رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ آبان ۱۳۸۸

احسان فتاحیان جوان کرد اعدام شد

علی‌اکبر گروسی، رئیس کل دادگستری استان کردستان از اعدام احسان فتاحیان، جوان کرد در زندان مرکزی شهر سنندج خبر داد.

خبرگزاری فارس به نقل از آقای گروسی گزارش کرده که اجرای حکم اعدام فتاحیان، صبح امروز چهارشنبه با حضور مقام‌های قضایی و انتظامی صورت گرفته است.

این مقام قضائی گفته که «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اقدامات مسلحانه از جمله جرائم ارتکابی فتاحیان بود.»


احسان فتاحیان

فتاحیان، ۲٨ ساله، متولد کرمانشاه و ساکن سنندج، بهار سال گذشته در کامیاران دستگیر و از آن زمان در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج و سپس زندان مرکزی این شهر نگهداری شده بود.

حکم دادگاه بدوی این جوان، ۱۰ سال حبس در تبعید به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی کشور» بود، اما شعبه‌ چهار دادگاه تجدیدنظر استان کردستان با افزودن اتهام «محاربه»، حکم به اعدام وی داد.

سازمان عفو بین‌الملل، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و خانواده این جوان با صدور اطلاعیه‌ها و نامه‌هایی از صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه خواسته بودند دستور توقف حکم اعدام فتاحیان را صادر کند.

درخواست این نهاد‌های مدافع حقوق بشر و خانواده این جوان با سکوت آقای لاریجانی مواجه شد و او امروز در زندان سنندج به دار آویخته شد.

درخواست نهاد‌های مدافع حقوق بشر و خانواده این جوان با سکوت صادق لاریجانی مواجه شد و او امروز در زندان سنندج به دار آویخته شد

بسیاری از وبلاگ‌نویسان و سایت‌های خبری و مدافع حقوق بشر در روز‌های اخیر تلاش کردند اعتراض خود به اجرای این حکم را به اطلاع مسئولان قوه قضائیه برسانند.

خانواده احسان فتاحیان نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه اعلام کرده‌اند که «در حق فرزند ما جفا شده و حکم صادره، بیشتر توجیه سیاسی دارد تا حقوقی.»

خانواده این جوان از آقای لاریجانی از وی خواسته بودند که حکم اعدام فرزندشان را متوقف کند و «شخصا پرونده وی را مورد دادرسی قرار» دهد.

آنها خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته بودند «بدون شک، نگاه حتی اجمالی شما به پرونده احسان، سرنوشت وی را تغییر خواهد داد.»

بیش از ۳۰۰ نفر در سال ۱۳۸۶ در ایران محکوم به مرگ شدند که این تعداد، ۷۰ درصد بیشتر از سال ۱۳۸۵ بوده است.

سال گذشته نیز ایران مقام دوم اعدام در جهان را از آن خود کرد. سازمان عفو بین‌الملل، آمار اعدام‌های ایران در سال گذشته را ۳۴۶ نفر اعلام کرده است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
درخواست توقف حکم اعدام احسان فتاحیان

نظرهای خوانندگان

ملایان با هرچه که اسمش زندگی, شادی, آزادی, رهایی و .... باشد, مخالفند. این رسم آدمکشی را باید از بین برد.

-- امیر سایه ، Nov 11, 2009 در ساعت 12:00 PM

ننگ بر اين نظام خونريز انسان سوز.
چشم اميد به دادگستری دستگاه ...دوختن بيهوده است و نشان ناپختگي.
دست در دست هم، تا آخرين نفس، كوشيم و بشكنيم ديوار اين قفس !

-- پارسا ، Nov 11, 2009 در ساعت 12:00 PM

از خون برادر كوردمان نمی گذريم.
حكومت ستم پيشه گمان نبرد كه فرزندان ايران نسبت به درد هم بی تفاوتند. نه! هيچ تفاوت نيست ميان جان برادر كورد ما در كوردستان و جانهای ما در جای جای ايرن زمين سرفراز.
درود بر جان پاك اين برادر ايراني، و به پاكی خاك ايرن زمين كه جانمان از آن سرشته است سوگند كه خون برادرمان در رگ های ما جاری خواهد بود و بر جوشش خونهای آزادگان خواهد افزود. زنده ايرانيان و پاينده ايران.

-- راد ، Nov 11, 2009 در ساعت 12:00 PM

بشکند آن دست که تو را شکست.

-- کاوه ، Nov 11, 2009 در ساعت 12:00 PM

قلب احسان از تپش ایستاد و نگاهش به یک جا متمرکز شد و مردمک چشمش به من و تو هموطن دلیر خیره شد. قلب احسان از تپش ایستاد. اما قلب هزاران هزاران ایرانی با زخمی عمیق همچنان می تپد و خواهد تپید.
امروز ملت بزرگ ایران ، مردم دلیر کردستان داغدار دلاوری است که به جرم آزادی خواهی و عدالت و برابری و برادری آماج گلوله های نامردمان قرار گرفت.
احسان از دیده برفت اما از دل برون نخواهد رفت. امروز در هر گوشه ای از این پهناور جهان هستی هر کسی با شنیدن این خبر و در این شرایط از پیش مصصم تر شده تا بساط ستم و نابرابری را برچینند.
امروز تنها خانواده احسان داغدار از دست دادن انسان والا و مبارزی جان بر کف نیست. بلکه تمام مردم ایران ، ملت دلیر کردستان و تمامی آزادیخواهان عزادار هستند.
اعدام احسان در این شرایط دلیل بر زبونی و خواری رژیمی است که با تلاشهای مذبوحانه و زشت خود راهی برای رهائی از منجلاب سیاسی می یابد.
و اما خطاب به احسان :
احسان عزیر اگر چه امروز دیگر در میان ما نیستی
اما ما به چشمان بی قرار تو و به نگاه مضطربت در آخرین لحضات حیاتت، قول می دهیم که ریشه های ما به آب و شاخه های ما به آفتاب می رسد. احسان عزیز ما دوباره سبز می شویم و کویر خشکیده میهنمان را دوباره سرسبز خواهیم کرد.

-- tahereh ، Nov 11, 2009 در ساعت 12:00 PM

جوانانمان را میکشند و با وقاحت دم از عدالت و رحمت میزنند. ولی نمیدانند که با هر قتلی به سرنگونی خود نزدیکتر میشوند.

-- بچه بیستون ، Nov 11, 2009 در ساعت 12:00 PM

آدمکشان نامرد! از خون جوانان میهن لاله خواهد دمید! و اما «کوردمان» را که راد نوشته یعنی چه؟
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Nov 11, 2009 در ساعت 12:00 PM

نفرين بر ... و حكومت استبدادي آخوندي. من به عنوان يك لُر اعدام ناجوانمردانه برادر كوردم را به همه ايرانيان تسليت مي‌گويم. راه احسان ادامه دارد. خداوند به خانواده اين جوانمرد شهيد صبر دهاد.

-- اشكان ، Nov 11, 2009 در ساعت 12:00 PM

حکومت بداند اگر به کشتن فرزندان ایران ادامه دهذ فردا بخششی در کار نیست اگر در دستگاه عدالت ایران آینده گرفتار شدند.

-- مسعود از پارس ، Nov 11, 2009 در ساعت 12:00 PM

هرشب ستاره ای بزمین می کشند و باز
این آسمان غمزده غرق ســتــاره هاست

-- بوستان گلستانه ، Nov 12, 2009 در ساعت 12:00 PM

مرگ بر این حکومت دجار. تسلییت به تمام ایرانیان واقعی.

-- م ، Nov 12, 2009 در ساعت 12:00 PM

لعنت بر ستمكران كه خون جوانان ما كوردها را همجنين تباه ميكنند دل مادران وبدران وهموطنان را اينكونه ميازارند باشد روزي تمام كوردستانها با هم متحد شوند وابرقدرت دنيا شوند ما با همبستكي ويكبارجكي ميتوانيم كه خون اين عزيزان را كرامي بداريم زنده باد كورد وكوردستان زنده با شهيدان كورد وتمام كساني كة همجنين با اين بي رحمي با ما نيستند به اميد يكثارجكي تمام كوردستان

ارمان از اربيل كوردستان عراق

-- ئارمان ، Nov 12, 2009 در ساعت 12:00 PM

ما صد سال است کە برای ازادی شھید میدیم.
درود خداوند بر تمام شھدای راە ازادی ایرن. من بە عنوان یک کرد ھرگز فراموشت نخواھم کرد و راھت را ادامە خواھم داد. تا زمانی کە حکومتی برادر ترکم ، عربم ، ترکمنم، بلوچم، را شھروند دستە دوم بخواند، افتخار خواھیم کرد در راە ازادی انھا جان را تقدیم کنم
....

-- کوردستان ، Nov 14, 2009 در ساعت 12:00 PM