تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«تهران نباید به فن‌آوری تولید سلاح هسته‌ای دسترسی داشته باشد»

زلمی خلیل‌زاد نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل که ریاست شورای امنیت را در ماه ژوئن بر عهده دارد، گفت که مسئله ایران یکی از اولویت‌های دوره ریاست موقت آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل است.

به گزارش خبرگزاری نووستی روسیه، خلیل‌زاد در گفتگو با خبرنگاران گفت: «نه شورای امنیت و نه آمریکا در حق ایران برای بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تردید ندارند اما نباید به تهران اجازه داد که به فناوری‌هایی دست پیدا کند که برای تولید سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.»


زلمی خلیل‌زاد؛ نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل

وی تأکید کرد که تا آن زمان که شورای امنیت به بررسی موضوع هسته‌ای ایران بازگردد، ۹۰ روز فرصت داریم و در این مدت ایران باید به آخرین قطعنامه شورای امنیت که در آن باز هم از تهران خواسته شد فعالیت‌های غنی‌سازی را متوقف کند و در مورد تعیین ماهیت برنامه هسته‌ای خود به طور کامل با آژانس همکاری کند، پاسخ دهد.

رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفت: «در مورد برنامه هسته‌ای ایران یکپارچگی وجود دارد و هیچگونه اختلاف نظری در شورای امنیت دیده نمی‌شود. حتی کشورهایی که در بسیاری از موارد با ما هم عقیده نیستند نیز در این زمینه مخالفتی ندارند.»

خلیل‌زاد تأیید کرد که خاویر سولانا کمیسیر عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و دفاعی روز ۱۴ ژوئن به تهران سفر خواهد کرد و در این سفر بسته پیشنهادی که قرار است ایران را به توقف در غنی‌سازی ترغیب کند، به مقامات ایرانی ارائه خواهد داد.

به گفته خلیل‌زاد نتایج سفر سولانا در شورای امنیت ارائه خواهد شد و بر اساس آنها و همچنین دیگر اسناد پیرامون پرونده هسته‌ای ایران گام‌های آتی در سازمان ملل در رابطه با ایران اتحاذ خواهد شد.


در همین ارتباط:
ایران؛ محور سومین روز نشست شورای حکام
تهران دو هفته دیگر، میزبان ۵+۱ خواهد بود
سولانا با پیشنهادهای تازه به تهران می‌رود
تهران، در انتظار سفر سولانا
ارائه بسته پیشنهادی ایران به چین و روسیه
آمادگی ایران برای دریافت مشوق‌های جدید
ارائه بسته جدید پیشنهادی ایران به اتحادیه اروپا
توافق جهانی برای ارائه پیشنهادهای جدید به ایران
ایران بسته پیشنهادی جدید ارائه می‌کند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)