تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تهدید رایس به اعمال تحریم‌های جدید

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنج شنبه ایران را به اعمال تحریم‌های جدید تهدید کرد، ولی افزود: «ایران یک دشمن دائمی نیست.»

خانم رایس در عین حال گفت که تا به حال با حمایت از سه مجموعه تحریم‌ها از سوی سازمان ملل، واقعاً با ایران برخورد سختی کرده‌ایم.»


خانم رایس در گفتگوی اختصاصی با پولتیکو و یاهو نیوز/یاهو نیوز

به گزارش یاهونیوز، خانم رایس پاسخ ایران را به آخرین پیشنهاد قدرت‌های غربی برای تشویق ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم «ناکافی» دانسته و به این خاطر تهدید به تحریم‌های جدید کرده‌است.

وی در گفتگوی اختصاصی با مجله پولیتیکو و یاهونیوز، در این باره گفت: «ایران هر زمان که بخواهد راه برون‌رفت از این وضع را دارد، اما در صورتی که نخواهد ما تحریم‌ها را به‌طوری جدی دنبال خواهیم کرد.»

وزیر خارجه آمریکا در اولین اظهارات خود پس از گفتگوهای تلفنی روز چهارشنبه میان شش قدرت جهانی افزود: «باید امیدوار بود که افراد معقولی در ایران وجود داشته‌باشند که ببینند این راه کشورداری نیست.»

او همچنین درباره پاسخ ایران به بسته مشوق‌های غرب گفت: «این واقعاً یک پاسخ جدی نبود.»

رایس در مصاحبه خود افزود: «ایرانی‌ها باید از مدت‌ها پیش حس می‌کردند که دارد خیلی دیر می‌شود. وقتی که شما با جذب بانک‌ها مشکل دارید، وقتی که برای جذب سرمایه‌گذاری مشکل دارید و اعتبارهای صادراتی‌تان از سراسر جهان کاهش می‌یابد و تورم کشورتان بیداد می‌کند یعنی دارد دیر می‌شود.»

روز چهارشنبه، بریتانیا و ایالات متحده اعلام کردند که شش قدرت جهانی «گزینه دیگری جز تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه ایران» ندارند. به باور آنها ایران از دادن «پاسخ روشن» خودداری کرده‌است.

بسته مشوق‌های غرب برای ایران به منظور تشویق ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم است.

ایران تاکید می‌کند، برنامه هسته‌ای‌اش صرفاً برای مقاصد صلح‌آمیز بوده و هدف از آن فقط تولید برق برای جمعیت در حال رشد خود است. قدرت‌های غربی این برنامه را پوششی برای «یک برنامه مخفی ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای» قلمداد می‌کنند.


در همین رابطه:
بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران
فرانسه: پاسخ ایران در حد انتظار نبود
انتشار متن نامه جلیلی به سولانا
مقامات ۵+۱ بر سر پاسخ ایران مذاکره می‌کنند
«پاسخ ایران، تحویل مقامات اروپا شد»
آمریکا: راهی جز افزایش تحریم‌ها نمانده است

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)