تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد: ایران ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران، در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، وعده داد این کشور در مناقشه با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای‌اش، ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد.


آمریکا و برخی دیگر از کشورها به ایران سوء ظن دارند که به‌طور پنهانی سلاح هسته‌ای می‌سازد. تهران چنین اتهاماتی را رد و اعلام کرده که برنامه هسته‌ای آن در راستای تامین نیازهای کشور به برق است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای احمدی‌نژاد که امروز چهارشنبه در جمع مردم یاسوج در جنوب‌غربی ایران سخنرانی می‌کرد، افزود: «ملت ایران سرسوزنی از موضوع هسته‌ای خود عقب‌نشینی نمی‌کند.»

گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت به‌علاوه آلمان) با ارائه بسته‌ای از مشوق‌ها از ایران خواسته است غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای‌اش را متوقف کند.

این بسته شامل پیشنهاداتی در رابطه با امتیازات اقتصادی و پروژه‌هایی برای همکاری‌های بین‌المللی است،ایران تاکنون پاسخ صریحی به این بسته پیشنهادی نداده است.

ایران و غرب برای نخستین‌بار پس از ارائه بسته‌های پیشنهادی خود به یکدیگر شنبه هفته‌جاری دو دور مذاکرات را با حضور نماینده‌ای از کاخ سفید برگزار کردند که براساس اعلام رسانه‌ها نتیجه آن فرصت دو هفته‌ای غرب به ایران برای ارائه پاسخ نهائی به بسته پیشنهادی ۲۷ کشور اروپایی است.

آقای احمدی‌نژاد همچنین با استقبال از حضور نماینده آمریکا در این دور از مذاکرات اعلام کرد که مواضع آقای برنز در این جلسه «مؤدبانه و مثبت» بوده و آمریکا نباید «گام مثبتی» را که برای ملت ایران برداشته است خراب کند.

رئیس‌جمهور ایران در عین حال به کشور‌های غربی گفت که تا صد سال دیگر هم نمی‌توانند نظرات خود را بر مردم ایران تحمیل کنند.

براساس این گزارش، روزنامه نیویورک‌تایمز هم در شماره دیروز خود به انتشار گزارشی در مورد سند غیررسمی دو صفحه‌ای که حاوی رویکرد تهران به مذاکرات ژنو بوده و توسط مذاکره‌کنندگان ایرانی توزیع شده، پرداخته است.

آن‌طور که این روزنامه نوشته است، ایران در این سند خواستار برگزاری ۷ دور مذاکرات دیگر شده و بر لزوم پایان بخشیدن به تحریم‌ها تأکید کرده است.

آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به مقاله اخیر علی‌اکبر ولایتی مشاور ارشد آیت‌الله خامنه‌ای در یک روزنامه ایتالیایی که در آن پذیرش مذاکرات را به مصلحت جمهوری اسلامی دانسته بود اشاره کرده و افزود:‌ «چند هفته پیش فردی مطلبی را در جایی نوشته و مصاحبه‌ای کرده بود، که به دنبال آنها غربی‌ها خیال کردند در صفوف ملت ایران رخنه‌ای ایجاد شده است.»

وی در عین حال با حمله به مواضع نماینده بریتانیا در مذاکرات هسته‌ای ژنو گفت: «در ژنو گفتگوهایی انجام شد و بیشتر کسانی که آنجا بودند، خوب حرف زدند. فقط نماینده یک کشور، آنجا زبانش را بیش از حد دراز کرده و پایش را از گلیم خودش بیشتر دراز کرد که آن هم نماینده استعمار پیر است که همه شما او را می‌شناسید و از او متنفر هستید.»

آقای احمدی‌نژاد در حالی از مواضع این نماینده بریتانیا انتقاد کرد که پیش از این هیچ یک از خبرگزاری‌ها از محتوای سخنان نماینده بریتانیا در مذاکرات ژنو گزارشی ارائه نکرده‌اند.


در همین رابطه:
انتشار پیشنهاد تهران در مذاکرات ژنو
هشدار رایس در مورد اقدامات تنبیهی بیشتر
جلیلی: در ژنو حرفی از تعلیق نشد
برنز: ایران از فرصت تاریخی مذاکرات استفاده کند
روسیه ایران را به همکاری با آژانس فراخواند
سعید جلیلی عازم ژنو شد

نظرهای خوانندگان

مذاکرات از طرف ایران سر کاری است.ضمنا من احمدی نژاد را برای وزارت خارجه بیشتر می پسندم.چون اکثرا به حمله سیاسی فکر می کنه تا دفاع.

-- اسلام فقط شیعه ، Jul 23, 2008 در ساعت 10:50 AM

در این دیوانه بازارپراز هیاهودیگرهیچ خبری از بکارافتادن تاسیسات بوشهرکه قراربود یک ماه دیگر بکار بیافتد نیست. انگارنه انگار. تازه کدام نیروگاه برقی وجود دارد که بفرض بکار افتادن راکتورهای بوشهر بعد از سی سال انرژی هستهای را تبدیل به نیروی برق نماید؟؟

-- بدون نام ، Jul 23, 2008 در ساعت 10:50 AM

این قسمت از گزارش "آقای احمدی‌نژاد در حالی از مواضع این نماینده بریتانیا انتقاد کرد که پیش از این هیچ یک از خبرگزاری‌ها از محتوای سخنان نماینده بریتانیا در مذاکرات ژنو گزارشی ارائه نکرده‌اند." اضافی است مگر هدف ایجاد ذهنیتی منفی می باشد. از سخنان ایشان این استنباط نمی شود که سخنان نماینده بریتانیا عمومی شده است. فقط این را می رساند که ایشان اطلاع دارند که طبیعی است به ایشان محتوای جلسه گزارش شده است. ما نیز نمی دانیم که سخنان نماینده بریتانیا چه بوده تا قضاوت کنیم.

در اینکه آقای احمدی نژاد سخنان بی ربط و ضد و نقیض زیاد می زنند و توهین به شعور مخاطب می کنند شکی نیست لیکن در مقابل مخاطب نیز یه شعور ایشان شک می کند.
----------------------------
زمانه: با سپاس از شما، اتفاقاً این تأکید از این رو بود که عموم مخاطبان ایشان، از محتوای نظرات نماینده بریتانیا اطلاع ندارند و تنها شاهد انتقاد کلی رئیس جمهور ایران از این اظهارات هستند.

-- مهران ، Jul 23, 2008 در ساعت 10:50 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)