تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

یورو ۲۰۰۸: آلمان به دیدار پایانی راه یافت

آلمان در نخستین دیدار نیمه‌نهایی رقابت‌های جام ملت‌های اروپا، در ورزشگاه شهر بازل سوئیس، ترکیه را با سه گل بدرقه کرد و راهی فینال رقابت‌ها شد.

دیدار این دو تیم در حالی برگزار شد که رهبران دو کشور، یعنی عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان میهمان ویژه این دیدار بودند.


بورال در دقیقه ۲۲ خواب آلمان را برآشفت/AP

اما به خلاف اینکه پیش‌بینی می‌شد ترکیه که چندین بازیکن کلیدی خود را در اختیار ندارد، بازی سختی را در مقابل آلمان داشته باشد این سرخپوشان ترکیه بودند که بازی تهاجمی‌تری را در دستور کار قرار دادند و با برتری در بازی هجومی به اولین گل رسید.

گل ترکیه را در دقیقه ۲۲ بورال به ثمر رساند که در بازی‌های پیشین هیچ گلی را از خط دروازه‌ها عبور نداده بود اما برتری ترکیه بیش از ۵ دقیقه دوام نیاورد و شوآن‌اشتایگر در دقیقه ۲۷ این گل را جبران کرد.


شوآن‌اشتایگر ۵ دقیقه بعد گل بورال را جبران کرد/AP

دیدار دو تیم در نیمه اول گرچه با همین نتیجه پایان یافت اما این ترکیه نمایش خیره‌کننده‌تری از خود ارائه کرد و با در اختیار گرفتن ۶۲ درصد از مالکیت توپ، ۱۱ بار در نیمه اول چارچوب دروازه آلمان را نشانه رفت.

این در حالی است که سهم آلمان در حمله به چارچوب دروازه ترکیه در نیمه نخست تنها دو شوت بود.


پرواز کلوزه در دقیقه ۷۹ آلمان را دقایقی پیش انداخت/AP

نیمه دوم بازی آلمان و ترکیه با حملات بیشتر دو تیم همراه بود اما در نهایت کلوزه روی یک ضربه سر در دقیقه ۷۹دروازه ترکیه را برای دومین بار گشود و آلمان را پیش انداخت.

این گل دقایقی بعد توسط شنتورک(۸۶) پاسخ داده شد و ترکیه این بار هم در دقایق پایانی به برگرداندن نتیجه امیدوار شد.


شنتورک در دقیقه ۸۶ ترکیه را امیدوار به کسب نتیجه کرد/AP

ترکیه در دو بازی پیشین، خود را استاد تغییر نتیجه نشان داده بود اما این لام بود که در دقیقه پایانی وقت قانونی با به ثمر رساندن یک گل امید ترکیه را ناامید کرد و آلمان به عنوان نخستین تیم راهی بازی پایانی شد.

تیم‌های ترکیه و آلمان، هر دو در مرحله گروهی به عنوان تیم دوم گروه‌های اول و دوم رقابت‌ها به مرحله حذفی صعود کردند و به ترتیب در مقابل کرواسی و پرتغال به برتری رسیدند.


گل لام، آلمان را راهی دیدار پایانی کرد/AP

آلمان که رکوردار حضور در مرحله پایانی و قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌های اروپاست، در بازی مقابل پرتغال این تیم مدعی قهرمانی را ۳ بر ۲ بدرقه کرد و به نیمه نهایی راه یافت.

ترکیه اما در جدالی نفس‌گیر در مقابل کرواسی، ۱۱۹ دقیقه دروازه خود را بسته نگه داشت و پس از دریافت یک گل از این تیم با گل ثانیه‌های پایانی شنتورک رویای یک دقیقه صعود کرواسی را بر آشفت و با درخشش دروازه‌بان خود در ضربات پنالتی، از مرحله یک چهارم نهایی عبور کرد.

از آنجا که رقابت‌های یورو دیدار رده‌بندی ندارد، ترکیه پس از قبول شکست از آلمان راهی خانه خواهد شد و آلمان خود را برای بازی فینال روز یکشنبه در مقابل برنده بازی اسپانیا و روسیه آماده خواهد کرد.

اسپانیا و روسیه برای تعیین دیگر فینالیست رقابت‌ها، فردا (پنجشنبه) به دیدار هم خواهند رفت.


در همین رابطه:
یورو ۲۰۰۸: حذف قهرمان جهان، اسپانیا در نیمه‌نهایی
یورو ۲۰۰۸: حذف هلند در مقابل روسیه
یورو ۲۰۰۸: صعود ترکیه در ضربات پنالتی
یورو ۲۰۰۸: صعود آلمان به نیمه نهایی
یورو ۲۰۰۸: روسیه به عنوان آخرین تیم صعود کرد
یورو ۲۰۰۸: ایتالیا راهی یک‌چهارم نهایی شد
یورو ۲۰۰۸: آلمان حریف پرتغال شد
یورو ۲۰۰۸: صعود دراماتیک ترکیه، آبروداری سوییس
یورو ۲۰۰۸: صعود اسپانیا و حذف یونان
یورو ۲۰۰۸: هلند فرانسه را درهم شکست
یورو ۲۰۰۸: صعود کرواسی قطعی شد
یورو ۲۰۰۸: حذف سوئیس، صعود پرتغال
یورو ۲۰۰۸: اسپانیا در قامت یک مدعی
یورو ۲۰۰۸: پیروزی پرگل هلند در برابر ایتالیا

نظرهای خوانندگان

mâ Irânihâ bâyad az in timme Torkiye yâd begirim... mâ dar do dowreye jâme jahâni, bâ vojudi ke timme xubi dâštim, hamiše az qabl bâzande budim va hic gâh našod ke be qasde bord va bâ etemâd be nafs be zamin berim ke bebarim... vase hamin ham hamiše mirim ke hazf bešim... torkha sâbet kardand ke dar kenâre timme xub, age bâvar dašte bašand mitunand barande bâšand va budand

-- Behruz ، Jun 26, 2008 در ساعت 04:39 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)