تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«حمله لفظی به ایران، عامل گرانی نفت است»

باراک اوباما نامزد حزب دموکرات ایالات متحده در انتخابات آتی ریاست‌‌جمهوری، موضع‌گیری‌های آمریکا علیه ایران را از عوامل اصلی افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی عنوان کرد.

به گزارش رویترز، آقای اوباما در کنفرانسی خبری در پاسخ به پرسشی درباره راه‌هایی که آمریکا می‌تواند به کاهش بهای نفت در کوتاه مدت کمک کند گفت که به نظر می‌رسد حملات لفظی آمریکا به ایران موجب افزایش بهای نفت می‌شود و اتخاذ شیوه‌ای ملایم‌تر در قبال تهران می‌تواند به کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی کمک کند.

وی افزود: «برخی مسائل ژئوپولیتیک بر قیمت نفت در بازارهای جهانی تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال هر گاه از شدت حملات لفظی کاخ سفید بر ضد ایران کاسته شده و به دیپلماسی اصولی در خصوص ایران یعنی همان چیزی که من همیشه بر آن تاکید می‌کنم روی آورده، آرامش بر بازار جهانی نفت حکمفرما شده است.»

تنش بر سر ایران که چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان است، به گرانی بی‌سابقه بهای نفت خام دامن زده است.

در صورتی که جمهوری اسلامی به فعالیت هسته‌ای خود ادامه دهد، احتمال دارد که غرب دست‌کم تدابیر تنبیهی اقتصادی بیشتری را به کار بندد، گرچه نارضایتی روسیه و چین می‌تواند مانع از افزوده شدن تحریم‌هایی به سه مجموعه تحریم‌های نه چندان شدید شورای امنیت سازمان ملل شود.

آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان اخیراً پیشنهاد مذاکرات رسمی را در بسته پیشنهادی خود که شامل کمک به توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی در صورت تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران است، ارائه داده‌اند.

اورانیوم غنی شده برای تأمین سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای کاربرد دارد و در صورت پالایش بیشتر، می‌توان از آن در ساخت بمب هسته‌ای استفاده کرد.

قدرت‌های جهانی در نامه جداگانه‌ای با هدف هموار ساختن مسیر چنین مذاکراتی، همچنین پیشنهاد داده‌اند که اقدام برای اعمال تحریم‌های سخت‌تر را متوقف می‌سازند مشروط بر این‌که تهران هرگونه توسعه بیشتر برنامه هسته‌ای خود را متوقف سازد.

اسرائیل که تنها قدرت هسته‌ای خاورمیانه محسوب می شود، ممانعت از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای را وعده داده و آمریکا نیز به عنوان هم‌پیمان اسرائیل نیز اقدام نظامی را منتفی ندانسته، اما می‌گوید که به دیپلماسی برای حل و فصل این مناقشه پایبند است.

اتحادیه اروپا ممکن است در مدت چند ماه آینده اتخاذ تدابیری را در چارچوب قطعنامه ماه مارس شورای امنیت مورد بررسی قرار دهد.

این اتحادیه ماه پیش با اجرای یکی از تدابیر تحریمی سازمان ملل، دارایی‌های بزرگترین نهاد وام‌دهنده ایران یعنی بانک ملی را مسدود کرد.

ایران که از درآمدهای سرشار نفتی بهره‌مند شده است، تحریم‌ها را به عنوان گرفتاری‌هایی کوچک، کم اهمیت شمرده و به بستن تنگه هرمز در صورت وقوع یک حمله نظامی تهدید کرده است.

تنگه هرمز گذرگاه ۴۰ درصد از نفت عرضه شده در جهان محسوب می‌شود.


در همین رابطه:
رکورد تازه نفت: ۱۴۶ دلار در هر بشکه
نفت، یک جهش دو دلاری دیگر را تجربه کرد
بهای نفت از مرز ۱۴۰ دلار گذشت
رئیس اوپک: بهای نفت به ۱۷۰ دلار می‌رسد
احمدی‌نژاد قیمت بالای نفت را تصنعی خواند
بهای نفت خام از مرز ۱۳۸ دلار گذشت
احمدی‌نژاد: «قیمت فعلی نفت فریبنده است»
پیش‌بینی افزایش قیمت نفت به ۱۵۰ دلار
استقبال ایران از پیشنهاد نفتی عربستان
بهای نفت به مرز ۱۲۸ دلار نزدیک شد
انتقاد ایران از آمریکا به‌خاطر افزایش قیمت نفت

نظرهای خوانندگان

در صورت وقوع جنگ به دلیل بسته شدن تنگه هرمز و سیاستهای پشت پرده قیمت نفت به 400 دلار هم خواهد رسید و شاهد تظاهرات های مخالفان جنگ در تمام جهان و انتشار لیست مراکز حساس آمریکا و غرب در اینترنت برای همه مخالفان این کشورها خواهیم بود در این میان چند کشور از داخل فروپاشی کرده و چند کشور نیز به طمع قدرت در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کرده و حرج و مرج دنیا را خواهد گرفت قدرتمندان یکدیگر را متهم کرده و بعضی از کشورهای سوءاستفاده چی مردم بیگناه کشورهای دیگر را خواهند کشت اسرائیل (فرصت طلب) به سرعت نسل کشی را آغاز کرده و به اعراب منطقه نیز حمله خواهد کرد
حتی وضعیت از این هم میتواند خطرناکتر شود

-- بدون نام ، Jul 13, 2008 در ساعت 11:26 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)