رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۸۷
شیرین عبادی در نامه‌ای به منوچهر متکی مطرح کرد:

اعتراض به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه

شیرین عبادی در نامه‌ای به منوچهر متکی به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران اعتراض کرد.

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته بود که پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق‌بشر، به خاطر «نداشتن مجوز فعالیت» بوده است.

دفتر این کانون که ریاست آن را خانم عبادی عهده دار است، اول دی‌ماه با «دستور تلفنی بازپرس شعبه اول معاونت امنیت دادستانی تهران» پلمب شد.

شیرین عبادی در نامه‌ای که امروز شنبه خطاب به وزیر خارجه ایران نوشته، تاکید کرده است که هشت سال پیش کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با درخواست صدور پروانه برای کانون مدافعان حقوق بشر موافقت کرده است.

به نوشته این فعال حقوق بشر، خودداری وزارت کشور از صدور پروانه کانون مدافعان «تخـلف مسئولان ذی‌ربـط از وظایـف قانونی بوده و در واقعیت تضییع حقوق اساسی مـلت ایران به شمار می‌رود.»

در این نامه همچنین به اظهارات علی جنتی معاونت وقت سیاسی وزارت کشور در مرداد ماه سال ۱۳۸۵ اشاره شده که وی فعالیت کانون مدافعان حقوق بشر را «غیر قانونی» ندانسته است.


شیرین عبادی در میان شرکت کنندگان در جشن شصتمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر

در بند چهارم نامه مزبور آمده است که پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر «بدون ارائه هیچ حکم قضایی» صورت گرفته که این اقدام «نقض آشکار قوانین جاری است.»

خانم عبادی در نامه خود تصریح کرده است که مقام‌های دادسرا حق صدور دستوری مبنی بر پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را نداشته و ندارند.

آن‌طور که این حقوق‌دان نوشته است، تنها مرجع صدور انحلال تشکل‌های مدنی در ایران «دادگاه» است و اقدام دادسرا در پلمب دفتر این کانون را می‌توان «خودسرانه» ارزیابی کرد.

در این نامه از آقای متکی خواسته شده است که سخنگوی وزارت خارجه را «ارشاد» کند تا «در اظهار نظرهای آتی خود اشتباهات گذشته را تصحیح و حسن نیت خود را برای ملت شریف ایران اثبات و شائبه جانبداری و عدم رعایت بی‌طرفی مرتفع شود.»

فشار‌های مقام‌های جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر به کانون مدافعان حقوق بشر افزایش چشمگیری یافته است.
نهاد‌های حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند که به فشار‌ها علیه این کانون پایان دهند.

خانم عبادی مسئولیت اداره کانون مدافعان حقوق بشر را بر عهده دارد که در سال ۱۳۷۹ از سوی گروهی از وکلا و حقوق‌دانان سرشناس ایرانی تشکیل شده است.

Share
در همین رابطه:
«ایران از شیرین عبادی محافظت می‌کند»
ژینوس سبحانی آزاد و دفتر کانون فک پلمب شود

نظرهای خوانندگان

سرکار خانم عبادی عزیز ، شما که خود سالها در ایران در مقام قضا و وکالت بوده اید خوب این حکومت را میشناسید و با نظرات ایشان در باره حقوق بشر آشنا هستید ، مطمئن باشید که هیچ شخصی‌ نمیتواند در مقابل حرف و سخنهای قانونی شما در ایران از شما و گروه شما حمایت و دفاع کند ، در ایران چه برنده نوبل باشید و چه نباشید ، این دولت و حکومت شایستگی و لیاقت صحبت و مذاکره و گفتگو در هیچ زمینه یی را ندارد ، و از هیچ کار غیر اخلاقی‌ هم ابایی ندارد ، آیا توانستید جوابی در مورد قتلهای زنجیره یی یا جنایت دیگر و یا حقوق از دست رفته دیگر بگیرید ؟ مسلما نه ، زحمات و تلاش‌های شما در مورد دفاع از حقوق بشر در ایران برای یک ایرانی‌ بسیار افتخار آفرین است و خواهد بود به امید موفقیت شما در این راه ، اگر چه که به نظر می‌رسد تا زمانی‌ که این حکومت زنده است راه به جایی‌ نخواهید برد . ارادتمند شما در تورنتو

-- nima ، Jan 25, 2009 در ساعت 07:00 PM

سركار خانم عبادي
با تمام وجود شهامت و شجاعت شما را تحسين مي كنم . به اميد روزي كه مردم حاكم بر اين كشور باشند .

-- رضا ، Jan 25, 2009 در ساعت 07:00 PM

دست شما درد نکند .خدا عمرتان بدهد که در این قفس کشور ایران دریچه ای بسوی ازادی گشوده اید

-- بدون نام ، Jan 26, 2009 در ساعت 07:00 PM