تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

عدم تحقق ۵۴ میلیارد دلار درآمد ارزی سال ۸۷

رییس کل بانک مرکزی از بروز «مشکلات جدی» در صورت کاهش ادامه روند کاهش قیمت نفت خبر داد.


محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی

محمود بهمنی که امروز شنبه در «دومین همایش خدمات بانکی و صادرات» سخنرانی می‌کرد، اعلام کرد: «ادامه این روند تا پایان سال، درآمدهای پیش‌بینی‌شده ما را به میزان ۵۴ میلیارد دلار کاهش می‌دهد و با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.»

وی گفت: «برای نجات از بحران‌های مقطعی باید حجم و تنوع صادرات غیر نفتی را افزایش دهیم؛ چرا که وابستگی به نفت ما را آسیب‌پذیر می‌کند.»

رییس کل بانک مرکزی از «خروج حجم زیادی از سرمایه، خصوصاً سرمایه‌های ایرانیان خارج کشور از کشورهای درگیر در بحران اقتصادی» خبر داد و بر «افزایش امنیت سرمایه‌گذاری» به منظور جذب این سرمایه‌ها تأکید کرد.

محمود بهمنی هم‌چنین از اختصاص بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان (بیش از ۱۰ میلیارد دلار) تسهیلات در سال ۸۷ برای صادرات غیر نفتی خبر داد که به گفته وی، این رقم از حجم صادرات غیر نفتی کشور بیشتر است.


سقوط بازارهای مالی از عوامل کاهش شدید قیمت نفت در سه ماه اخیر است (عکس: AFP)

رییس کل بانک مرکزی در حالی از کاهش درآمد‌های ارزی ایران خبر می‌دهد که رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور هفته گذشته گفت که دولت با کسری شش تا هفت هزار میلیارد تومانی در بودجه سال ۱۳۸۷ مواجه است.

مقامات ایران در هفته‌های اخیر بارها نگرانی خود از روند نزولی قیمت‌های جهانی نفت را اعلام کرده‌اند.

شنبه هفته گذشته غلامحسین نوذری، وزیر نفت گفته بود که در صورتی که بهای جهانی نفت متعادل نشود، «تأمین امنیت انرژی در آینده به خطر می‌افتد.»

بر اساس اعلام روز گذشته سازمان اوپک، تولید نفت ایران در ماه شهریور به طور میانگین معادل سه میلیون و ۹۲۵ هزار بشکه در روز بوده‌ که در مقایسه با ماه گذشته، ۳۰ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز کاهش داشته است.

ایران هم‌چنین از کشور‌های صادرکننده نفت عضو اوپک خواسته که حجم تولیدات خود را برای متعادل شدن قیمت نفت کاهش دهند.


طهماسب مظاهری، رییس کل سابق بانک مرکزی

دولت محمود احمدی‌نژاد که از سال ۱۳۸۴ قدرت را در اختیار گرفته است، بارها از مجلس خواسته که با برداشت از حساب ذخیره ارزی موافقت کند.

حساب ذخیره ارزی در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی برای ذخیره در‌آمدهای نفتی اضافه بر پیش‌بینی بودجه سالانه تأسیس شده است.

کارشناسان اقتصادی بارها از تزریق نقدینگی در قالب طرح‌ بنگاه‌های زودبازده انتقاد کرده‌اند که این مسأله در نهایت موجب شد طهماسب مظاهری، رییس کل سابق بانک مرکزی در مخالفت با اعطای بیش از حد اعتبارات به این بنگاه‌ها از مقام خود عزل شود.

در تیم اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد، تا کنون دو وزیر اقتصاد و یک سرپرست این وزارتخانه، سه رییس کل بانک مرکزی و دو رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حضور داشته‌اند و این سازمان هم منحل شده است.


محمود احمدی‌نژاد با شعار «آوردن نفت سر سفره‌های مردم» رییس‌جمهور شد

آقای احمدی‌نژاد که در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با شعار «آوردن نفت سر سفره‌های مردم» به پیروزی رسید، اعلام کرده که قصد دارد به هر شکل ممکن طرح تحول اقتصادی را برای کاهش نرخ تورم و کنترل گرانی به اجرا بگذارد.

مجلس شورای اسلامی در مقابل اعلام کرده است که اجرای هر طرح اقتصادی باید به تصویب نمایندگان برسد.

در طرح تحول اقتصادی دولت نهم قرار است یارانه‌ها به صورت نقدی به مردم پرداخت شود.

آن طور که آقای احمدی‌نژاد اعلام کرده است، بیش از ۶۳ میلیون نفر برای دریافت یارانه‌ها به صورت نقدی، فرم پر کرده‌اند.


در همین رابطه:
کاهش ۵۰ درصدی قیمت نفت در کمتر از سه ماه
هشدار ایران نسبت به عواقب کاهش بهای نفت
کسری بودجه شش هزار میلیارد تومانی دولت
تورم در ایران به مرز ۳۰ درصد رسید
احمدی‌نژاد: مجلس در کار دولت دخالت نکند
احمدی‌نژاد: نظام سرمایه‌داری به نفع دزد‌هاست
احمدی‌نژاد: مردم به طرح تحول اقتصادی رأی مثبت دادند

نظرهای خوانندگان

هم دولت شاه و هم این دولت ضد تولیدی و دلالی هستند که بر پایه درآمد نفت بعنوان دلال کالاهای غربی هم جهت با سیاستهای غرب حکومت را بدست گرفته اند.هر حرکت ما در ایران چه در صلح و چه در جنگ بنفع غربیان تمام میشود زیرا موارد مورد نیاز را از آنان وارد میکنیم و خودمان تولیدی نداریم.
حالا چگونه میشود یک حکومت ذاتا دلال بخواهد که بتولید رو بیاورد؟ این شدنی نیست و بنابراین سعی خواهند کرد دلالی کنند ولی وقتی که با نتایج کار خود روبرو میشوند آن را بگردن خارجی و دشمنی آنان و یا گروه ها و جناح مخالف خود میاندازند. پول نفت را بخودیها میدهند و آنان هم روزی بسمت خرید خانه و یک روز دیگر بسمت موارد دیگری میروند.
اینها نمیخواهند تولید داشته باشند
آنها بپول نفت احتیاج دارند تا بتوانند حکومت کنندو چون دلال هستند و ارتباطی با تولید و توانایی های ملت ندارند لاجرم در خط قدرتهای حاکم جهانی و بر علیه مردم ما حرکت میکنند.اگر قیمت نفت به 147 دلار در هر بشکه رسید این توجیه اقتصادی نداشت مگر در ده سال اخیر مصرف نفت ده برابر شده بود که از 13 دلار به 147 دلار رسید؟افزایش نفت در جهت منافع دول حاکم جهانی بود تا بتوانند اقتصاد خودشان را با درآمد دول نفتی تحریک کنندیعنی ایران و کشور های دیگر نفتی چون غذا دوا و ...را از این دول حاکم جهانی وارد میکنند با رسیدن به نقدینگی از آنان بیشتر خرید کنند تا اقتصاد آنان تقویت شود کما این که دول عرب نفتی از آمریکا و انگلیس اسلحه و هواپیما و...خریده اند و ایران هم یک میلیون تن گندم از آمریکا خرید و معاملات پشت پرده را هم نمیدانیم. نباید فراموش کرد هم زمان با افزایش نفت قیمت مواد غذایی هم بالا رفت که اکثرا تولید این مواد در اختیار حاکمان جهانی است و این قیمت دیگر برای مواد غذایی پایین نخواهد آمد.امروز دیگر بنفع آن حکومتهای حاکم نیست تا نفت قیمت بالایی داشته باشد آن را پایین آورده اند ولی بنام عرضه و تقاضا آن را نمایش میدهند.
ملت ما باید بسمت دمکراسی بر اساس عقل و منطق زمینی و خرد جمعی و خود کفایی اقتصادی و علمی حرکت کند تا بتواند از اثرات بد این اقتصاد بنفع حاکمان جهانی برهد.

-- افشا ، Oct 18, 2008

همانطور که یک معتاد برای ترک ،درد زیادی تحمل میکند اقتصاد ما هم برای رهایی از اعتیاد به پول نفت باید امتیازات زیادی را از دست بدهد و فشار بالایی را تحمل کند

-- بدون نام ، Oct 19, 2008

اگر تا دیروز احمدی نژاد تورم را ناشی از افزایش قیمت نفت میدانست امروز دولت را با کسر بودجه روبرو کرده است البته به دلیل کارهای مخفیانه در جمهوری اسلامی آمار درستی نیز از شرایط اقتصادی ارائه هم نمی شود زیرا کمکهای میلیون دلاری به حماس حزب الله و ... امکان ارائه ی آمار صحیح را با مشکل روبرو کرده است به همین دلیل ما از میزان دقیق ذخیره ی ارزی و کسر بودجه نیز نمی توانیم با خبر باشیم اما آنچه که از آمارهای خودشان می آید اینست که ١٢.٥ درصد بیکاری و بیش از ٣٠ درصد تورم به ثیت رسیده است این شرایط همان شزایطی ست که رژیم شاه نیز با آن روبرو شده بود و ناگهان در سال ٥٦ با اضافه تولید عربستان در بازار نفت روبرو شد و باعث شد که بیشتر طرحهای بلند پروازانه شاه تعطیل شوند کسر بودجه ی زیاد تورم و بیکاری را شدت داد و در نتیجه قلیان و شورش و انقلاب را دامن زد رژیم شاه که از امکانات جهانی میز بهره مند بود با این معضلات روبرو شد جمهوری اسلامی که جای خود دارد اگر رکود جهانی بیش از یکسال طول بکشد که خواهد کشید جمهوری اسلامی با توجه به اختلافات داخلی اش و بحران مشروعیت نزد مردم سرنوشت بهتر از شاه نخواهند داشت ...

-- فرهاد-فرياد ، Oct 19, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)