تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران تولید نفت خود را افزایش می‌دهد

شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که تهران تلاش خواهد کرد تا پایان سال‌جاری تولید نفت خود را از روزی چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

سیف‌الله جشن‌ساز، مدیرکل شرکت ملی نفت ایران، این خبر را کمتر از دو هفته پس از آن مطرح کرد که محمود احمدی‌نژاد گفت ایران درحال بررسی پیشنهاد مربوط به کاهش تولید نفت خام خود است.

خبرگزاری مهر به نقل از جشن‌ساز اعلام کرد:‌ «ذخایر نفت ایران درحال حاضر ۱۳۶ میلیارد بشکه است.»

وی گفت که برنامه اصلی وزارت نفت ایران توسعه میدان‌های نفتی کوچک و تقویت بهره‌برداری از میدان‌هایی است که پیشتر در دست تولید بوده است.

جشن‌ساز با بیان این مطلب افزود: «پیش بینی نمی‌شود از این پس میدان‌های نفتی عظیمی در ایران کشف شود.»

افزایش بهای نفت ظرف چند سال اخیر باعث شده است تا ایران، دومین صادر کننده نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، درامدهای فراوانی را از فروش نفت به دست آورد.

پیش‌بینی می‌شود درآمد‌های نفتی ایران امسال بازهم افزایش یابد.

جشن‌ساز همچنین ابراز امیدواری کرد که به رغم مناقشه مرز دریایی بین ایران و کویت کار توسعه یک میدان نفت و گاز عظیم در خلیج فارس هرچه سریع‌تر آغاز شود.

وی افزود: « اعتقاد داریم نیمی از این میدان مشترک متعلق به ایران است.»

این در حالی است که طرف کویتی معتقد است سهم آن بیش از پنجاه درصد است.

ایران که پس از روسیه دومین ذخایر عظیم گاز جهان را در اختیار دارد این میدان را آرش نامیده است.

شرکت نفت دولتی کویت، سال گذشته، درحالی که این کشور عرب حوزه خلیج فارس در تلاش برای تامین نیاز روزافزون گاز خود بود، توسعه سریع این میدان را خواستار شد.

ایران به عنوان چهارمین صادر کننده بزرگ نفت جهان، سال گذشته در جریان رویارویی با فشارهای آمریکا بر نظام مالی خود و در بحبوحه مناقشه هسته‌ای‌اش با کشور‌های غربی، وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش داد.

از جمله خریداران نفت ایران، اس‌کی‌کورپوریشن بزرگ‌ترین شرکت پالایشگاهی کره جنوبی و ریلا‌یانس اینداستریز بزرگ‌ترین شرکت هند از جنبه ارزش بازار است.

ظرفیت پالایشی نفت ایران محدود است و این کشورحدود ۴۰ درصد فراورده‌های اصلی نفتی خود مثل بنزین را از خارج وارد می‌کند که برای مصارف داخلی سهمیه‌بندی شده است.

درآمد ایران در سال ۱۳۸۶ از محل فروش نفت‌خام ۷۰ میلیارد دلار اعلام شده است.

در همین زمینه
انتقاد ایران از آمریکا به‌خاطر افزایش قیمت نفت

ایران تولید نفت خود را کاهش نمی‌دهد

احتمال کاهش تولید نفت ایران

انتقاد ایران از افزایش تولید نفت عربستان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)