تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود درباره ایران گفته است که نگرانی‌های این سازمان درباره امکان دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای کماکان به قوت خود باقی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد البرادعی رییس آژانس در این گزارش اعلام کرده است که موضوعات مربوط به پروژه نمک سبز، تست‌های انفجاری و پروژه‌های انفجاری همچنان مایه نگرانی است.

این گزارش خواستار شفاف‌سازی ایران در این زمینه شده و آن را برای اظهار نظر بعدی آژانس حیاتی توصیف کرده است.

بر اساس گزارش البرادعی ایران موافقت کرده بود که به این مسایل پاسخ گوید، اما در عین حال تأکید داشته است که اسناد مرتبط با این موضوع ساختگی و جعلی است.

در گزارش جدید البرادعی آمده است که ایران باید در خصوص اسناد غنی‌سازی اورانیوم و نیز برطرف شدن نگرانی‌ها مربوط به فعالیت برخی از موسسات نظامی که هنوز جزو مسایل باقی مانده است، شفاف‌سازی کند.

در این گزارش آمده است، اظهارات ایران مبنی بر ساختگی بودن مطالعات ادعایی و یا سایر مواردی را که می‌تواند ابعاد نظامی هم داشته باشد، نیاز به توضیح کامل و روشن دارد.

این گزارش در عین حال یادآوری کرده است که پاسخ ایران به نامه نهم ماه می آژانس تا ۲۳ ماه می دریافت نشد و آژانس هنوز نمی‌تواند درباره موارد مرتبط با آن اظهار نظر کند. بنابراین ضروری است که ایران تمامی اطلاعات مورد نیاز را فراهم سازد و بدون تاخیر و شفاف پاسخ گوید.

براساس این گزارش، آژانس تاکید کرده که مهم است مواد هسته‌ای در ارتباط با مطالعات ادعایی استفاده نشده باشد.

این گزارش می‌گوید، ایران برخلاف درخواست شورای امنیت، غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق نکرده است و به نصب سانتریفوژهای جدید و ساخت راکتورهای تحقیقاتی آب سنگین اراک همچنان ادامه می‌دهد.

البرادعی افزوده است که مدیرکل از ایران می‌خواهد که تمام معیارهای اعتمادساز از جمله پروتکل الحاقی را برای اطمینان از ماهیت صلح آمیز برنامه‌های هسته‌ای خود بکار گیرد.


در همین ارتباط:
سولانا با پیشنهادهای تازه به تهران می‌رود
گزارش برادعی درباره ايران، دوشنبه ارائه می‌شود
تهران، در انتظار سفر سولانا
ارائه بسته پیشنهادی ایران به چین و روسیه
«تضمین امنیتی برای ایران، مدنظر ۵+۱ نیست»
درخواست روسیه برای ارائه تضمین امنیتی به ایران
آمادگی ایران برای دریافت مشوق‌های جدید
ارائه بسته جدید پیشنهادی ایران به اتحادیه اروپا
توافق جهانی برای ارائه پیشنهادهای جدید به ایران
ایران بسته پیشنهادی جدید ارائه می‌کند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)