تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

روسیه ایران را به همکاری با آژانس فراخواند

دیمیتری مدودف رئیس‌جمهوری روسیه در یک گفتگوی تلفنی با محمود احمدی‌نژاد همتای ایرانی‌اش از وی خواست، تهران برای روشن شدن برخی ابهامات در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

این گفتگوی تلفنی به درخواست آقای احمدی‌نژاد و یک روز پیش از آغاز گفتگوها در ژنو انجام شده است.

خبرگزاری روسی نووستی امروز (شنبه) در گزارشی از گفتگوی تلفنی این دو مقام عالی نوشت که در این گفتگو آقای مدودف طرف ایرانی خود را «به همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای روشن سازی تمامی سوالات باقی مانده در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران» فراخوانده است.

پایگاه اینترنتی دولت ایران امروز به نقل از آقای احمدی‌‌نژاد که با مدودف گفتگو می‌کرد، نوشت: «می‌توانیم در مذاکرات ژنو و در دیداری که در اجلاس دوشنبه خواهیم داشت راه‌های تقویت همکاری‌های مشترک را بررسی و در زمینه‌های مختلف تصمیم‌گیری و به حل مسائل موجود کمک کنیم.»

براساس این گزارش، رئیس جمهوری ایران همچنین در خصوص وضعیت فعلی روابط تهران مسکو که منافع اقتصادی قابل توجهی در ایران دارد ابراز رضایت کرده است.

کرملین هم اعلام کرد رئیس جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی با همتای ایرانی خود بار دیگر بر موضع محکم خود مبنی بر حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران فقط از طرق سیاسی و دیپلماتیک تاکید کرده است.

روسیه یکی از شش قدرت جهانی است که ماه گذشته میلادی بسته پیشنهادی به ایران ارائه و اعلام کردند در صورتی‌که این کشور فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را به حال تعلیق در آورد در خصوص یک رشته از مشوق‌ها با ایران به‌طور کامل مذاکره خواهند کرد.

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در ژنو با سعید جلیلی مذاکره کننده بلندپایه هسته‌ای ایران بر سر این بسته پیشنهادی گفتگو خواهد کرد.

نماینده‌ای از جانب آمریکا نیز برای نخستین بار در این گفتگوها حضور خواهد داشت.


در همین رابطه:
رایس از تغییر سیاست در قبال ایران گفت
سعید جلیلی عازم ژنو شد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)