رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۸۷

«مردم باید رنج کاهش قیمت نفت را حس کنند»

رییس کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ضرورتی ندارد دولت یارانه‌ها را به صورت نقدی به مردم بپردازد و مردم باید کمی درد و رنج کاهش قیمت جهانی نفت را حس کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، غلامرضا مصباحی مقدم در همایش «بررسی طرح تحول اقتصادی» با بیان این‌که دولت می‌خواسته قیمت نفت را در بودجه سال آینده ۴۰ دلار در نظر بگیرد و نظر مجلس بر قیمت ۳۵ دلاری بوده است، اعلام کرد قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال ۸۸ کشور ۳۷.۵ دلار در نظر گرفته خواهد شد.

قیمت نفت پس از آن‌که ماه ژوییه امسال با رسیدن به ۱۴۷ دلار، به بالاترین میزان خود در طول تاریخ رسیده بود، در چند ماه گذشته سقوط شدیدی را تجربه کرده است. روز جمعه هفته گذشته، قیمت هر بشکه نفت خام در بورس نیویورک به ۳۳ دلار و ۴۴ سنت رسید که پایین‌ترین میزان خود طی چهار سال و نیم گذشته است.

بر پایه برآوردهای شرکت مشاوره نفتی «پی‌اف‌سی انرژی» ایران برای داشتن درآمد کافی جهت پرداخت هزینه‌های خود به فروش نفت ۸۳ دلار در هر بشکه و ونزوئلا به فروش ۱۰۳ دلاری نیاز دارد. تحلیلگران، رکود اقتصاد جهانی را عامل اصلی کاهش شدید بهای نفت دانسته‌اند.


غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس

آقای مصباحی مقدم هم‌چنین از کسری بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومانی دولت در سال آینده خبر داد و افزود دولت قصد دارد این کسری بودجه را با افزایش قیمت حامل‌های انرژی جبران کند.

بیست و هفتم مهرماه امسال نیز رییس کل بانک مرکزی ایران از کاهش ۵۴ میلیارد دلاری درآمدهای پیش‌بینی‌شده ایران در سال ۸۷ خبر داده بود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، میزان درآمد دولت از طریق آزاد کردن قیمت‌ها را ۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت ۶۰ درصد از این درآمدها به شکل نقدی و غیرنقدی به مردم پرداخت می‌شود و مابقی صرف جبران هزینه‌های دولت و اصلاح روش‌های تولید خواهد شد.

روز گذشته خبرگزاری مهر به نقل از آقای مصباحی مقدم، خبر از منتفی شدن پرداخت نقدی یارانه‌ها «به دلیل کاهش قیمت نفت» داده بود.


افزایش حقوق کارمندان، کمتر از تورم

هم‌چنین خبرگزاری فارس به نقل از آقای مصباحی مقدم اعلام کرد که در لایحه غیررسمی تحول اقتصادی ارائه شده از سوی دولت به مجلس، قرار شده است حقوق کارکنان دولت با افزایش تورم زیاد نشود؛ چرا که «با این کار، هزینه‌ها بر دوش دولت زیاد می‌شود و خود نیز آثار تورمی به دنبال دارد.»

وی آبان‌ماه امسال نیز با بیان این‌که طرح تحول بر اساس قیمت صد دلاری نفت تنظیم شده، هشدار داده بود که در صورت اجرای طرح تحول اقتصادی، قیمت برخی کالا‌ها بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

نرخ تورم در ایران طی سال‌های اخیر افزایش بی‌سابقه‌ای داشته و بر اساس آمار‌ها، تورم در مهرماه امسال به مرز ۳۰ درصد رسیده است.

«طرح تحول اقتصادی» عنوان برنامه‌ای کلان از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد است که حذف یارانه حامل‌های انرژی و نقدی کردن یارانه‌ها بخشی از آن است.

در این طرح قرار است به هفت دهک کم‌درآمد کشور، ماهانه ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان به صورت نقدی پرداخت شود. برخی تحلیل‌گران سیاسی، پرداخت چنین پولی را در فاصله چند ماه تا آغاز انتخابات ریاست‌ جمهوری دهم ایران، اقدامی تبلیغاتی از سوی دولت نهم ارزیابی کرده‌اند.

Share
در همین رابطه:
«پرداخت مستقیم یارانه‌ها منتفی شد»
ارائه لایحه «تحول اقتصادی» به تعویق افتاد
سقوط بهای نفت به زیر ۳۴ دلار
«شش برابر» شدن قیمت‌ها با اجرای طرح تحول
عدم تحقق ۵۴ میلیارد دلار درآمد ارزی سال ۸۷

نظرهای خوانندگان

به آ قای مصباحی در خط مقدم...، باید عرض شود، مردم به اندازه کافی درد و رنج و بدبختی و نکبت را در این مدت ٣٠ سال حکومت جمهوری اسلامی حس کرده اند. خیلی ممنون، مال خودتون.
اکرم السادات،

-- Akram val Sadat ، Dec 25, 2008 در ساعت 07:02 PM

مگر حس و احساسی هم باقی مانده است؟؟

-- بدون نام ، Dec 26, 2008 در ساعت 07:02 PM

محض رضای خدا به من بگید این اقا چی از اقتصاد میداند؟

-- فرزین ، Dec 26, 2008 در ساعت 07:02 PM

ايا لذت ناشي از افزايش قيمت نفت را به ما چشانديد كه حالا توقع تحمل رنج كاهش قيمت را داريد؟؟؟

-- حسين ، Dec 26, 2008 در ساعت 07:02 PM

به قول آقای محسن نامجو:

بسی رنج بردم در این سال سی
که رنج برده باشم فقط، مـــــــــــــــــــرسی

-- بدون نام ، Dec 26, 2008 در ساعت 07:02 PM

چرا زمانی که نفت گران بود لذتشو دولتمردان بردند حالا که نفت ارزان شده زجرشو مردم بکشند نخیر حاج آقا در هر صورت مردم زجر می کشند چه نفت گران باشد چه ارزان

-- حسین ، Dec 27, 2008 در ساعت 07:02 PM

چرا اون موقع که نفت 140 دلار شده بود نمی گفتید مردم قیمت بالای نفت راحس کنند!!؟؟ مردم فقط باید بدبختی ها رو حس کنند؟؟؟!!!

-- علی ، Dec 27, 2008 در ساعت 07:02 PM

آيا خود ايشان هم رنج كاهش قيمت نفت را حس ميكنند؟ يا اينكه فقط در هنگام افزايش قيمت نفت از اين خوان گسترده بهره مندند؟!

-- بدون نام ، Dec 27, 2008 در ساعت 07:02 PM

با نبود درامد نفت و تورم وگرانی وتمام شدن صبر مردم از این همه بی عدالتی و نابرابری .بنده به عنوان یک ایرانی خوش قول میگویم بوی یک انقلاب دمکراسی میاید.... بوی کن ان بو را حس میکنی...........

-- ستاره ، Dec 27, 2008 در ساعت 07:02 PM