه - معناشناسی» اثر دکتر المیرا دادور، از سوی انتشارات مروارید در ۱۱۰۰ نسخه منتشر شده است.

این کتاب، فرهنگ نامه‌ای تخصصی برای کسانی است که با نشانه‌شناسی، معناشناسی، تاویل و مفاهیم جدید در دنیای هنر و ارتباطات سر و کار دارند.

خانم دادور در مقدمه کتاب نوشته است: «اگر سوسور را به تعبیری بنیان‌گذار علم نشانه - معناشناسی بدانیم، آن هم بدون در نظر گرفتن تمام نشانه‌هایی که از دنیای کهن تا به امروز در اختیار بشر قرار گرفته است، باید بپذیریم متفکران بعد از وی با به کار بردن واژگانی متفاوت، مفاهیم اصلی تفکرشان را ارائه کرده‌اند.»

نویسنده با اشاره به این که «توشه معنایی این متفکران، گاه به هم نزدیک و حتی یکی می‌شود و در نتیجه، از واژگان یکسانی بهره می‌جویند» می‌آورد: «در اکثر کتاب‌هایی که در سال‌های اخیر در این موضوعات برای خواننده ایرانی تالیف یا ترجمه شده است، فهرست واژگان مشترکی در صفحات پایانی کتاب ارائه شده و جای بسیاری از واژگان و تعاریف مهم خالی مانده است.»

در این کتاب، برای برخی از واژگان چند معادل آمده است تا امکان آشنایی با تمام تعابیر برای خواننده فراهم باشد.

واژه سمیولوژی به معنی نشانه یا signe است که از قرن ۱۸ میلادی به «علمی که به تشخیص بیماری‌ها با ملاحظه نشانه‌های ظاهری در بیمار» می‌پرداخت اتلاق شد.

از ۱۹۱۰ به بعد، این واژه دارای کاربرد جدیدی شد و فردینان دو سوسور، زبان‌شناس بزرگ فرانسوی، آن را به عنوان «علمی که به حیات نشانه‌ها در بطن زندگی می‌پردازد» مطرح کرد.

ساده‌ترین تعریفی که از نشانه‌شناسی می‌توان داد عبارت است از «مطالعه نظام‌مند تمامی رمزگانی که در ایجاد و یا تاویل نشانه و یا در فرایند دلالت دخیلند.»

هدف فرهنگ تخصصی «واژگان نشانه - معناشناسی»، ارائه برابرها و نوآوری واژگانی مرتبط با اصطلاحات مطرح این علم است.

به عنوان مثال، در مقابل واژه ادبیات آمده است: «مجموعه متونی که جامعه آنها را با ارزشی زیبایی‌شناختی می‌شناسد و در آن رابطه میان متن و بیان، برای هر متن، به طور خاص و مناسب آن در نظر گرفته می‌شود. هرگونه تعبیر یا ترجمه‌ای از ادبیات، می‌تواند آن را از بین ببرد.»

قیمت این فرهنگ، ۳۴۰۰ تومان است


در همین رابطه:
تازه‌های نشر: «بیگانگی در آثار کافکا»
تازه‌های نشر: «خوشه‌های خشم»
تازه‌های نشر: «گربه»
تازه‌های نشر: «پاریس – تهران»
تازه‌های نشر: «سرزمین‌های شبح‌زده»

نظرهای خوانندگان

این لینکهایی که در قسمت " در همین رابطه " گذاشته اید کار نمی کنند. خطای 404 می دهند.

----------------------------------------------------------
زمانه: سپاس از تذکر شما
تصحیح شد

-- مریم ، Sep 21, 2008 در ساعت 12:18 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)