تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اوباما: مذاکره با ایران، ملاقات با احمدی‌نژاد نیست

باراك اوباما با تاكید بر تمایلش برای گفتگو با سران كشورهایی مثل ایران كه دشمن آمریكا محسوب می‌شوند، گفت که البته این لزوماً به معنای ملاقات با شخص محمود احمدی‌نژاد نیست.

به گزارش رویترز، اوباما نامزد حزب دمكرات آمریكا در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این كشور، چندی پیش در مبارزات انتخاباتی‌اش گفته بود كه بدون هیچ پیش‌شرطی مایل به ملاقات با سران كشورهایی مانند ایران، سوریه، كوبا و ونزوئلاست.

جان مك‌كین نامزد جمهوری‌خواهان آمریكا نیز با اعلام این مطلب كه ملاقات با فردی مثل احمدی‌نژاد موجب مطرح شدن و برجسته كردن رییس‌جمهوری ایران و ارسال پیام اشتباه به متحدان آمریكا نظیر اسرائیل محسوب می‌شود، از نظرات وی انتقاد كرده بود.

اوباما در ایالت نیومكزیكو، به خبرنگاران گفت: «انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری ایران و ملاحظات كسی كه قدرت را در دست می گیرد، عامل تعیین‌كننده‌ای در تعیین زمان هرگونه ملاقاتی است.»

وی افزود: «تا زمانی كه به این تشخیص نرسیم كه آیا احمدی‌نژاد عملا قدرت را در ایران در دست دارد یا خیر، دلیلی ندارد كه با وی دیدار كنیم. وی قدرتمندترین فرد در ایران نیست.»

در حكومت مذهبی ایران، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی حرف آخر را در همه مسائل كشور می‌زند.

اوباما در رد اتهامات جمهوری‌خواهان مبنی بر این‌كه او در مواضعش ثبات ندارد، گفت که من گفته‌ام كه خوشحال خواهم شد با سران كشورهایی مثل ایران، كره شمالی و ونزوئلا دیدار كنم. مهم است كه مطمئن شویم این دیدارهای دیپلماتیك در یك سطح پایین و با یك دستور كار شفاف آغاز شود و بدین ترتیب هر نوع دیداری سازنده خواهد بود.


در همین زمینه:
تردید گیتس در موفقیت مذاکره با دولت احمدی‌نژاد
جدال لفظی اوباما و مک‌کین در موضوع ایران
تأکید اوباما بر دیپلماسی مستقیم در قبال ایران
انتقاد اوباما از کلینتون بر سر ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)