تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض حزب مشارکت به «اعلام انحلال» انجمن صنفی

«جبهه مشارکت ایران اسلامی» با صدور بیانیه‌ای به اقدام اخیر وزارت کار دولت نهم، در اعلام انحلال انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران اعتراض کرد و آن را «اقدامی غیرحقوقی و نامعتبر» دانست.

چهارم تیرماه، وزارت کار دولت محمود احمدی‌نژاد به استناد یک حکم دیوان عدالت اداری، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران را واجد شرایط انحلال اعلام کرده است.

هیأت‌ مدیره این انجمن با رد مستندات وزارت کار، اعلام کرده است که این وزارت‌خانه فاقد اختیارات قانونی برای اعلام شرایط انحلال این انجمن صنفی است.

در بیانیه جبهه مشارکت که امروز شنبه در وب‌سایت امروز منتشر شده،‌ آمده است: «آن‌چه این روزها بر مطبوعات و روزنامه‌نگاری این دیار می‌رود، نه تنها با قانون اساسی و آرمان‌های انقلاب اسلامی منافات دارد، بلکه با مصالح عمومی نیز کاملاً بیگانه است.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در سال ۱۳۷۶ و در آغاز دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی با مجوز وزارت کار فعالیت‌های خود را آغاز کرد و امروز دارای نزدیک به چهار هزار عضو است.

مقام‌های این انجمن اعلام کرده‌اند که در اعتراض به این اقدام وزارت کار به نهادهای بین‌المللی شکایت خواهند کرد.

جبهه مشارکت در بخش دیگری از بیانیه خود از «تحدید» هر روزه رسانه‌های مستقل در ایران اظهار تأسف کرده و آورده است: «باعث تأسف است که رسانه‌های قانونی مستقل و غیرحکومتی به عنوان بخشی از ابزارهای بازتاب‌دهنده افکار عمومی و نظارت همگانی، توسط دولت جدید روز به روز منزوی‌تر و محدودتر می‌شوند و تشکل صنفی روزنامه‌نگاران که با رعایت بی‌طرفی حامی همه روزنامه‌نگاران است، با بهانه‌های واهی واجد شرایط انحلال خوانده می‌شود.»

این جبهه هم‌چنین اعلام انحلال انجمن صنفی را اقدامی سیاسی ارزیابی کرده و آورده است: «بهترین گواه در سیاسی بودن این اقدام، حامیان آن هستند.»

آن‌گونه که در بیانیه آمده است، این حزب معتقد است مسئولان و عوامل اعلام انحلال انجمن صنفی «پیش از این نیز همواره عقبه تبلیغاتی همه اقدامات رادیکال و افراطی و خشن علیه اقدامات مردمی و دموکراتیک و اصلاح‌طلبی بوده‌اند.»

در این بیانیه به نام اشخاص و نهاد‌های دولتی خاصی اشاره شده است؛ اما به نظر می‌رسد بخشی از این بیانیه معطوف به محمد‌حسین صفار هرندی، وزیر ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد باشد که در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، سردبیر روزنامه کیهان بوده است.

جبهه مشارکت ایران اسلامی این اقدام وزارت کار را غیرقانونی خوانده و از مسئولان قوه قضاییه ایران درخواست ابطال چنین تصمیمی را کرده است.

پیش‌تر شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای به اعلام «انحلال» انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از سوی وزارت کار دولت محمود احمدی‌نژاد اعتراض کرده بودند.

علی مزروعی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت است.


در همین رابطه:
«انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، منحل اعلام شد»
واکنش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به اعلام انحلال
اعتراض به برخورد سیاسی با انجمن صنفی
طرح شکایت انجمن صنفی به نهاد‌های بین‌المللی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)