تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نرخ سود ۱۰ درصد ابلاغ شد

دولت با ابلاغ بخشنامه‌ای نرخ سود تسهيلات عقود مبادله‌ای در بخش‌های مسكن، صنعت و كشاورزی را ۱۰ درصد تعيين كرد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی دولت، بر اساس ابلاغيه روز پنج‌شنبه پرويز داوودی، معاون اول رئيس‌جمهور، نرخ سود عقود مبادله‌ای در سال ۱۳۸۷ برای بخش‌های مسكن و صنعت و كشاورزی ۱۰ درصد خواهد بود.

بنا بر این گزارش، در این ابلاغیه آمده است: مابه‌التفاوت كاهش نرخ سود از ۱۲ درصد به ۱۰ درصد در بخش‌های مسكن، صنعت و كشاورزی در سال ۸۷ از سوی دولت به عنوان يارانه در اختيار شبكه بانكی قرار خواهد گرفت تا بدين ترتيب توليدكنندگان در صورت مصرف تسهيلات بانكی در محل خود، از وام‌های ۱۰ درصدی بهره‌مند خواهند شد و نرخ سود تسهيلات شبكه بانكی نيز نهايتاً ۱۲ درصد باقی خواهد ماند.

اين مصوبه توسط پرويز داوودی معاون اول رئيس‌جمهور برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارايی و بانك مركزی ابلاغ شده‌است.

گفتنی‌است رقم نرخ سود ده درصد نزدیک دو سال است که چالش‌های شدیدی را میان دولت، بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها ایجاد کرده است.

این تصمیم دولت در حالی ابلاغ می‌شود که بیشترین انتقاد به سیاست‌های اقتصادی احمدی‌نژاد شامل همین تصمیم می‌شود تا حدی رئیس سابق بانک مرکزی در سال قبل در سخنانی در مجلس گفت که در صورت کاهش نرخ سود به زیر ١٦ درصد بانک‌ها توان اداره خود را هم نخواهند داشت.

اکنون با ابلاغ این دستور، دولت بی‌شک با مقاومت بانک‌ها و انتقادات گسترده کارشناسی مواجه خواهد شد. به ویژه آنکه اکثر بانک‌های کشور بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مشمول تحریم‌های بین‌المللی شده‌اند و فعالیت‌های ارزی آنها متوقف شده‌است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)