تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هشدار رئیس موقت مجلس ایران به آژانس

علی اردشیر لاریجانی پس از رسیدن به مقام ریاست موقت مجلس هشتم، درباره امکان بازنگری تهران در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد.

لاریجانی که در انتخابات ۲۴ اسفند مجلس هشتم از شهر قم به مجلس راه یافته است، امروز (چهارشنبه) با کسب ۲۳۲ رای از مجموعه ۲۶۳ رای نمایندگان حاضر، به ریاست موقت مجلس هشتم انتخاب شد.

وی که پیش از این نماینده ارشد ایران در مذاکرات ایران و گروه پنج به‌علاوه یک بود، در واکنش به دوازدهمین گزارش محمد البرادعی که در آن از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای تهران ابراز نگرانی شده است، گفت: «اگر گزارش‌های دوپهلوی آژانس ادامه یابد، مجلس حتماً در خصوص پرونده هسته‌ای و نحوه همکاری با آژانس تصمیم‌گیری می‌کند.»

لاریجانی در این سخنان که به‌طور مستقیم از رادیو دولتی ایران پخش می‌شد و افزود: « آژانس متأسفانه در بندهایی چنان چند پهلو سخن گفته است تا بعد رسانه‌ای گزارش آژانس را قوی کند.»

این گزارش دوشنبه هفته‌جاری به شورای امنیت و ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شد.

انتخاب لاریجانی در بالاترین
گزارش آژانس در بالاترین

قرار است شورای حکام در جریان نشست آتی خود که دوم ژوئن در وین برگزار می‌شود، آن را بررسی کند.

خبرگزاری ایسنا هم به نقل از رئیس موقت مجلس هشتم، در هشدار به مقامات آژانس، نوشت: «توصیه می‌کنیم از پاس‌کاری مرموزانه دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران بین آژانس و ۱+۵ پرهیز کنند و اعلام می‌کنیم مجلس هشتم اجازه چنین فریب‌کاری را نخواهد داد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش روز دوشنبه خود از این‌که ایران همچنان اطلاعات مربوط به مطالعات ادعایی را درباره ساخت کلاهک‌های هسته‌ای مخفی و از پذیرش خواسته‌های سازمان ملل در زمینه تعلیق غنی‌سازی اورانیوم خودداری می‌کند، ابراز نگرانی جدی کرده بود.

انتخاب هیئت رییسه
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس همچنین امروز هم‌زمان با انتخاب رئیس‌مجلس موقت، آقایان محمدحسن ابوترابی‌فرد و محمدرضا باهنر را به ترتیب به عنوان نایب رییس اول و دوم هیئت رییسه موقت انتخاب کردند.

باهنر و ابوترابی‌فرد تنها نامزدهای نواب رئیس موقت بودند.

به‌گزارش خبرگزاری فارس، آقایان محمد‌رضا میرتاج‌الدینی، موسی قربانی، حمیدرضا حاج‌بابایی، حسن غفوری‌فرد، جهانبخش محبی‌نیا، حسین نژاد‌فلاح نیز به عنوان ۶ منشی هیات رئیسه موقت مجلس از سوی نمایندگان انتخاب شدند.

هیئت رئیسه موقت مجلس تا زمانی که دو سوم اعتبارنامه نمایندگان تصویب شود وظیفه اداره جلسه را بر عهده خواهند داشت، و پس از آن هیئت رییسه دایم برای مدت یک سال انتخاب می‌شود.


در همین رابطه:
واکنش ایران به گزارش جدید آژانس
نگرانی آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران
سولانا با پیشنهادهای تازه به تهران می‌رود
گزارش برادعی درباره ايران، دوشنبه ارائه می‌شود

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)