تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

فرانسه: پاسخ ایران در حد انتظار نبود

فرانسه روز چهارشنبه گفت پاسخ ایران به بسته پیشنهادی غرب در خصوص توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش «آن چیزی نیست که امید داشتیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رومن نادال سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این باره افزود: «این سند کاملاً تشریفاتی، پاسخی را که انتظار داشتیم به نشست ۱۹ ژوئیه ژنو داده شود در بر نداشت.»

وی همچنین گفت: «مهلت دوهفته‌ای که در ۱۹ ژوئیه مقرر شده‌بود ۴ روز پیش تمام شد و ما متأسفیم که نه گفتگوهای میان آقای جلیلی با سولانا و نه این سند، پاسخی برای ما ارائه کرده‌است.»

شش قدرت جهانی روز چهارشنبه گفتگوهایی تلفنی با یکدیگر درباره پاسخ ایران انجام دادند.

بنا بر گزارش رسانه‌های آمریکایی، ایالات متحده و هم‌پیمانانش در پی «ضعیف دانستن» پاسخ ایران، «در حال بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران» هستند.

به گفته دیپلمات‌های غربی، این کشورها در حال فکر بر روی اعمال فشار بیشتر بر شورای امنیت سازمان ملل برای تحریم‌های شدیدتر علیه ایران هستند ولی روسیه و چین ممکن است در برابر این حرکت مقاومت کنند.

پاسخ ایران روز گذشته (سه‌شنبه) از سوی سفیر ایران در بروکسل طی نامه‌ای تحویل مقامات اتحادیه اروپا شده بود. سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران خبر ارائه پاسخ تهران را روز گذشته به خاویر سولانا مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا گزارش کرد.

جمهوری اسلامی ارائه این پاسخ را پیشتر انکار کرده بود.

گروهی از کشورهای غربی خواستار توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند و برای ترغیب ایران به این امر، بسته‌های پیشنهادی ارائه می‌کنند. آن‌ها دلیل این خواسته خود را هراس از دستیابی ایران به فناوری نظامی هسته‌ای عنوان می‌کنند.


در همین رابطه:
انتشار متن نامه جلیلی به سولانا
مقامات ۵+۱ بر سر پاسخ ایران مذاکره می‌کنند
«پاسخ ایران، تحویل مقامات اروپا شد»
آمریکا: راهی جز افزایش تحریم‌ها نمانده است
انتشار پیشنهاد تهران در مذاکرات ژنو

نظرهای خوانندگان

اینگونه حرفهای دیپلماتیک فرانسویها جالب است به نظر میرسد فرانسویها پنج سال با جمهوری اسلامی مذاکره نکرده اند و نمیدانند مذاکرات از نظر جمهوری اسلامی ارزیابی طرف مقابل است تا خود را تنظیم کند و بین طرفهای روبرو با باج دادن به یکی اختلاف ایجاد کند هم اکنون مورد بازی مذاکره ای ایران آمریکاست زمانی خود فرانسه بود که با عقد قراردادهای سنگین منفعل شد . فرانسه سهل الوصول ترین طرف مذاکره بود که فریب تیم مذاکره ای دولت خاتمی را خورد آیا جرج بوش انتخاب مناسبی ست ؟ زمان روشن خواهد ساخت اما جرج بوش هدف کوتاه مدت ایران است

-- فرهاد- فریاد ، Aug 6, 2008 در ساعت 01:27 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)