تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

استقبال ایران از پیشنهاد نفتی عربستان

نماینده ایران در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اعلام کرد که ایران از پیشنهاد عربستان سعودی برای برگزاری نشستی میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت استقبال می‌کند.

عربستان‌سعودی که مقام اول را در تولید نفت در جهان دارا است روز گذشته اعلام کرده بود که این کشور به زودی برگزاری چنین نشستی را به منظور بحث و گفتگو در خصوص آن‌چه آن‌را افزایش ناموجه و بی‌مورد بهای نفت خواند، خواستار خواهد شده بود.

خبرگزاری مهر به نقل از محمدعلی خطیبی نوشت: «مشکلات کنونی بازار نفت ناشی از شرایط موجود نیست و باید عملکرد تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و شرکت‌های بزرگ نفتی در چند دهه گذشته مورد بررسی و ریشه‌یابی قرار گیرد.»

آقای خطیبی پیش‌بینی کرد که اگر کشورهای تولید و مصرف‌کننده با هم تعامل سازنده نداشته باشند اوضاع در چند سال آینده بحرانی‌تر خواهد شد.

این در حالی است که وی پیش از این پیش‌بینی کرده بود که قیمت نفت تا مرز ۱۵۰ دلار در بشکه افزایش یابد.

تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت در فروردین‌ماه سال‌جاری در رم با یکدیگر دیدار کردند، اما نتوانستند هیچ گونه اقدامی عینی برای کاهش دادن بهای بالای نفت که از آن زمان بشکه‌ای ۲۰ دلار افزایش یافته است ارائه کنند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، عوامل فراتر از حیطه کنترل خود از جمله دلالان نفتی و تنش‌های سیاسی را عامل افزایش نفت می‌دانند.

ایران، دومین صادرکننده نفت اوپک و چهارمین صادرکننده نفت در جهان، درخواست کشورهای مصرف‌کننده نفت را مبنی بر افزایش سهمیه اوپک رد کرده و گفته است که قیمت‌های بالا پایه و اساسی ندارد.


در همین رابطه:
پیش‌بینی افزایش قیمت نفت به ۱۵۰ دلار
بهای نفت خام از مرز ۱۳۸ دلار گذشت
ایران تولید نفت خود را افزایش می‌دهد
انتقاد ایران از افزایش تولید نفت عربستان

نظرهای خوانندگان

اون موقع که نفت ما رو نه دلار میخریدند باید جلسه میگذاشتند برای این که این وری ها هم آدم بودند. حالا نفت شده کمی گرونتر از آب صداشون در اومده.

-- رضا ، Jun 11, 2008 در ساعت 04:18 PM

گرونی نفت به ضرر صادر کنندهای نفت تموم میشه چون کشورهای صادر کننده نفت اکثرا کشورهای جهان سوم با اقتصادی نا پایدار و وابسته به تکنولوژی کشورهای غربی هستند که باید بعد از اینکه پول فروش نفت رو دریافت کردند دوباره همون پول رو برای خرید مواد اولیه در بخش تولید به خریداران نفت داده با این تفاوت که اونها این مواد رو با توجه به هزینه نهایی که همون خربد گرون نفت میباشد به ما میفروشند و عملا میبینیم که گرانی نفت فرق چندانی در بهبود وضع معیشتی کشورهای صادر کننده نفت نداشته و بلعکس شاهد تورمی هستیم که به خاطر سرازیر شدن دلارهای نفتی پیش آمده است نتیجه اینکه نفت رو به کشورهای اقتصادی میدیم و اونها با تبدیل نفت به کالایی دیگر و فروش چند برابری اون به ما به نوعی ...

-- آرمین ، Jun 13, 2008 در ساعت 04:18 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)