تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آمادگی ایران برای دریافت مشوق‌های جدید

علی اصغر خاجی سفیر ایران در اتحادیه اروپا اعلام کرد که ایران آماده است پیشنهادهای جدید حاوی مشوق‌های سیاسی و تجاری را که با هدف متقاعد کردن تهران به چشم پوشی از غنی‌سازی اورانیوم ارائه می‌شود، دریافت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، علی اصغر خاجی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در بروکسل گفت: «تهران آماده است بسته پیشنهادی را که احتمالاً از سوی گروه پنج به‌علاوه یک ارائه خواهد شد دریافت کند.»

گروه پنج به‌علاوه یک، شامل شش کشور آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان است که هدایت پرونده هسته‌ای ایران در سازمان ملل متحد را برعهده دارند.


علی اصغر خاجی سفیر ایران در بلژیک و اتحادیه اروپایی/AP

وی افزود که جمهوری اسلامی انتظار دارد این پیشنهاد حاوی مسائل و عناصر جدید باشد، اما هیچ اشاره‌ای به این که تهران چگونه این بسته را دریافت می‌کند، نکرد.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارش مشابهی به نقل از سفیر ایران در اتحادیه اروپا نوشت که در بسته پیشنهادهای ایران درمورد امنیت بین‌الملل که در اختیار اتحادیه اروپا قرار گرفت بطور خاص به نگرانی‌ها برسر بلند پروازی‌های هسته‌ای ایران پرداخته نشده است.

علی اصغر خاجی در مصاحبه با خبرنگاران افزود: «ما رویکردی گسترده‌تر و فراتر از مسئله هسته‌ای خود ارائه کرده‌ایم و مسئله هسته‌ای باید به کارشناسان محول شود.»

به گفته خاجی، پیشنهادهای ایران به گروه پنج به‌علاوه یک، با هدف حل و فصل «چالش‌های جهانی» مثل تروریسم، سلاح‌های کشتارجمعی و مناقشه خاورمیانه، مطرح شده است.

جمهوری اسلامی همواره پیشنهاد همکاری در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و هسته‌ای غیر نظامی را که خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژوئن ۲۰۰۶ به نمایندگی از قدرت‌های بزرگ به این کشور ارائه کرد رد کرده است.

در دوم ماه می، وزیران امور خارجه گروه ۵+۱ موافقت کردند که پیشنهادات تلطیف شده‌ای به تهران ارائه کنند، بدون آن‌که مشخص کنند چه زمانی این پیشنهادها ارائه خواهد شد.

این مقام ایرانی در عین حال گفت: «اعتقاد داریم درصورتی که برخی کشورها پیشنهادهای ما را جدی بگیرند و تلاش کنند برای پرداختن به نگرانی های مشترک همکاری کنند، می توان از یک قطعنامه دیگر شورای امنیت سازمان ملل در زمینه تحریم جلوگیری کرد»


در همین ارتباط:
ارائه بسته جدید پیشنهادی ایران به اتحادیه اروپا
توافق جهانی برای ارائه پیشنهادهای جدید به ایران
ایران بسته پیشنهادی جدید ارائه می‌کند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)