تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ابراز رضایت ایران از حضور آمریکا در مذاکرات

ایران روز پنج‌شنبه از حضور ایالات متحده در مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو که ۲۹ تیر ماه انجام می‌شود، ابراز رضایت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه ایران که در سوریه به سر می‌برد، گفت: «حضور نماینده آمریکا در ژنو باعث می‌شود که ایالات متحده مستقیماً در جریان اطلاعات قرار بگیرد.»

منوچهر متکی که در یک نشست خبری به همراه ولید معلم وزیر خارجه سوریه سخن می‌گفت، ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای ژنو تحولات مثبتی ایجاد کند.

وی همچنین در مورد درخواست ایالات متحده برای گشایش یک دفتر دیپلماتیک در تهران گفت: «درخواست ایالات متحده از طریق رسانه‌ها و به شکلی غیررسمی انجام شده. گشایش یک دفتر منافع آمریکا را هم‌اکنون در دست بررسی و تحقیق داریم.»

روزنامه گاردین به تازگی گزارش کرده بود که واشنگتن قرار است ماه آینده طرح‌هایی برای گشایش یک دفتر منافع آمریکایی در تهران که کارکنان آن متشکل از دیپلمات‌ها باشد را اعلام کند. ایالات متحده هم اینک دفتر مشابهی نیز در کوبا دارد.

ایالات متحده در یک چرخش سیاسی اعلام کرده‌است که ویلیام بــِرنز، معاون وزیر خارجه آن کشور قرار است در مذاکرات روز شنبه میان سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی و خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجه اروپا، شرکت کند.

کاندالیزا رایس، وزیر خارجه ایالات متحده نیز اعلام نموده که کشورش «قویاً از تلاش‌های دیپلماتیک حمایت می‌کند».
وی در این خصوص گفت: «منظور ما اینست که ایالات متحده قویاً از این دیپلماسی پشتیبانی می‌کند. امیدواریم ایرانی‌ها این پیغام را بگیرند.»

وی در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال واکنش مثبت ایران به بسته پیشنهادی مشوق‌ها، در مورد چنین احتمالی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

دیدار منوچهر متکی از دمشق در پی سفر هفته گذشته بشار الاسد ، رئیس جمهور سوریه به پاریس انجام می‌گیرد. نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه در آن دیدار از بشار الاسد خواست تا ایران را به ارائه مدارکی ترغیب کند که نشانگر عدم تمایل ایران به دستیابی به سلاح هسته‌ای باشد.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه نیز در نشست خبری روز پنج‌شنبه اظهار داشت: «نقش سوریه در رابطه با ایران توضیح این امر است که نیات ایران صلح‌آمیز است. این امری است که برادران ایرانی ما در موردش به ما اطمینان داده‌اند.»


در همین رابطه:
استقبال از حضور برنز در مذاکرات ژنو
حضور آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ژنو
«آمریکا مخالف برنامه هسته‌ای ایران نیست»
انتشار متن پاسخ محرمانه ایران به ۵+۱
جلیلی و سولانا، ۲۹ تیر در ژنو دیدار می‌کنند
سولانا: به نتیجه مذاکرات خوشبین نیستم
ارائه پاسخ ایران به سولانا
احتمال نظارت بیشتر آژانس بر فعالیت‌های ایران
متکی از مذاکرات جدید ایران و غرب خبر داد

نظرهای خوانندگان

در صحنه سیاست اخرین جنگ روانی نشان دادن رویارویی متقابل رودر رو است این اخرین نمایش قدرت دو جانبه است در عرصه افکار عمومی و متقاعد کردن افکار جهانی به این امر که این تلاش هم صورت گرفت و اما طرف مقابل متقاعد نشد و بعد از این جریان اشکار سیاسی اقدام شدید صورت خواهد گرفت به نظر می رسد نتیجه ای حاصل نشود و بر عکس نتیجه معکوس شدیدی را در پی خواهد داشت جمهوری اسلامی و امریکا چاره ای به جز شرکت در این نمایش قدرت را نخواهند داشت وباید منتظر عواقب بعدی بود

-- وحید ، Jul 17, 2008 در ساعت 04:13 PM

جام زهر گوارای وجود.......!

-- omid ، Jul 18, 2008 در ساعت 04:13 PM

ایران و آمریکا مدتهاست به این نتیجه رسیده اند که میتوانند دوستان خوبی برای هم بوده با قدرت گرفتن هر دو رقابت در جهان را به نفع خود رقم بزنند .
اما با به قدرت رسیدن بوش و احمدی نژاد این دو کشور فرصتها را یکی بعد از دیگری از دست داده اند .
بعضی دستهای پنهان نیز نگران اتحاد و دوستی دوباره ایران و آمریکا هستند و از هر فرصتی برای ایجاد بحران استفاده میکنند.
ایران و آمریکا نیز با پیچیده کردن اوضاع راه را دشوارتر از همیشه می کنند و انعطاف پذیری لازم برای برقراری ارتباط وجود ندارد .
ولی اقتصاد و سیاست حکم قطعی را به دوستی و حتی اتحاد می دهد .
دیر یا زود هست ولی سوخت و سوز نه

-- بدون نام ، Jul 19, 2008 در ساعت 04:13 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)