تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران

شش قدرت جهانی طرف مذاکره هسته‌ای با ایران در صدد اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند.

به گزارش روزنامه آمریکایی یو‌اس‌اِی تودِی گونزالو گالاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در این باره گفت: «در حال آغاز بررسی یک طرح کلی احتمالی برای یک قطعنامه تحریمی جدید هستیم.»

وی که این سخنان را در قالب یک بیانیه اظهار می‌کرد این تصمیم ایالات متحده و هم‌پیمانانش را «نتیجه پاسخ مبهم ایران به پیشنهاد برای حل مناقشه» نامید.

به گزارش آسوشیتدپرس مقامات آمریکایی سند یک‌صفحه‌ای ایران را که روز سه‌شنبه در پاسخ به بسته پیشنهادی اروپا به طرف‌های غربی مذاکره ارائه شده‌بود را «غیر قابل قبول» دانسته‌اند.

در این سند کوتاه که به زبان انگلیسی نوشته شده، ایران گفته‌است که تنها پس از این‌که «پاسخی روشن» در مورد مسئله‌ای که با مشوق‌ها دارد دریافت کند، «پاسخی روشن» ارائه خواهد کرد.

به گزارش یو‌اس‌اِی تودِی، یکی از مقامات آمریکایی که نخواست نامش فاش شود پاسخ ایران را «پیچیده‌سازی و تأخیر بیشتر» توصیف کرد و گفت که آمریکائیان «انتظار چنین نوع پاسخی را داشتند».

واکنش روسیه به پاسخ ایران
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویتالی چورکین، وزیر روسیه در سازمان ملل روز چهارشنبه گفت: «با وجود پاسخ مبهم ایران به پیشنهاد در مورد مشوق‌ها، هنوز ظرفیت‌هایی برای ادامه مذاکرات با ایران وجود دارد.»

وی در اظهاراتش خطاب به خبرنگاران افزود: «قطعاً بر این باور نیستیم که نتیجه مسلم این مذاکرات حتماً عدم موفقیت خواهد بود. ما معتقدیم که در این مذاکرات ظرفیت‌هایی وجود دارد.»

مدیران سیاسی گروه ۵+۱ طی گفتگوی تلفنی، روز چهارشنبه به این نتیجه رسیدند که پاسخ ایران به بسته پیشنهادی آن‌ها که روز سه‌شنبه ارائه شده‌بود «ضعیف و فرمالیته» است.

این شش قدرت امیدوارند با اعمال فشار دیپلماتیک برنامه هسته‌ای ایران را به توقف بکشانند.

این قدرت‌ها همواره به برنامه هسته‌ای ایران به دیده ظن نگریسته و آن را تلاشی برای دستیابی ایران به سلاح اتمی قلمداد کرده‌اند. با این حال ایران بارها بر قصد خود بر استفاده صرفاً صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تأکید کرده‌است.

بریتانیا: چاره جز اعمال تحریم‌های جدید نیست
بریتانیا روز چهارشنبه گفت: «پس از پاسخ ناامیدکننده ایران به پیشنهاد مشوق‌ها، شش قدرت طرف مذاکره هسته‌ای با ایران چاره‌ای به جز اعمال تحریم‌های جدید ندارند.»

کیم هاولز، معاون وزیر خارجه بریتانیا در این باره گفت: «برای ما ناامیدکننده بود که ایران در ازای این بسته سخاوتمندانه پاسخ مثبتی به خاویر سولانا (رئیس سیاست خارجی اروپا) نداد.»

هاولز افزود: «شش قدرت توافق کرده‌اند که در حالی که تماس‌های غیررسمی میان آقای سولانا و آقای سعید جلیلی (مذاکره‌کننده ایرانی) ادامه خواهد داشت، ما اکنون در چارچوب راهبرد دو سویه خود، چاره‌ای به جز اعمال تحریم‌های جدید بر ایران نداریم.»

معاون وزیر خارجه بریتانیا ادامه داد: «ایران انتخاب روشنی دارد: تعامل یا انزوا و ما متأسفیم که رهبران ایران ظاهراً گزینه انزوا را برگزیده‌اند.»


در همین رابطه:
فرانسه: پاسخ ایران در حد انتظار نبود
انتشار متن نامه جلیلی به سولانا
مقامات ۵+۱ بر سر پاسخ ایران مذاکره می‌کنند
«پاسخ ایران، تحویل مقامات اروپا شد»
آمریکا: راهی جز افزایش تحریم‌ها نمانده است
انتشار پیشنهاد تهران در مذاکرات ژنو

نظرهای خوانندگان

اگر ایران توقف غنی سازی را نپذیرد که تا آخرین لحظه نخواهد پذیرفت - بازدید از کشتی های به مقصد ایران و ضرورتا تنش در منطقه افزایش خواهد یافت اگر تنش بر اثر غفلت یک سرباز که ناگهانی از تفنگش گلوله ای خارج شود - اینجا سیاستمداران اختیار خود را جهت کنترل بحران از دست میدهند و به همین سرباز واگذار کرده اند که اوج حماقت خواهد بود. صدام حسین درس تاریخ است جام زهر خمینی عبرت تاریخ است اما دولت مردان ایران از تاریخ درس نخواهند گرفت

-- فرهاد- فریاد ، Aug 6, 2008 در ساعت 02:13 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)