تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احتمال برکناری مظاهری قوت گرفت

خبرگزاری فارس از قوت گرفتن احتمال برکناری طهماسب مظاهری از بانک مرکزی جمهوری اسلامی خبر داد.

این خبرگزاری به ‌نقل از یک مقام آگاه که نامش فاش نشده، اعلام کرد که به احتمال قوی پرویز داوودی معاون اول محمود احمدی‌نژاد جایگزین آقای مظاهری شود.

مهم‌ترین علت برکناری طهماسب مظاهری از سوی رییس‌جمهور اختلاف بانک مرکزی با دولت در ابلاغ نرخ جدید سود بانکی در سال جدید عنوان شده است.

طهماسب مظاهری سال گذشته جایگزین ابراهیم شیبانی رییس‌ کل سابق بانک مرکزی شده است.

به گفته این مقام آگاه، اختلاف احمدی‌نژاد و مظاهری بر سر سیاست‌های پولی یکی دیگر از دلایل برکناری وی است.

نرخ سود ۱۰ درصدی بانک‌ها هفته گذشته در حالی از سوی دولت ابلاغ شد که طهماسب مظاهری آن را غیر قابل اجرا دانسته است.

پیش‌تر بانک مرکزی، افزایش نرخ بهره تا سه درصد بیشتر از رقم تورم را پیشنهاد کرده بود. نرخ تورم در ایران مطابق آمارهای رسمی، اکنون در حدود ۲۰ درصد است.

رییس‌جمهور ایران که با وعده تقسیم عادلانه عواید نفتی ایران در سال ۱۳۸۴ به قدرت رسید، سال گذشته، برخی اقتصاددانان را با درخواستش برای کاهش نرخ بهره از ۱۴ درصد به ۱۲ درصد شوکه کرد.

مدتی پس از این اقدام، رییس بانک مرکزی ایران عوض شد و تحلیل‌گران اعلام کردند وی با رییس‌جمهور درباره سیاست نرخ بهره در این کشور که چهارمین تولیدکننده نفت در جهان است، اختلاف نظر داشت.

اگر چه پیش‌تر نرخ وام در برخی بانک‌های دولتی ۱۲ درصد و برای بانک‌های خصوصی ۱۳ درصد تعیین شده بود، اما مجریان اقتصادی اعلام کردند برخی بانک‌ها راه‌های دیگری را برای مقابله با این نرخ پایین بهره نظیر افزایش هزینه‌های خدمات مرتبط با وام اتخاذ کردند.

در سال‌های گذشته، تصمیمات اقتصادی مانند نرخ سود بانکی در شورای اقتصاد گرفته می‌شد. اما با انحلال شوراهای عالی از سوی رییس‌جمهور، اکنون کمیسیون اقتصادی هیأت دولت به نیابت از این شورا عمل می‌کند.


در همین زمینه:
بانک مرکزی: نرخ سود قابل ابلاغ نیست
نرخ سود ۱۰ درصد ابلاغ شد
شلیک تیر خلاص به نظام بانکی کشور
نرخ بهره‌ی ۱۰ درصدی و مظاهری در آستانه‌ی برکناری
این که آن نیست

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)