تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برنز: ایران از فرصت تاریخی مذاکرات استفاده کند

ویلیام برنز مرد شماره سه وزارت خارجه آمریکا از مقامات ایران خواست تا از فرصت تاریخی مذاکره با غرب استفاده کرده و منافع خود و مردم این کشور را تامین کنند، چراکه آمریکا اجازه نخواهد داد تهران برای ادامه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، پشت ایده تهدید خارجی پنهان شود.

آقای برنز که امروز شنبه در مذاکرات سعید جلیلی و خاویر سولانا در ژنو حضور داشت، در سخنانی که نهم جولای سال‌جاری در جلسه ویژه سیاست آمریکا در قبال ایران در کمیته سیاست خارجی کنگره ایراد کرده، گفته است: «ما به ایران پیشنهاد می‌کنیم در این فرصت تاریخی که بدست آورده برای دو چیز تلاش کند؛ کسب دوباره اعتماد بین‌المللی در خصوص اهداف برنامه هسته‌ای خود و دستیابی مردم ایران به تکنولوژی.»

به‌گفته آقای برنز در صورتی که ایران از این فرصت تاریخی استفاده کند، می‌تواند در مسیر رفاه اقتصادی واقعی گام بردارد.

این جلسه سه ساعته که در آن افراد، نمایندگان و مقامات مختلف آمریکایی سخنرانی کردند بازنمای مسائل اصلی میان امریکا و ایران است و سخنان آقای برنز بویژه از این جهت که در آستانه دیدار این هفته او با مقامات ایرانی ایراد شده محتوای سیاست آمریکا را در این مذاکرات نشان می دهد.

هاوارد برمان رئیس کمیته سیاست خارجی کنگره در آغاز این نشست طی سخنانی گفت: «اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد جهان برای همیشه تغییر خواهد کرد.»

در عین حال، آقای برنز در این جلسه گفت که واشنگتن به هیچ وجه قصد ندارد منافع مشروع ایران در منطقه و در قبال همسایگانش را انکار کند.

وی افزوده است: «ما متوجه هستیم که مطرح بودن ایران در فضای بین‌المللی به نفع این کشور است.»

این مقام دیپلماتیک از ایران خواسته است توجه بیشتری به روابط دیپلماتیک برای حل و فصل پرونده هسته‌ای‌اش داشته باشد.

سخنان آقای برنز در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران همواره اعلام کرده‌اند که در فضای عادلانه حاضر به ادامه مذاکرات با غرب هستند.

آمریکا و غرب نگران فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند و خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی تهران شده‌اند، اما جمهوری اسلامی با تاکید بر این‌که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است توقف این فعالیت‌ها را به عنوان خط قرمز خود اعلام کرده است.

با این حال آقای برنز در سخنان خود به مقامات ایران اعلام کرده است که آمریکا از در اختیار گذاشتن امکان انتخاب برای سران ایران، حمایت می‌کند.

براساس متنی که از مذاکرات این جلسه در سایت کنگره آمریکا منتشر شده است، این مقام بلند‌پایه وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده است: «ما به مقامات ایران اجازه نمی‌دهیم که پشت این ایده دروغین که از خارج از کشور در خطر هستند پنهان شوند، ما مکرر در بالاترین سطوح دیپلماتیک با رژیم ایران ارتباط داشته‌ایم.»

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود به روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا در خصوص بحران عراق اشاره کرد و گفت: «واقعیت این است که در مذاکرات عراق، این گفتگوهای دیپلماتیک بسیار محدود بود.»

آقای برنز در عین‌حال گفت که آمریکا در خصوص پیشنهادات گروه پنج به علاوه یک کماکان آماده گفتگو با ایران بر سر مسئله هسته‌ای این کشور است.

وی افزود:‌ «نه ما و نه ایران به طور کامل باب مذاکره را نبسته‌ایم.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت که واشنگتن با تهران در برخی زمینه‌ها مثل لزوم آرامش در عراق و افغانستان و مبارزه با مواد مخدر دارای منافع مشترکی است.

آقای برنز خطاب به مقامات ایران گفت:‌ «ایران در صورتی‌که به کشوری مسئولیت پذیر تبدیل شود می‌تواند نقش مهمی در منطقه بازی کند. این اتفاق شدنی است اگر ایران با جامعه بین‌المللی و همسایگانش همکاری کند.»

وی در عین حال تاکید کرد که آمریکا هنوز به اهداف خود دست نیافته است، چرا که «ایران هنوز غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکرده است. این کشور هنوز سیاست‌های جنگ‌طلبانه خود را کنار نگذاشته است و کماکان با ادامه این سیاست‌ها به بی‌ثباتی منطقه دامن می‌زند.»

آقای برنز همچنین گفته است که الویت برنامه‌های آمریکا برای دستیابی به اهداف بلند مدت خود در قانع کردن ایران، نشان دادن هزینه بی‌اعتنایی به خواسته‌های نظام بین الملل به این کشور است.

متن سخنان ویلیام برنز را در اینجا بخوانید
ویدیوی این نشست سه ساعته را در اینجا ببینید

نظرهای خوانندگان

ایران قدم های اول را در کمال بی اعتمادی برداشته و خیلی ها در ایران منتظر هستند تا با کوچکترین اشتباه آمریکا مسیر رفته شده را اشتباه بزرگ بنامند و نقدهای تندی برای آن مطرح کنند
توپ در زمین حریف است این آمریکاست که باید از فرصت بدست آمده کمال استفاده را کرده و آغازگر فصل جدیدی از روابط باشد و پاسخی محکم به اعتماد ایران بدهد تا عده ای که تلاش کرده اند تا این موقعیت پیدا شود بتوانند درست بودن ادعاهای خود را ثابت کنند

-- بدون نام ، Jul 20, 2008 در ساعت 03:10 PM

به نظر می رسد در روزهای اخیر توافقاتی بین ایران وامریکا طی مذاکراتی که به مدّت 5 سال جریان داشته صورت گرفته است و از جمله مطالب مطرح در این مذاکرات به رسمیت شناختن اسرائیل بوده که ایران ان را نپذیرفته و در مقابل اعلام آمادگی کرده که حجم تبلیغات خود را علیه این کشور کاهش دهد و در مقابل امریکا نیز تعلیقی با تعریف مشخص یعنی تعلیق غنی سازی جدید و توقف در آنجایی که ایران بدان رسیده است را بپذیرد. گشایش دفتر حفاظت منافع امریکا در تهران نیز از جمله موارد توافق است. ایران همچنین پذیرفته است حمایت خود را از حزب الله کاهش دهد مشروط به اینکه اسرائیل تمامی اراضی لبنان را تخلیه کند و اسیران طرفین به طور کامل مبادله شوند و تکلیف کشته شدگان نیز مشخص شود.

-- مجید ، Jul 20, 2008 در ساعت 03:10 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)