تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر: «نقشه‌هایت را بسوزان»

مجموعه داستان «نقشه‌هایت را بسوزان» با انتخاب و ترجمه مژده دقیقی از سوی انتشارات نیلوفر در ۲۲۰۰ نسخه منتشر شده است.

نویسندگان این مجموعه داستان به جز استیون کینگ و جویس کرول اوتس، برای نخستین‌بار است که در ایران معرفی می‌شوند.

این کتاب، سومین مجموعه از داستان‌های برگزیده معاصر است که با ترجمه خانم دقیقی از سوی انتشارات یادشده، منتشر می‌شود.
هدف از ترجمه و انتشار این مجموعه‌ها ارائه نمونه‌های متنوع و خوب از داستان‌های کوتاه امروز دنیاست.

داستان‌های «نقشه‌هایت را بسوزان»، که همه از داستان‌های تازه انتشاریافته جهان و در شمار داستان‌های برگزیده‌اند، می‌توانند کم و بیش نمایانگر پسند جامعه کتاب‌خوان انگلیسی‌زبان باشند.
این داستان‌ها بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ در نشریات آمریکایی و کانادایی منتشر شده‌اند و نویسندگان آنها به جز اوتس و کینگ برای خواننده فارسی‌زبان آشنا نیستند.

مترجم در یادداشتی که بر کتاب نوشته، درباره داستان کوتاه آورده است: «داستان کوتاه فرمی مدرن و امروزی است که خواننده خاص دارد. مجموعه‌ای از تفکر و تجربه است که به اعماق روح خواننده تلنگر می‌زند و چیزی را در ناخودآگاهش به حرکت درمی‌آورد و جدا از عمل خواندن، از او بسیار می‌خواهد. می‌خواهد که در این تجربه با او سهیم شود و آن را در ذهن خود ادامه دهد.»


به نوشته خانم دقیقی، در داستان‌های این مجموعه، «عشق و عواطف انسانی در کنار پدیده‌های عظیمی چون ایمان و مرگ و فجایع بزرگ زندگی انسان مطرح می‌شوند.»

«دریاچه بهشت» از جس رو، «نقشه‌هایت را بسوزان» از رابین جوی‌لف، «خواب هاروی» از استیون کینگ، «بوهمی‌ها» نوشته جورج ساندرز، «شمنگوا» نوشته لوئیز اردریچ، «کمین» اثر دانا ترت، «قاضی شیوا رام مورتی» اثر ریشی ریدی، «دختر خاله‌ها» از جویس کرول اوتس و «پسری در ساکیتوس» از بروس مک‌آلیستر، داستان‌های این مجموعه هستند.

داستان کوتاه «نقشه‌هایت را بسوزان» داستان خانواده‌ای راه گم کرده است که بحران زندگی زوجی جوان و پسرشان که در چنبره توهمی غریب پناه جسته‌اند را روایت می‌کند.

در بخشی از این داستان می‌خوانیم:‌«همه نقشه‌هایت را بینداز دور. آنها را از کتاب‌هایت پاره کن. از دلت پاره کن. وگرنه دلت را می‌شکنند. شک نداشته باش. همه کره‌های جغرافی را از پشت بام پرت کن پائین تا چیزی غیر از تکه‌های پلاستیکی از آنها باقی نماند. همه اطلس‌ها را بسوزان... به سرزمینی آمده‌ای که هیچ کس به پشت سرش نگاه نمی‌کند. یادت باشد، به پشت سر نگاه نکن.»

وجه اشتراک داستان‌های این مجموعه که از نظر سبک و شیوه روایت متنوع‌اند و مضامین متفاوتی دارند، مسائل انسان امروزاست. مسائلی چون عشق، تنهایی، بیگانگی، فروپاشیدن خانواده، مهاجرت، جنگ، بیماری و دغدغه مرگ و جاودانگی.

قیمت این کتاب، ۳۹۰۰ تومان است.


در همین رابطه:
تازه‌های نشر: «سینمای کوئنتین تارانتینو»
تازه‌های نشر: «زبان و آگاهی»
تازه‌های نشر: «غریبه در بخار نمک»
تازه‌های نشر: «فکر دموکراسی سیاسی»
تازه‌های نشر: «شوکران»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)