تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

واکنش تند مجلس ایران به اظهارات مشایی

اکثریت نمایندگان مجلس ایران در بیانیه مشترکی از رئیس‌جمهور خواستند به‌خاطر اظهارات اسفندیار رحیم مشایی در دوست خطاب کردن مردم اسرائیل، با وی به شدت برخورد کند.

اسفندیار رحیم مشایی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در هفته‌های اخیر مردم اسرائیل را دوست ملت ایران معرفی کرده است.

این اظهارات با خشم محافظه‌کاران در ایران مواجه شده است.

خبرگزاری‌ها امروز چهارشنبه اعلام کرده‌اند که ۲۰۰ نماینده محافظه کار، اظهارات آقای مشائی را «ذلیلانه و حقیرانه» دانسته‌اند.

آنها خطاب به محمود احمدی‌نژاد آورده‌اند که در جمهوری اسلامی هیچ مقامی اجازه ندارد چنین مواضعی را اتخاذ کند.

نمایندگان مجلس، اظهارات آقای مشایی را «تأسف‌بار» دانسته و از رئیس‌جمهور خواسته‌اند با وی برخوردی جدی کند.

رحیم مشایی یکی از نزدیکان و معتمدان احمدی‌نژاد محسوب می‌شود.

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیشتر به خاطر این اظهارات خواستار برکناری آقای مشایی از مقام خود شده بود.

این در حالی است که احمد توکلی دیگر نماینده محافظه‌کار مجلس، امروز چهارشنبه از علی کردان وزیر کشور به‌خاطر جعلی بودن مدرک تحصیلی‌اش و از اسفندیار رحیم مشایی معاون رئیس‌جمهور به‌خاطر اظهارات مسالمت جویانه‌ای که درباره مردم اسرائیل داشته، خواست که از مقام خود استعفا کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین اعلام کرده‌اند که اسرائیل و مردمش را به رسمیت نمی‌شناسند و اظهارات آقای مشایی را «خطری جدی» برای جمهوری اسلامی می‌دانند.

گسترش اعتراض‌ها
هم‌زمان با حضور اسفندیار رحیم مشایی در مجلس شورای اسلامی برای توضیح درباره دیدگاه‌های خود در مورد مردم اسرائیل، رسانه‌های اعلام کرده‌اند که جنبش عدالتخواه دانشجویی در اعتراض به سخنان این مقام دولت ایران، مقابل سازمان میراث فرهنگی تجمع کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق نیز امروز با صدور نامه سرگشاده‌ای به احمدی نژاد سخنان اخیر آقای مشائی را «بی‌پایه و اساس و نابخردانه و بحران‌ساز» خوانده‌ است.

ائتلاف حزب الله ایران که گروهی محافظه‌کار در ایران است هم با صدور اطلاعیه‌ای از رئیس جمهوری خواسته که «با برکناری چنین افرادی از صحنه اجرایی و سیاسی کشور، این لکه ننگ را از دامان جمهوری اسلامی پاک گرداند.»

به گزارش خبرگزاری میراث خبر، نیره اخوان که در کمیسیون قضایی مجلس مشغول فعالیت است، اعلام کرده که نمایندگان خواهان تحقیق و تفحص از سازمان میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هستند.

براساس این گزارش، نمایندگان مجلس هشتم معتقدند پس از انقلاب اسلامی در ایران مشائی اولین مقام دولتی است که مردم اسرائیل را به رسمیت شناخته است.

آن‌طور که گزارش شده، آقای مشایی در جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته، توضیحاتی درباره اظهارتش ارائه کرده است.

رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که ادامه جلسه نمایندگان مجلس با وی عصر امروز پی گرفته خواهد شد.

جلال یحیی‌زاده نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به خبرگزاری فارس گفته که تا عصر چهارشنبه نظر نهایی این کمیسیون درباره اظهارات آقای مشایی اعلام خواهد شد.

این در حالی است که خبرگزاری ایسنا به نقل از وی اعلام کرده که آقای مشائی در این جلسه قبول کرده تا اظهاراتش در مورد مردم اسرائیل را به صورت کتبی اصلاح کند.

این نماینده مجلس افزود: «مشایی در توضیحاتی، اظهار کرد که به هیچ وجه منظورش این نبوده که موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت می‌شناسد. در واقع صحبت‌ها جنبه فرهنگی داشت و موضع سیاسی نداشته است.»

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم به این خبرگزاری گفت که ۶۰ نماینده مجلس تذکری کتبی به رئیس سازمان میراث فرهنگی داده‌اند که در صحن علنی مجلس قرائت نشده است.

روابط ایران و اسرائیل از زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ قطع شده است و جمهوری اسلامی، اسرائیل را فاقد مشروعیت می‌داند.


در همین رابطه:
مشایی به مجلس فراخوانده شد
لاریجانی: «با مردم اسرائیل دوست نیستیم»
تأکید مجدد رحیم‌مشایی بر دوستی مردم ایران و اسراییل
انتقاد از اظهارات رحیم مشایی درباره مردم اسراییل
تمجید معاون احمدی‌نژاد از مردم اسرائیل و آمریکا

نظرهای خوانندگان

اظهارات آقای مشایی معاون محمود احمدی‌نژاد دررابطه بامردم اسرائیل ومردم آمریکا سخن درستی ایست .چون حساب ملتها ازدولتها جدا است.اماامام خمینی برخلاف آقای مشایی مردم اسرائیل راجزءسربازان اسرائیل میداند؟سئوال دراینجاست اگرفردی از دولت آقای خاتمی این اظهارات رامیکرد صدای وااسلاما بلندمیکردند ودروس حوزه تعطیل وازتمامی تریبونهادولت راموردحمله قرامی دادندوآقای خامنه ای ازآن بنام مرعوب شدگان بیگانه یادمیکرد

-- ابراهیم ملکی ، Aug 14, 2008 در ساعت 11:30 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)