تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ناهار سه‌جانبه ایران، اروپا و آمریکا در ژنو

مقامات ایرانی اروپایی و آمریکایی امروز شنبه در حالی برای گفتگو درباره برنامه هسته‌ای تهران در ژنو گردهم آمده‌اند که همه طرف‌ها به مثبت بودن نتیجه این نشست ابراز خوش‌بینی کرده‌اند.

سعید جلیلی و خاویر سولانا با هیئت‌های همراه خود حدود از ساعت ۱۰ و چهل و پنج دقیقه به وقت ژنو (هشت و چهل و پنج دقیقه به وقت گرینویچ) دیدار خود را آغاز کرده‌اند.

ضیافت ناهاری نیز در چارچوب گفتگوهای امروز پیش‌بینی شده است که با توجه به حضور ویلیام برنز دیپلمات ارشد و فرد شماره سه وزارت امور خارجه آمریکا اهمیت ویژه دارد.

حضور برنز در این مذاکرات تحولی جدید در مواضع واشنگتن به حساب می‌آید.

آمریکایی‌ها که در حدود ۳۰ سال است که با ایران روابط دیپلماتیک ندارند، همواره خواهان تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم از سوی این کشور بوده‌اند که به ادعای آنها با هدف پیشبرد برنامه هسته‌ای نظامی دنبال می‌شود، اما حالا حاضر شده‌اند در مذاکرات چند جانبه با تهران حضور یابند.

ایرانیان نیز از این تغییر رویکرد آمریکا استقبال کرده‌اند.

جلیلی روز جمعه درباره سازنده بودن مذاکرات امروز ابراز خوش‌بینی کرد، البته به شرط آن‌که واشنگتن رویکردی صحیح داشته باشد.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران نیز روز جمعه با استقبال از تصمیم آمریکا برای مشارکت دادن یکی از نمایندگان خود در مذاکرات ژنو ان را گامی مثبت توصیف کرد.

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت که تصمیم برای اعزام برنز به این مذاکرات نشان می‌دهد که بوش در تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مناقشه هسته‌ای ایران بسیار جدی است.

واشنگتن همچنین تاکید دارد که برنز برای شنیدن پاسخ ایران در نشست ژنو شرکت کرده است و در این نشست مذاکره نخواهد کرد.

به هرحال این نخستین‌بار است که در مذاکرات با ایران درباره متقاعد کردن این کشور به دست کشیدن از برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود امریکا نیز نماینده‌ای را شرکت داده است.

شش قدرت بزرگ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان از ژوئن سال ۲۰۰۶ میلادی بدون دستیابی به هیچ نتیجه‌ای پیشنهادهای همکاری سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای را به ایران ارائه کرده‌اند که در آنها این همکاری‌ها به تعلیق برنامه‌های غنی‌سازی اورانیوم مشروط شده است.

در شرایط فعلی این شش قدرت بزرگ از هرگونه اظهار نظر درباره پیشرفت احتمالی در مذاکرات خودداری می‌کنند.

این شش کشور امیدوارند تهران ابتدا در مرحله مقدماتی مذاکرات فعالیت‌های غنی‌سازی خود را در سطح کنونی به حال تعلیق در‌آورد و آنها نیز در مقابل از سه قطعنامه‌ای که تاکنون برضد ایران در سازمان ملل متحد به تصویب رسانده‌اند، فراتر نروند.

نظرهای خوانندگان

in khabar ra bekhanid ??

یک دیپلمات ایرانی حاضر در ژنو:

ایران به تقاضای غرب «نه» گفت

مرجع : AP

آفتاب:‌ یک دیپلمات ایرانی اظهار داشت: «که کشورش درخواست توقف غنی‌سازی اورانیوم، در برابر توقف قطعنامه‌های تحریمی جدید شورای امنیت را رد کرده است».

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، «کیوان ایمانی» شانس زیادی را برای حصول توفیق در گفت‌وگوهای ایران با نمایندگان شش کشور غربی قائل نشد.

گفتنی است این شش کشور امید داشتند که ایران توسعه برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف نماید تا در مقابل، آنها نیز تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران به تصویب نرسانند.

لازم به ذکر است، این پیشنهاد از سوی ایران رد شده است. ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: «احتمال تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران وجود ندارد».



-- naser ، Jul 19, 2008 در ساعت 03:26 PM

ناهار درسته
چرا می‌نویسید نهار؟
http://adam.ir

-- آدم ، Jul 19, 2008 در ساعت 03:26 PM

نهار يعني روز که البته نميشود آن را خورد.آن را که ميخورند « ناهار » است. نوش جان.

-- فارسيان ، Jul 19, 2008 در ساعت 03:26 PM

آن يكي شيــــــريست انــدرباديه
وان يكي شيـــريست انـــدرباديه
آن يكي شيريست كادم ميــخورد
وان يكي شيريست كادم ميخورد

-- آرش ، Jul 20, 2008 در ساعت 03:26 PM

ایران از غنی سازی کوتاه نمی آید ولی آماده همکاری در زمینه های دیگر و خرید دانش و تجهیزات لازم برای کنترل این علم می باشد

-- بدون نام ، Jul 20, 2008 در ساعت 03:26 PM

چه بخواهیم چه نخواهیم سازمان ملل متحد نماینده جهان می باشد وقتی که قطعنامه ای صادر می کند بنظرم چون از طرف دنیا می باشد واجب الاجرا می باشد بهر دلیل که باشد دنیا در مورد جمهوری اسلامی احساس خطر می کند وحاظر نیست که یک در میلیون ریسک کند من نمی فهمم که منظور ایران از این بازی خطرناک چیست؟ شاید فکر می کند مثل اوائل انقلاب بقول اقای خمینی جنگ نعمت است ولی باید بدانند که موقعیت حکومت ایران از نظر داخلی وخارجی با 25 سال قبل فرق فاحشی داشته علاوه بر انکه تثبیت نخواهند شد یک عقب افتادگی بالای 50سال به ایرانیان تحمیل خواهند نمود

-- حسن ، Jul 20, 2008 در ساعت 03:26 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)