تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آمریکا: راهی جز افزایش تحریم‌ها نمانده است

ایالات متحده اعلام کرد که ایران با بی‌توجهی به درخواست‌های توقف فعالیت‌های هسته‌ای خود، راهی جز افزایش تحریم‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل باقی نگذاشته است.

به گزارش رویترز اظهارات ایالات متحده یک روز پس از اتمام ضرب‌الاجل رسمی ایران برای پاسخ به پیشنهادات آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه بر سر برنامه هسته ای خود مطرح شد.

ریچارد گرنال سخنگوی هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل گفت: «مشخص است که حکومت ایران تقاضای جامعه بین المللی را در خصوص تعلیق غنی سازی نپذیرفته و حتی تمایلی به تلاش در این زمینه هم ندارد.»

وی ادامه داد که مقامات ایران، برای شورای امنیت تنها گزینه افزایش تحریم‌ها را باقی گذاشته اند.

ایران هنوز به طور رسمی به پیشنهاد غرب پاسخ نداده است اما محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که جمهوری اسلامی تحت فشار قدرت‌های بزرگ از فعالیت‌های هسته‌ای خود دست بر نخواهد داشت.

غرب نگران دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای از طریق غنی‌سازی اورانیوم است، ایران اعلام کرده است هدف از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تامین برق مورد نیازش است.

خاویر سولانا مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا ماه گذشته بسته‌ای از مشوق‌ها به منظور توقف غنی‌سازی از سوی ایران به مقامات این کشور ارائه کرده است.

منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران نیز هفته گذشته اعلام کرد که کشورش پاسخ بسته غرب را داده است، اما مقامات غربی به خصوص آمریکا می‌گویند چنین پاسخی را دریافت نکرده‌اند.

ایران امروز همچنین اعلام کرد که برای افزایش توان دفاعی خود موشکی با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر را آزمایش کرده است.

آمریکا برای توقف غنی‌سازی اورانیوم گزینه جنگ علیه این کشور را رد نکرده است.
ایران می‌گوید آماده دفاع در برابر هرگونه حمله احتمالی است.

در آخرین تحول هسته‌ای، سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد ایران امروز دوشنبه با خاویر سولانا گفتگوئی تلفنی کرده است.

گفتگوی تلفنی جلیلی و سولانا
رسانه‌های ایران همچنین اعلام کردند که سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران امروز با خاویر سولانا مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا گفتگوئی تلفنی داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای جلیلی و سولانا در این گفتگو بر ادامه مسیر مذاکرت ژنو تاکید کرده‌اند.

براساس این گزارش، طرفین توافق کرده‌اند که طی روزهای آینده «مجددا با یکدیگر رایزنی کرده و تماس‌های خود را ادامه دهند.»

خوش‌بینی سخنگوی وزارت‌خارجه
امروز هم‌زمان حسن قشقاوی سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران اظهار امیدواری کرد که مذاکرات ایران با کشور‌های پنج به علاوه یک ادامه یابد.

خبرگزاری فارس از محل کنفرانس مطبوعاتی آقای قشقاوی به نقل از وی اعلام کرد: «ما با خوشبینی به این مسئله نگاه می‌کنیم.»

آقای قشقاوی همچنین گفته که تجربه نشان داده است که اعمال تحریم‌ها تاثیری بر ایران نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه در عین حال افزود که «مذاکرات هنوز جاری است و ادامه دارد و قید و بندهایی که مطرح می شود، گمانه زنی رسانه ای است.»

این در حالی است که خبرگزاری فارس در خبری جداگانه‌ای اعلام کرده که اولی هاینون نماینده آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پنجشبه هفته‌ جاری به تهران سفر خواهد کرد.


در همین رابطه:
واکنش کاخ سفید به سخنان احمدی‌نژاد
احمدی‌نژاد و جلب افکار عمومی مردم آمریکا
«هیچ کس حرف‌های آقای احمدی‌نژاد را باور نمی‌کند»
استقبال احمدی‌نژاد از توسعه روابط با آمریکا
احمدی‌نژاد: پاسخ ایران به تغییر دیدگاه آمریکا مثبت است

نظرهای خوانندگان

به نظر تمامی دست اندرکاران چه البته جرآت کنند و بگویند و یا مثل یکی از روشنفکران طراز اول اصلاحطلب که اینک در لبه پرتگاه غلطیدن به اپوزیسون آزاد قرار دارد، آری مثل او بگوید بی آنکه بگوید که باید نفت ایران قطع شود تا کارها شروع به درست شدن کند!! برای ایرانی آزادیخواه و برای اپوزیسیون و برای مخالفین و برای قدرتهای خارجی تنها یک راه حل همگانی و کم ضرر وجود دارد و آن ممنوعیت صادرات نفت ایران است. امروز رژیم اسلامی نفت می فروشد و به یک مشت جیره خوار خود پول می دهد تا دانشجو را در خیابان دستگیر کنند تا روزنامه نگار را دستگیر و زندانی و اعدام کنند، تا دختر بد حجاب و کم حجاب را دستگیر کنند و اگر مقاومت کرد سر و رویش را به خون بیالایند، تا ماجرای کوی دانشگاه را بوجود آورند تا لباس شخصی سازی کنند تا قتلهای ذنجیره ای راه اندازند، تا اعتیاد را فراگیر کنند تا آزادی را سر ببرند تا ایران را و تهران به نا امن ترین پایتخت دنیا در آورند و بعد هم با اعدامها زهر چشم از همه بگیرند و... اما اگر نفت قطع شود این رژیم سرنگون خواهد شد بودن اینکه ضرری جانکاه به ایران برسد و بدون اینکه رژیم بتواند به موتور آدمکشیش سوخت برساند، بدون اینکه بتواند ارتش بیست ملیونیش را تغذیه کند و ... و بی آنکه حتا نیروهای غربی هم صدمه ای ببینند. نیروهایی که سی سال است توسط حکومت اسلامی .دعوت به جنگ شده اند تنها راه این است: بستن صدور نفت ایران! این را باید روشنفکران و دانشجویان و با سوادان و ایران دوستان این سرزمین آرزو کنند و آنرا در جامعه ی ایران گسترش دهند. زیرا این پول نفت نه تنها سر سفره ی مردم نمی رود بلکه کارخانه بافندگی طناب دار اعدام و مرگ ایران و ایرانی راسوخت می رساند و شمشیر گردن زدن ایران و ایرانی را تیز می کند.

-- روزنامه نگار از تهران ، Aug 4, 2008 در ساعت 03:22 PM

جالب بود

-- بدون نام ، Aug 5, 2008 در ساعت 03:22 PM

با سلام
تحمل و پذیرش یک حاکمیت با هژمونی متکبر و جاه طلبی در قلب خاورمیانه در کنار چاهای نفتی کشور های عربی و مسلح به سلاح اتمی توسط آمریکا و اروپا کاملا ناباورانه است این سومین تجربه تلخ غرب از تکبر حاکمان ایران می باشد اتفاقی که با رضا شاه و محمد زضا شاه افتاد با جمهوری اسلامی هم خواهد افتاد ولی اینبار امکان قریب به یقین فروپاشی ایران مثل اتحاد جماهیر شوروی وجود دارد و چون حاکمان به مساله ملیتهای ایران هیچ اهمیتی نداده اند و حتی وجود آنها را انکار و در آسیمیله کردن آنها مصر بوده اند این است که موقیت داخلی و با در نظر گرفتن نارضایتی مردم هم زیاد مناسب نیست و حاکمیت فاقد پایگاه و حمایت ملی می باشد

-- یعقوب ، Aug 5, 2008 در ساعت 03:22 PM

راه یکی ست و آن بستن راه صدور نفت ایران است! برعکس ادعای یعقوب نظام جمهوری اسلامی از هم خواهد پاشید ولی ایران نه. اقوام ایرانی دست کم سه چهار هزار سال است که با هم زندگی کرده اند و هر دوره ای کسی بوده از ترکان و آذریان گرفته تا لران و بلوچان ...و اصولا مقایسه با اتحالد جماهیر شوری که با زور سرنیزه و کا گ ب این اتحاد ناشگون را بر پا کرده بودند و چند دهه بیشتر قدمت نداشت قیاس آسان گیرانه است. این بیشتر شعار های عده ای خارجی ست و یا خارجی نشین. ایران کشوری ست با گونه های فرهنگی رنگارنگ و همگی برنگ ایران. و رنگ ایران رنگ آمیخته گی هاست. من خود پدری تبریزی و مادری رشتی دارم و زاییده ی تهرانم و خانواده پدریم همین طور مخلوطی از چندین شهر و فرهنگند و طرف مادرم هم همین طور و تازه ما نمونه ی کوچکی هستیم. و غربی ها هم با این ارژیم ضد آزادی و آپارتاید مشکل دارند و نه با ایران. و اما دوستان اسراییلی باید بدانند که دوستی در جهان بهتر از ایرانی ها ندارند و چنانکه کس دیگری هم چندی پیش در همین سایت نوشته بود ایران اگر کشور اول هر یهودی در جهان نباشد کشور دوم اوست. این را برادران و خواهران یهودی ما باید در سرتا سر جهان بدانند.

-- جمشید از تهران ، Aug 5, 2008 در ساعت 03:22 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)