رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۷

وزیر جهاد کشاورزی فردا استیضاح می‌شود

محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی فردا (یکشنبه) در مجلس شورای اسلامی استیضاح می‌شود.

طرح استیضاح آقای اسکندری هفته گذشته با ۱۸ امضاء از سوی هیات رییسه مجلس اعلام وصول شده بود.

حمیدرضا حاجی بابایی، عضو هیات رییسه مجلس، امروز در ‌گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت که این طرح هم اکنون ۴۵ امضا‌ دارد.

به گفته آقای حاجی بابایی، تاکنون هیچ نماینده‌ای امضای خود در خصوص این استیضاح را پس نگرفته است.

استیضاح آقای اسکندری در حالی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد که غلامحسین الهام، سخنگوی دولت نهم امروز شنبه پیش‌بینی کرده بود که این استیضاح منتفی شود.

آقای حاجی بابایی در واکنش به این اظهارات گفته که استیضاح وزیر جهاد کشاورزی هم‌چنان در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد.

طرح استیضاح آقای اسکندری‌ در ۱۴ محور تنظیم شده است.

رسانه‌‌ها، از جمله محور‌های استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را «عدم تحقق سیاست‌ها و راهبردهای کشاورزی، محقق نشدن خودکفایی، عملکرد ناصحیح و ضعیف صندوق بیمه محصولات کشاورزی، ناکارآمدی طرح ساماندهی فرآورده‌های گوشتی و اهمال‌ورزی در ارائه و اجرای برنامه مبارزه با خشکسالی» اعلام کرده‌اند.


طرح استیضاح محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی در آذر ماه امسال در دستور کار نمایندگان مجلس قرار داشت که با تلاش‌ هیات رییسه مجلس، طرح آن در صحن علنی، به زمان دیگری موکول شد.

استیضاح اسکندری در ۳۰ مهرماه سال ۱۳۸۵ در مجلس هفتم شورای اسلامی رای نیاورده بود.

اگر استیضاح آقای اسکندری در مجلس رای بیاورد، احتمال این‌که کابینه احمدی‌نژاد بار دیگر بر اساس اصل ۱۳۶ قانون اساسی نیاز به کسب رای اعتماد مجدد از مجلس پیدا کند، قوت خواهد گرفت.

بر اساس اصل ۱۳۶ قانون اساسی، اگر نیمی از اعضای کابینه برکنار یا استیضاح شوند، رییس‌جمهوری موظف است برای گرفتن رای اعتماد، کابینه را باردیگر به مجلس معرفی کند.

کابینه کنونی آقای احمدی‌نژاد تنها یک تغییر با رای اعتماد مجدد مجلس فاصله دارد.

در صورت وقوع چنین امری، این برای نخستین‌بار در تاریخ ۳۰ ساله جمهوری اسلامی خواهد بود که کابینه، دو بار از مجلس رای اعتماد می‌گیرد.

پیش از برکناری علی کردان از وزارت کشور، ۹ وزیر از وزارتخانه‌های کشور، نفت، اقتصاد، صنایع و معادن، آموزش و پرورش، دادگستری، رفاه، تعاون و راه و ترابری برکنار، استیضاح یا بازنشسته شده بودند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رؤسای کل بانک مرکزی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز از جمله مقام‌هایی هستند که در چند سال اخیر با تغییراتی مواجه شده‌اند.

علی کردان، وزیر کشور نیز ۱۴ آبان ماه از سوی مجلس استیضاح و از مقام خود برکنار شد.

Share
در همین رابطه:
استیضاح دوباره وزیر جهاد کشاورزی