تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رکورد تولید نفت ایران شکسته شد

ایران تولید نفت خود را به بالاترین سطح از زمان انقلاب، یعنی به ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است و در صدد افزایش بیشتر آن است.

خبرگزاری مهر امروز دوشنبه به نقل از سیف‌الله جشن‌ساز مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران نوشت:‌ «پیش‌بینی می‌شود امسال تولید نفت به مرز ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسد.»

جشن‌ساز با اشاره به این‌که حوزه‌های نفتی ایران ظرفیت لازم را برای افزایش تولید نفت دارند و بحث تحریم‌ها باید با شاخص تولید سنجیده شود،‌ گفت: «شاخص تولید در سال ۸۶، تولید روزانه ۴ میلیون و ۱۰۲ هزار بشکه بود که این آمار در سال ۸۷ به مرز ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه در روز رسیده است.»

این مقام نفتی همچنین پیش‌بینی کرده است در ده سال آینده حدود ۷ میلیارد بشکه نفت خام و بیش از ۱۵۰۰ میلیارد متر مکعب گاز در ایران کشف شود.

مسئولان نفتی پیش‌بینی کرده‌اند با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت‌های نفت، درآمد حاصل از فروش نفت ایران در سال جاری رشد چشمگیری داشته باشد.

احمدی‌نژاد که رئیس‌جمهور دومین کشور بزرگ تولید کننده نفت خام (اوپک) است، همواره اعلام کرده است که افزایش فعلی بهای نفت خام براساس اصول نیست و عمدتا به علت کاهش ارزش دلار است.

وی پیش از این در ۳۱ فروردین‌ماه سال‌جاری گفته بود که قیمت ۱۱۵ دلار برای هر بشکه نفت قیمتی «فریبنده» است و باید این «نعمت خدادادی» به ارزش واقعی خود برسد.

رئیس‌جمهور ایران همچنین در شرایطی که بهای نفت خام افزایشی بی‌سابقه را تجربه کرده است، گفت که برخی از قدرت‌ها بهای نفت خام را کاذب نگه داشته‌اند تا هزینه جنگ‌ها و لشکرکشی‌های خود را تأمین کنند.

شرکت ملی نفت ایران در پنج خرداد ماه سال‌جاری اعلام کرده بود که تهران تلاش خواهد کرد تا پایان سال‌جاری تولید نفت خود را از روزی چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

افزایش بهای نفت ظرف چند سال اخیر باعث شده است تا ایران، دومین صادر کننده نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، درامدهای فراوانی را از فروش نفت به دست آورد.

پیش‌بینی می‌شود درآمد‌های نفتی ایران امسال بازهم افزایش یابد.

ایران به عنوان چهارمین صادر کننده بزرگ نفت جهان، سال گذشته در جریان رویارویی با فشارهای آمریکا بر نظام مالی خود و در بحبوحه مناقشه هسته‌ای‌اش با کشور‌های غربی، وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش داد.

از جمله خریداران نفت ایران، اس‌کی‌کورپوریشن بزرگ‌ترین شرکت پالایشگاهی کره جنوبی و ریلا‌یانس اینداستریز بزرگ‌ترین شرکت هند از جنبه ارزش بازار است.

ظرفیت پالایشی نفت ایران محدود است و این کشورحدود ۴۰ درصد فراورده‌های اصلی نفتی خود مثل بنزین را از خارج وارد می‌کند که برای مصارف داخلی سهمیه‌بندی شده است.


در همین رابطه:
احمدی‌نژاد قیمت بالای نفت را تصنعی خواند
استقبال ایران از پیشنهاد نفتی عربستان
پیش‌بینی افزایش قیمت نفت به ۱۵۰ دلار
ایران تولید نفت خود را افزایش می‌دهد

نظرهای خوانندگان

ظرفیت پالایشی نفت ایران محدود است و این کشورحدود ۴۰ درصد فراورده‌های اصلی نفتی خود مثل بنزین را از خارج وارد می‌کند که برای مصارف داخلی سهمیه‌بندی شده است.

چرا هچ کس را پیدا نمیکنیم که به این سوال جواب بدهد چرا هنوز بعد از 30 سال
40 درصد فراورده های نفتی ایران از خارج وارد میشود. کشف این حوزه های جدید نفتی چه باری از دوش ملت ایران برمیدارد؟
30 سال پیش با قیمت نفت بشکه ای زیر 20 دولا درآمد فردی را با امروز مقایسه بفرمائید

با این اقتصاد من دراودری هیچ وقت مشکل ایران حل نخواهد شد چون که کسی را پیدا نمی کنید که جواب گو برای تصمیم های گرفته باشد
شفافیت در اصل حل مسلله است که در هیچ
زمان در دول ایران وجود نداشه و همیشه تصمیم هادر اتاق های در بسته (زیر جولکی) گرفته شده است. حالا چه فرق میکند گویا صدتا حوزه نفتی دیگر هم پیدا شود، آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد بود.

ایکاش که آب میداشتیم در عوض نفت.
ارادتمند،
نوردین

-- نوردین ، Jul 21, 2008 در ساعت 11:01 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)