تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

توافق جهانی برای ارائه پیشنهادهای جدید به ایران

قدرت‌های جهانی با تلاش مجدد برای ترغیب ایران به بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای، با مجموعه‌ی تازه‌ای از مشوق‌ها در کنار تحریم‌های سازمان ملل موافقت کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دیپلمات‌ها گفتند این پیشنهاد حاوی مشوق جدید عمده‌ای نیست، بلکه هدف از آن یادآوری این نکته به ایران است که مذاکره هنوز به عنوان یک گزینه مطرح است.

شروط محوری مشوق‌های پیشنهادی سال 2006 عبارتند از: ایران می‌تواند در مقابل مشوق‌های اقتصادی و سیاسی و احتمال داشتن روابط بهتر با واشنگتن، عناصر نگران‌کننده‌ی برنامه‌ی هسته‌ای خود را کنار بگذارد.

بر اساس این گزارش، ایران این پیشنهاد را رد کرد و گفت که پیشنهاد با مجموعه‌ای از توهین‌ها همراه شده است و دیپلمات‌های غربی به‌شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند.

در نتیجه، شورای امنیت سازمان ملل سه مجموعه تحریم‌های ملایم مالی و سایر انواع تحریم‌ها را بر ایران به عنوان بهای رد کردن این پیشنهاد اعمال کرد.

جزییات پیشنهاد تازه‌ای که قرار است از سوی امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان به ایران ارائه شود، فاش نشده است و کار بر روی متن آن هنوز ادامه دارد. گره اصلی در مورد ایران یعنی کنار گذاشتن برنامه‌ی غنی‌سازی اورانیوم قبل از آغاز مذاکرات، همچنان پابرجا است.

این گزارش حاکی است که دیوید میلیبند، وزیر خارجه‌ی انگلیس بعد از نشست دیپلمات‌های ارشد گروه «پنج به علاوه یک» گفت: «بسیار امیدواریم که آن‌ها جدیت و صداقت ما را نسبت به موضوع تشخیص دهند.»

میلیبند ضرب الاجلی برای تهران برای پاسخ به پیشنهادهای تازه مشخص نکرد و نگفت که اگر ایران دوباره بسته جدید را رد کند، گروه «پنج به علاوه یک» چه کاری انجام خواهد داد.

پیشنهاد جدید گروه «پنج به علاوه یک» در حکم جدیدترین تلاش غرب برای مقابله با هرگونه جاه‌طلبی احتمالی ایران برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای است.

دولت بوش طرفدار اصلی اعمال تحریم‌های سازمان‌ملل علیه ایران است و در مقابل روسیه و چین که از اعضای دارای حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل به حساب می‌آیند، رویکرد محتاطانه‌ای در پیش گرفته‌اند.

همچنین به نظر می‌رسد متحدان اروپایی امریکا هم از فقدان علاقه ایران یا اشتیاق امریکا برای اعمال فشار بیشتر بر رژیم این کشور دلسرد شده‌اند.

امریکا ماه گذشته به شرط رای موافق سایر اعضای گروه با جدیدترین مورد تحریم‌ها علیه ایران با تجدیدنظر در فهرست مشوق‌ها موافقت کرد. با این حال، کاندولیزا رایس، وزیر خارجه امریکا گفته است که شک دارد ایران علاقه‌ای به این پیشنهاد داشته باشد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)