تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد ایران از آمریکا به‌خاطر افزایش قیمت نفت

حسین کاظم پور اردبیلی نماینده ایران در سازمان اوپک که روزگذشته از سمت خود برکنار شد، از آمریکا به‌خاطر افرایش قیمت جهانی نفت انتقاد کرد.

به‌گزارش شبکه خبری شانا (وابسته به وزارت نفت) آقای کاظم‌پور که به مدت ۲۳ سال نماینده ایران در اوپک بوده است، در تحلیل عوامل افزایش قیمت جهانی نفت، از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران و برخی تولید‌کنندگان نفت به‌عنوان عامل مهم این جهش یاد می‌کند.

به‌گفته این استراتژیست نفتی دو عامل ژئوپلیتیکی و سفته بازی از دیگر عواملی هستند که منجر به افزایش قیمت نفت شده‌اند.

سخنان آقای کاظمی اردبیلی درحالی است که محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران با فریبنده خواندن قیمت کنونی نفت، آن را پایین‌تر از ارزش واقعی آن می‌داند.

پیش از این محمد‌علی خطیبی معاون بازاریابی امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران که قرار است جایگزین کاظمی اردبیلی شود، اعلام کرد بود که قیمت‌ نفت از عرضه و تقاضا پیروی نمی‌کند و در صورت بهبود ارزش دلار این قیمت متعادل می‌شود.

خطیبی این سخنان را یک روز پس از آن بیان کرد که قیمت‌های نفت خام به رقم بی‌سابقه‌ی بالای ۱۲۶دلار در هر بشکه رسیده بود.

افزایش مستمر قیمت‌های نفت خام موجب شده است سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک در کانون توجه قرار گیرد. اوپک چند ماه است که تاکید می‌کند بر عوامل افزایش قیمت نفت از جمله شایعات و ضعیف بودن دلار کنترلی ندارد.

محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس مطبوعاتی خود سه‌شنبه همین هفته اعلام کرده بود که ایران مذاکراتی برای کاهش تولید نفت با مدیران نفتی خود داشته است که این مسئله منجر به افزاش قیمت نفت به رقم بی‌سابقه ۱۲۷ دلار در بشکه رسید.

ایران به عنوان چهارمین صادر کننده بزرگ نفت جهان، سال گذشته در جریان رویارویی با فشارهای آمریکا بر نظام مالی خود و در بحبوحه مناقشه هسته‌ای‌اش با کشور‌های غربی وابستگی خود را به دلار آمریکا کاهش داد.

از جمله خریداران نفت ایران، اس‌کی‌کورپوریشن بزرگ‌ترین شرکت پالایشگاهی کره جنوبی و ریلا‌یانس اینداستریز بزرگ‌ترین شرکت هند از جنبه ارزش بازار است.

ظرفیت پالایشی نفت ایران محدود است و این کشورحدود ۴۰ درصد فراورده‌های اصلی نفتی خود مثل بنزین را از خارج وارد می‌کند که برای مصارف داخلی سهمیه‌بندی شده است.

درآمد ایران در سال ۱۳۸۶ از محل فروش نفت‌خام ۷۰ میلیارد دلار اعلام شده است.


در همین ارتباط:
احتمال کاهش تولید نفت ایران
«دلار ضعیف» عامل افزایش قیمت نفت اعلام شد
ایران: قیمت نفت به ۲۰۰ دلار می‌رسد
قطع کامل فروش نفت ایران به دلار

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)