تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برادعی خواستار «شفاف‌سازی کامل» تهران شد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آغاز نشست شورای حکام، خواستار «شفاف‌سازی کامل» تهران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خود شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد البرادعی در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه در جمع ۳۵ عضو شورای حکام گفت که تحقیقات آژانس برای برررسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران از پنج سال پیش آغاز شده و زمان آن رو به اتمام است.


برادعی در نشست شورای حکام در مارس ۲۰۰۸/رویترز

وی افزود: «هرچند پیشرفت اساسی در این زمینه به دست آمده، اما ضروری است که آژانس هرچه زودتر قادر به نتیجه‌گیری در خصوص ماهیت برنامه هسته‌ای ایران باشد.»

آقای برادعی ادامه داد: «این مسئله، مقدمتاً به شفاف‌سازی لازم و ارائه اطلاعات کامل از سوی ایران نیاز دارد. بازهم از مقامات ایرانی می‌خواهم تا در این زمینه آماده پاسخگویی کامل باشند.»

بر اساس این گزارش، مدیرکل آژانس انرژی اتمی در گزارش جدید خود که هفته گذشته در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت، گفته بود که ایران احتمالاً اطلاعات مهمی را در زمینه نظامی‌کردن برنامه هسته‌ای خود مخفی کرده و به خواسته‌های سازمان ملل برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم بی‌اعتنایی کرده است.

با این حال، ایران تأکید می‌کند که برنامه اتمی این کشور کاملا مسالمت‌آمیز است، اما کشورهای غربی و به ویژه آمریکا متقاعد شده‌اند که جمهوری اسلامی به طور مخفیانه در تلاش برای ساخت بمب هسته‌ای است.

آقای برادعی در اجلاس امروز (دوشنبه) گفت: «تاسف‌بار است که به پیشرفت مورد نظر در زمینه یکی از موارد اصلی باقی مانده - اتهامات و پرسش‌های دبیرخانه در ارتباط با ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران - دست نیافته‌ایم.»

وی در ادامه سخنانش گفت که دبیرخانه درحال بررسی اطلاعات و توضیحاتی است که از سوی ایران ارائه شده، اگرچه تهران هنوز شفافیت مورد نیاز را که برای رسیدگی به این موضوع لازم است، به کار نبرده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد که ایران دسترسی‌های مورد نیاز آژانس را به افراد و مستنداتی که مورد درخواست دبیرخانه بوده، فراهم نکرده و نیز مدارکی که اظهاراتش را تائید کند، ارائه نداده است.

وی گفت که اطمینان آژانس درباره گذشته و حال فعالیت‌های هسته‌ای ایران، کلیدی برای ایجاد اطمینان نسبت به ماهیت این برنامه‌ها است.

آقای برادعی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک، محیطی مساعد برای از سرگیری گفتگوها بین ایران و طرف‌های مرتبط در این زمینه فراهم شود.


در همین رابطه:
ایران، آژانس را به تأثیرپذیری از غرب متهم کرد
فرانسه: ایران درهای تأسیسات هسته‌ای‌اش را باز کند
بررسی گزارش برادعی در نشست شورای حکام
رایس: ایران درباره گزارش آژانس توضیح دهد
هشدار رئیس موقت مجلس ایران به آژانس
واکنش ایران به گزارش جدید آژانس
نگرانی آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران
سولانا با پیشنهادهای تازه به تهران می‌رود
گزارش برادعی درباره ايران، دوشنبه ارائه می‌شود

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)