رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۸۷

آمریکا «شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی» را تحریم کرد

ایالات متحده آمریکا، شرکت «کشتی‌رانی جمهوری اسلامی» و ۱۸ نهاد مرتبط با این شرکت را تحریم کرد.

آسوشیتدپرس، علت این تحریم‌ها را به نقل از مقامات کاخ سفید، «کمک به حمل و نقل سلاح و تجهیزات نظامی» اعلام کرده است.

این تحریم به معنای مسدود شدن حساب‌های بانکی و دارایی‌های این شرکت‌ها در آمریکا و ممنوعیت معامله شرکت‌های آمریکایی با شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی و شرکت‌های تابعه آن در ایران و ۹ کشور دیگر شامل بریتانیا، بلژیک، چین، مصر، ایتالیا، آلمان، مالت، سنگاپور و کره جنوبی است.


استوارت لوی، معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا (عکس: AFP)

هم‌چنین معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی را به «جعل اسناد و اتخاذ روش‌های فریب‌کارانه به منظور مخفی کردن تجارت غیرقانونی‌اش» متهم کرد.

استوارت لوی افزود: «فعالیت‌های این شرکت، بخشی از یک الگوی فریب‌کاری و جعل است که ایران برای پیش‌برد برنامه هسته‌ای و موشکی‌اش به کار می‌برد.»

به گفته وی، اتخاذ این خط مشی از سوی ایران، «باید موجب توقف هر گونه داد و ستد مالی و تجاری با ایران» از سوی دیگر کشورها شود.

مقامات آمریکایی با اعلام این تحریم‌ها، فهرست ۱۲۳ شناور متعلق به کشتی‌رانی جمهوری اسلامی را به همراه مشخصاتشان شامل نوع، ظرفیت و پرچمشان را برای کمک به شناسایی‌شان در اختیار نیروهای دریایی قرار دادند.

ایالات متحده آمریکا، ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای‌اش متهم می‌کند؛ اما ایران همواره با رد این ادعا، برنامه هسته‌ای‌اش را صلح‌آمیز خوانده است.


واکنش ایران

کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران ادعای دولت آمریکا در مورد دست داشتن این شرکت در برنامه هسته‌ای ایران را «دروغ محض» خواند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران با رد این اتهامات اعلام کرد: «فعالیت این شرکت دقیقاً در چهارچوب مقررات و قوانین بین‌المللی بوده است»

روابط عمومی این شرکت، هم‌چنین اعلام کرد که این شرکت، چند سال است که دیگر یک شرکت دولتی نیست و با ورود به بورس، اکنون چند هزار سهام‌دار دارد.

این روابط، اتهام صدور اسناد ساختگی و دست‌کاری‌شده را رد کرد و از تأیید مدارک کشتی‌های این کشتی‌رانی از سوی مقامات کشورهای میزبان خبر داد.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: «این ادعای آمریکا مشابه سایر ادعاهایی است که همواره کشورهای مستقل را به آن متهم می‌کنند؛ بدون این‌که برای اثبات آن سند و مدرکی ارائه کنند.»

این شرکت هم‌چنین اعلام کرد که از سال‌ها پیش، دفاتر خود را در آمریکا تعطیل کرده و حساب‌های بانکی و اموالی در این کشور ندارد که مشمول توقیف شود.

به گفته روابط عمومی کشتی‌رانی جمهوری اسلامی، این شرکت هیچ گونه همکاری و مبادله تجاری با بانک‌ها، مؤسسات و شرکت‌های آمریکایی نیز ندارد و بنابراین، تحریم مطرح شده از طرف آمریکا نمی‌تواند تأثیری بر فعالیت‌های این شرکت داشته باشد

این شرکت هم‌چنین از پیگیری اتهامات وارده از سوی دولت آمریکا از طریق مجامع بین‌المللی توسط این شرکت خبر داد.


در همین رابطه:
آمریکا پنج شرکت دیگر ایرانی را تحریم کرد
بررسی تشدید تحریم‌ها علیه ایران در غرب
اعمال تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران
تهدید رایس به اعمال تحریم‌های جدید
بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران
آمریکا: راهی جز افزایش تحریم‌ها نمانده است

نظرهای خوانندگان

شرکتهایی که توسط آمریکا تحریم میشوند نقاط قوت ما در اقتصاد را مشخص میکند چون آمریکا با بازوهای اقتصادی و امنیتی ما مبارزه میکند
راه حل آن میتواند حمایت از این شرکتها و توانمند کردن کار آنها با روشهای جدید باشد
یک جمله معروف میگوید :
همیشه راه هایی هست اگر هم نباشد آن را میسازیم

-- بدون نام ، Sep 13, 2008 در ساعت 01:27 PM