تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد قیمت بالای نفت را تصنعی خواند

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران با اشاره به اینکه بازار انباشته از نفت است، روند افزایش قیمت‌ها را مصنوعی و تحمیلی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، احمدی‌نژاد امروز سه‌شنبه در سخنانی در نشست صندوق توسعه بین‌المللی وابسته به سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) در شهر اصفهان گفت: « بسیار روشن است که دستهای پیدا و پنهان و با اهداف سیاسی و اقتصادی قیمت را به صورت کاذب کنترل می‌کنند.»


احمدی‌نژاد در اجلاس شورای وزيران صندوق اوپک در اصفهان/ فارس

وی همچنین گفت که بازار از نفت خام اشباع است، ولی قیمت‌ها همچنان افزایش پیدا می‌کند.

به‌گفته آقای احمدی‌نژاد، این وضعیت مصنوعی و تحمیل شده توسط قدرت‌های جهانی است.

احمدی‌نژاد که رئیس‌جمهور دومین کشور بزرگ تولید کننده نفت خام (اوپک) است، همواره اعلام کرده است که افزایش فعلی بهای نفت خام براساس اصول نیست و عمدتا به علت کاهش ارزش دلار است.

وی پیش از این در ۳۱ فروردین‌ماه سال‌جاری گفته بود که قیمت ۱۱۵ دلار برای هر بشکه نفت قیمتی «فریبنده» است و باید این «نعمت خدادادی» به ارزش واقعی خود برسد.

رئیس‌جمهور ایران همچنین در شرایطی که بهای نفت خام افزایشی بی‌سابقه را تجربه کرده است، گفت که برخی از قدرت‌ها بهای نفت خام را کاذب نگه داشته‌اند تا هزینه جنگ‌ها و لشکرکشی‌های خود را تأمین کنند.

رئیس‌جمهور ایران بار دیگر در سخنانی به منظور تحقیر پول رایج آمریکا پیشنهاد خود را مبنی بر تعیین پول رایج کاملا جدیدی که کشورهای عضو اوپک بتوانند از ان برای معاملات نفتی خود استفاده کنند تکرار کرد.

وی گفت که ذخایر ارزی کشورهای عضو اوپک به شدت تحت‌الشعاع کاهش ارزش دلار قرار گرفته است. به‌گفته آقای احمدی‌نژاد بهتر است کشورهای عضو اوپک پول رایج جدیدی برای معاملات نفتی خود تعیین کنند.

سخنان احمدی‌نژاد یک هفته قبل از نشستی بیان می‌شود که عربستان سعودی بزرگترین تولیدکننده نفت خام اوپک در شهر جده واقع در حاشیه دریای سرخ برگزار خواهد کرد.

تولیدکنندگان اصلی نفت خام از جمله تولیدکنندگانی غیر از کشورهای عضو اوپک و همچنین مصرف کنندگان نفت خام به منظور بحث و گفتگو در خصوص بهای نفت در این نشست گردهم خواهند آمد.

اوپک که حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را تولید می‌کند به‌طور عمده عامل افزایش پنج برابری بهای نفت خام از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون محسوب می‌شود.

این در حالی ‌است که این سازمان تأکید کرده است که بازار نفت اشباع است و بهای فعلی نفت مطابق با اصول بازار نیست.

بهای نفت خام شیرین سبک پایه نیویورک برای تحویل در ماه ژوئیه در معاملات امروز بازار آسیا ۱۵ سنت کاهش یافت و بشکه‌ای ۱۳۴ دلار و چهل و شش سنت معامله شد.

بهای نفت خام پایه نیویورک پیش از این در معاملات بازار نیویورک به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و بشکه‌ای ۱۳۹ دلار و هشتاد و نه سنت داد و ستد شده بود.


در همین رابطه:
بهای نفت خام از مرز ۱۳۸ دلار گذشت
احمدی‌نژاد: «قیمت فعلی نفت فریبنده است»
پیش‌بینی افزایش قیمت نفت به ۱۵۰ دلار
استقبال ایران از پیشنهاد نفتی عربستان

نظرهای خوانندگان

نمیفهمم چرا کسی که فروشنده نفت است از قیمت بالای آن شکایت میکند...

-- بدون نام ، Jun 17, 2008 در ساعت 01:14 PM

موضوع انشاء: احمدی نژاد را توصیف کنید.
آقای معلّم ما این بار هم موضوعی همانند هفته پیش به ما داد.... واضح و مبرهن است که احمدی نژاد دارای فوایدی است. از فواید احمدی نژاد این است که او باعث شد ما به نعمتهای خدا پی ببریم. ما تا زمانی که وضع مالی خوبی داشتیم نمی دانستیم که رفاه چقدر خوب است. تا وقتی که امنیت داشتیم نمی دانستیم که امنیت چقدر مفید است.تا وقتی که در جهان آبرو داشتیم نمی دانستیم که آبرومندی چه نعمت بزرگی است. حالا که با تلاشهای شبانه روزی احمدی نژاد همه اینها را از دست داده ایم ارزش آنها را شناخته ایم.خدایا ما را ببخش که این قدر غافل بودیم و از احمدی نژاد که ما را از خواب غفلت بیدار کرد تشکر می کنیم!!!

-- مهتاب ، Jun 17, 2008 در ساعت 01:14 PM

در پاسخ به بدون نام (کامنت اول):
شما مطمئنید که احمدی نژاد می داند که خودش فروشنده ی نفت است؟! من که شک دارم.

-- یک خواننده ، Jun 17, 2008 در ساعت 01:14 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)