رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۷

خرسندی مقامات ایران از مذاکرات ژنو

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید که مذاکرات ژنو درباره برنامه هسته‌ای ایران گامی رو به جلو بوده است.

به گزارش امروز (یکشنبه) خبرگزاری‌ها، آقای احمدی‌نژاد گفت که هرگونه مذاکره گامی رو به جلو محسوب می‌شود و مذاکرات دیروز نیز بخشی از گفت‌وگوهایی به شمار می‌رود که می‌توان آن را یک قدم رو به جلو دانست.

سعید جلیلی مذاکره کننده هسته‌ای ایران روز گذشته در ژنو با خاویر سولانا مسئول بلندپایه سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا و همچنین نمایندگان شش کشور به منظور یافتن راه حلی برای مسئله هسته‌ای این کشور دیدار کرد.

رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که به‌رغم حضور ویلیام برنز معاون وزیرخارجه آمریکا در این مذاکرات، پیشرفت چندانی حاصل نشده نداشت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا منوچهر متکی وزیرخارجه ایران نیز امروز یکشنبه در پایان جلسه هیئت دولت حضور ویلیام برنز را در مذاکرات ژنو مثبت ارزیابی کرد و گفت: «این بهترین فرصت برای آمریکایی‌ها بود که بی‌واسطه نظرات ایران را بشنوند.»

وی افزود: «آقای سولانا در سفر خود به تهران متن پیش‌نویس مدالیته و در واقع چارچوب مذاکرات را به طرف ایرانی پیشنهاد کردند که این مدالیته را ما بررسی کردیم.»

متکی در عین حال گفت که ایران در ژنو پیشنهاد خود را نیز درباره روش ادامه مذاکرات ارائه کرده است و غرب چارچوب پیشنهادی را ظرف چند هفته بررسی و سپس دو طرف مذاکرات را از سر خواهند گرفت.

وزیر امورخارجه ایران درباره مکان و تاریخ دیدار آینده که پیش‌بینی شده است ظرف هفته‌های آینده صورت بگیرد اظهار بی‌اطلاعی کرد.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان مشوق‌هایی به ایران برای تعلق غنی‌سازی اورانیوم به صورت مشترک ارائه کرده‌اند که در صورت پذیرش آن از سوی تهران در مقابل جامعه بین‌المللی از اعمال تحریم‌های بیشتر بر ضد تهران خودداری خواهد کرد.


در همین رابطه:
ناهار سه‌جانبه ایران، اروپا و آمریکا در ژنو
برنز: ایران از فرصت تاریخی مذاکرات استفاده کند
روسیه ایران را به همکاری با آژانس فراخواند
سعید جلیلی عازم ژنو شد