رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۸۷

احمدی‌نژاد: مردم به طرح تحول اقتصادی رأی مثبت دادند

رییس‌جمهوری ایران امروز پنجشنبه اعلام کرد که ۶۳ میلیون ایرانی فرم دریافت یارانه‌ها نقدی را پر کرده‌اند.

این یک همه‌پرسی بزرگ درباره تحولات ساختار اقتصادی دولت بود که ملت به طور یکپارچه به این فراخوان پاسخ مثبت دادند.

پرداخت یارانه‌های نقدی مرحله‌ای از طرح تحول اقتصادی است که دولت نهم اجرای مقدماتی آن را آغاز کرده است.

در این طرح قرار است یارانه‌ کالا و خدمات به صورت نقدی در اختیار مردم قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمود احمدی‌نژاد در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران گفت: «این یک همه‌پرسی بزرگ درباره تحولات ساختار اقتصادی دولت بود که ملت به طور یکپارچه به این فراخوان پاسخ مثبت دادند.»

حرف آقای مشایی حرف دولت است. ملت ما و ملت‌ها با مردم مشکلی ندارند.

به گفته وی در نزدیک‌ترین زمان ممکن طرح تحول اقتصادی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

مجلس شورای اعلام کرده که هر گونه تصمیم کلان اقتصادی از سوی دولت باید به تأیید نمایندگان مردم برسد.


کنفرانس مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد

«حرف مشایی، حرف دولت است»

آقای احمدی‌نژاد که در هفته‌های اخیر در مورد جنجال‌ها پیرامون سخنان اسفندیار رحیم مشایی یکی از معاونانش مبنی بر دوستی با مردم اسراییل سکوت کرده بود، در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد گفت: «حرف آقای مشایی حرف دولت است. ملت ما و ملت‌ها با مردم مشکلی ندارند.»

وی در عین حال افزود که «ما برای رژیم صهیونیستی نه دولت قائلیم و نه ملت.»

سخنان آقای مشایی در هفته‌های اخیر باعث بروز جنجال‌های وسیعی در ایران شده است. نمایندگان مجلس و گروهی از مراجع تقلید خواستار برکناری وی از مقام خود شده‌اند.

من اشتباه کردم. اگر در جلسه بودم، نمی‌گذاشتم و می‌گفتم چرا بیش از حد خود دلسوزی اضافه می‌کنید؟ آمدید برای خانم‌ها دلسوزی کنید، کباب شدید.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی‌نژاد در پاسخی دیرهنگام به این درخواست‌ها اعلام کرد که در این خصوص رییس سازمان میراث فرهنگی «مظلوم» واقع شده است.

وی هم‌چنین در سخنانی مشابه به آقای مشایی گفت که برای مردمی که «به دروغ و با فریب» به اسراییل آورده شده‌اند، دلسوزی می‌کند.

رییس‌جمهور ایران افزود که «آقای رحیم‌مشایی هیچ گاه واژه ملت اسراییل را به کار نبرده است و نخواهد برد.»

آقای احمدی‌نژاد هم‌چنین در واکنش به تصویب یک فوریت طرح جداسازی سازمان میراث فرهنگی از ریاست جمهوری گفت:‌ «این کار را به نفع کشور و دولت نمی‌دانیم. چون هم هزینه زیادی دارد و هم بر خلاف قانون اساسی است.»

به گفته وی «طبق اصل ۱۲۶ قانون اساسی این کار به عهده رییس‌جمهور است و اگر کاری صورت گیرد، باید به پیشنهاد دولت باشد.»


کنفرانس مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد

«مواد ۲۳ و ۲۵ در غیاب من اضافه شده بودند»

آقای احمدی‌نژاد در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد حذف دو ماده از لایحه «حمایت از خانواده» از سوی نمایندگان مجلس گفت که اگر در جلسه هیأت دولت حضور داشت، اجازه نمی‌داد چنین موادی به لایحه‌ی مذکور اضافه شود.

به گفته وی این مواد در غیاب وی به این طرح اضافه شده‌اند.

من خبر دارم عده‌ای قصد دارند بعد از ماه مبارک رمضان حملات علیه دولت را تشدید کنند.

آقای احمدی‌نژاد افزود: «من اشتباه کردم. اگر در جلسه بودم، نمی‌گذاشتم و می‌گفتم قوه قضاییه و مجلس هستند و هر چه تصویب کنند، همه تبعیت می‌کنند و چرا بیش از حد خود دلسوزی اضافه می‌کنید؟ آمدید برای خانم‌ها دلسوزی کنید، کباب شدید.»

اشاره رییس‌جمهور به اعتراض فعالان مدنی به دو بند این طرح است که به مردان اجازه ازدواج مجدد با نظر دادگاه می‌داد و همچنین مالیت بر مهریه‌های سنگین وضع کرده بود.


کنفرانس مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد

ائتلاف علیه دولت

رییس جمهوری ایران در بخش دیگری از نشست خبر خود اعلام کرد که خبرهایی مبنی بر ائتلاف برخی گروه‌های مخالف یکدیگر علیه دولتش شنیده است.

طرح بنگاه‌های اقتصادی زودبازده از موفق‌ترین طرح‌های دولت است.

وی با اعلام این‌که در ایران «آزادی مطلق» وجود دارد، افزود: «من خبر دارم عده‌ای قصد دارند بعد از ماه مبارک رمضان حملات علیه دولت را تشدید کنند.»

آقای احمدی‌نژاد هیچ نامی از این گروه‌ها و جریان‌های سیاسی نبرد.

برخی تحلیل‌گران معتقدند که عذرخواهی احمد توکلی از حسین موسویان مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای، آغاز این ائتلاف است.

آقای توکلی تا کنون در این خصوص واکنشی نشان نداده است.


کنفرانس مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد

دفاع از بنگاه‌های زودبازده

بنگاه‌های زودبازده اقتصادی که در هفته‌های اخیر با انتقاد برخی از جریان‌ها و کارشناسان سیاسی و اقتصادی مواجه شده، محوردیگری از نشست خبری محمود احمدی‌نژاد بود.

وی انتقاد‌ها به این طرح را «غیر کارشناسی» خواند و گفت: «طرح بنگاه‌های اقتصادی زودبازده از موفق‌ترین طرح‌های دولت است.»

در برنامه‌های من ملاقات با سیاستمداران آمریکایی پیش‌بینی نشده است. اما قبلاً هم اعلام کردم که برای گفت و گو آمادگی دارم.

این در حالی است که علی‌اکبر ناطق نوری بازرس ویژه آیت‌الله علی خامنه‌ای و حسن روحانی یکی از دو نماینده وی در شورای عالی امنیت ملی در هفته‌های اخیر به طور صریح از طرح بنگاه‌های زودبازده اقتصادی انتقاد کرده‌اند.

با این حال آقای احمدی‌نژاد با دفاع از این طرح اعلام کرد: «برخی حرف‌ها در این باره، غیر علمی و غیر کارشناسی است.»

بر اساس گزارش‌های رسمی، مجموعه اعتباراتی که برای بنگاه‌های زودبازده اقتصادی از سوی دولت نهم اختصاص یافته، رقمی در حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان است.


کنفرانس مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد

سفر به نیویورک

البرادعی در گزارش خود ذکر کرد که قادر به راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران است و هیچ انحرافی در این فعالیت‌ها نمی‌بیند.

رییس‌جمهور ایران که برای سومین بار قرار است برای شرکت در نشست عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند، در تشریح برنامه‌هایش گفت: «در برنامه‌های من ملاقات با سیاستمداران آمریکایی پیش‌بینی نشده است. اما قبلا هم اعلام کردم که برای گفت و گو آمادگی دارم.»

آقای احمدی‌نژاد سال گذشته از جورج بوش خواسته بود که مناظره‌ای درباره برخی مسائل جهانی با یکدیگر داشته باشند که این درخواست با سکوت کاخ سفید مواجه شده بود.


کنفرانس مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد

واکنش به گزارش البرادعی

آقای احمدی‌نژاد هم‌چنین در واکنش به گزارش سیزدهم محمد البرادعی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: «در گزارش اخیر البرادعی حق به طور کامل به ایران داده شد. البرادعی در گزارش خود ذکر کرد که قادر به راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران است و هیچ انحرافی در این فعالیت‌ها نمی‌بیند.»

وی در عین حال گفت که «هیچ وقت تسلیم زیاده‌خواهی‌های دیگران نمی‌شویم.»

اشاره آقای احمدی‌نژاد به کشور‌های غربی است که خواستار توقف فعالیت‌‌‌های هسته‌ای این کشور هستند.


در همین رابطه:
طرح سؤال از رییس‌جمهور به حد نصاب رسید
تمجید معاون احمدی‌نژاد از مردم اسراییل و آمریکا
دفاع سخنگوی دولت از لایحه «حمایت از خانواده»
مواد ۲۳ و ۲۵ لایحه «حمایت از خانواده» حذف شد

نظرهای خوانندگان

مسئله اي كه بايد در ادبيات جمهوري اسلامي توجه شود كلماتي مثل ملت مردم و امت است كه با هم مخلوط شده و ملقمه اي درست شده است كه امثال احمدي نزاد بكار مي برند اما مهمترين مسئله اي كه به روشني بيان ميشود اين مردم آن مردمي نيست كه در ادبيات جهاني وجود دارد مردمي كه احمدي نزاد بكار مي برد ... افرادي هستند كه به حزب اللهي معروفند.... به همين دليل است كه احمدي نزاد راست مي كويد امت حزب الله از دولت و برنامه هاي جمهوري اسلامي حمايت مي كنند و در بين آنها هم فقير و بيكار وجود ندارد و به همين دليل است كه دولت خودش را موظف نميداند تا اقتصاد را باز سازي كند ...

-- فرهاد-فرياد ، Sep 18, 2008 در ساعت 07:57 PM

معنی همه پرسی رو هم فهمیدیم!

-- میلاد ، Sep 18, 2008 در ساعت 07:57 PM

معني آزادي مطلق را نيز از قبل ميدانستيم!!!

-- مريم ، Sep 18, 2008 در ساعت 07:57 PM

يه مدت يه پولي به يه گروه هاي اجتماعي و فقرا ميدن بعد به تدريج قطعش مي كنن (مثلي هست كه مي گه:اگه يه قورباغه رو بندازي تو آب جوش سريع ميپره بيرون اما اگه اونو تو آب سرد بندازي و به آرامي آب رو گرم كني تا به جوش بياد. ميشه قورباغه رو پخت بدون اينكه اعتراض كنه.مردم عزيز ايران اين مثل را چند سال بعد (بعد از پخته شدن شما قوربافه هاي عزيز!) بياد بياريد

-- بدون نام ، Sep 18, 2008 در ساعت 07:57 PM

حکومت ایران کشور اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد. آقای احمدی نژاد با چه جرأتی می گویند : " مردمی که به اسرائیل آورده شده اند.." کشور اسرائیل که از نظر حکومت وجود خارجی ندارد؟؟؟!!

-- مستانه ، Sep 18, 2008 در ساعت 07:57 PM

بخدا لیاقت مردم ایران این نیست این آقا مردم را احمق میداند.
در زندان ایشان همه آزادی مطلق دارند.
آقا برای حمایت از خانمها خونشان را در شیشه میکند.
تمامی ملت از طرح اقتصادی ایشان حمایت میکنند تا با ثابت بودن نرخ دلار و گران شدن روزانه اقلام مختلف ثروت بادآورده فراوان سهم آشنایان ایشان گردد.
تمامی مشکل ما و مشایی از اسراییل است و هیچکدام از کشورهای عربی از ایرانی متنفر نیستند در واقع ما با هیچکس در خاورمیانه مشکل نداریم الا ملت (مردم {امت}) اسراییل.

تمامی پیشرفت ایران در دهه 50 شمسی به خاطر نفت 35 دلاری بود و این حضرت آقا تمامی درآمد اضافی نفت را صرف هوچی بازی و جمع آوری رای برای انتخابات بعدی و سفرهای مارکوپولویی خودش کرد.
تاریخ جواب همه چیز را خواهد داد و وقتی خواهد رسید که این آقا فرق بین مرحوم مصدق و تحفه گرمسار را بداند فقط متاسفانه ایران از دست رفت.

-- علی ، Sep 19, 2008 در ساعت 07:57 PM

مگه در اندونزی حدود 40 نفر برای دریافت 4000 تومان نمردنند شما مبلغ خیلی بیشتری پیشنهاد کردید مردم بیچاره و زیر خط فقر هم پیش خودشان گفتند سنگ مفت گنجیشک مفت..این که دلیل هم فکری یا رفراندم نیست هر چه زودتر از خواب غفلت و حماقت بیدار شوید ضرر مردم وتاوانتان سبکتر خواهد بود

-- حسن ، Sep 19, 2008 در ساعت 07:57 PM

لطفاً یک نفر به این آقای به اصطلاح رئیس جمهور بگوید اینقدر روی اعصاب مردم راه نرو. مردم بیچاره چاره ای ندارند جز اینکه این فرمهای به اصطلاح تحول اقتصادی را پرکنند. از فردا که یارانه ها قطع شد , مردم میخواهند یک جوری افزایش قیمتها را با این پرداخت مستقیم یارانه ها به مردم تا حدودی جبران کنند. البته همه میدانند اگر یارانه ها قطع شود و اگر پولی به مردم پرداخت شود, 50% درصد قضیه منتفی خواهد شد . آن بخش که باقی میماند قطع یارانه ها و بخشی که منتفی خواهد شد پرداخت پول آن به مردم است!!!!!

-- خسرو ، Sep 19, 2008 در ساعت 07:57 PM

اولا که آمار احمدی نژاد هیچ وقت مطابق با واقعیت نبوده است و اعداد و کلا حرفهایی که فی البداهه در دهانش میگردد بدون دخالت مغز از او خارج می شود و مراجعه کنید به فیلم های متعدد از ایشان در اینترنت و خود ببینید که این رییس جمهور چطور خود را مسخره خاص و عام کرده است. لذا زیاد تکیه بر حرف های ایشان نباید کرد. در ثانی همه پرسی در ایران امروز معنا ندارد و رهبر هم این کار را نفی میکند و هر کس رفراندوم بخواهد به اشد مجازات محکوم خواهد شد. حالا باید رهبر به ایشان بفرمایند که دیگر این حرف را نزن و کلا این واژه باید از ادبیات ما حذف گردد. آمین

-- داریوش ، Sep 19, 2008 در ساعت 07:57 PM

بالابردن قيمت كالاهايي كه قيمت آنها ارزنتر از قيمت جهاتي هست به قيمت جهاني و پايين نياوردن قيمت كالاها يي كه قيمت آنها گرانتر از قيمت هاي جهاني است و عدم تغيير دستمزدها ظلم آشكار به جامعه و بخصوص طبقات محروم است.پرداخت نقدي هم بسيار خطرناك است زيرا اولا سليقه ايي و ثانيا موقتي خواهد بود

-- بدون نام ، Sep 19, 2008 در ساعت 07:57 PM

هر طرح اقتصادي به معناي تغيير نحوه توزيع ثروت بين احاد جامعه بر اساس منطق و معيارهايي(توسعه يا عدالت يا...) مشخص
مي باشد كه تا به حال آقايان هيچ توضيحي نداده اند كه قرار است ثروت دقيقا از كدام طبقات اجتماعي به كدام طبقات اجتماعي منتقل گردد. و شاخص هاي قابل اندازه گيري كيفي و كمي بايد تعريف شود تا در فاصله هاي معين زماني بتوان كنترل كرد كه تا چه حد به هدف نزديك يا از آن دور شده ايم- كه در صورت دور شدن از هدف بايد بررسي نمود كه اجرا ناقص بوده و يا اساسا برنامه اشتباه و در راستاي هدف نيست. عجيب اينكه در طرح كارت هوشمند سوخت هيچ ردي از محل مصرف منابع حاصله قابل مشاهده نيست و هيچ اقتصادداني هم درباره پلان اين جابجايي منابع درطبقات اجتماعي نمي پرسد.اميداوارم طرح تحول هم به اين سرنوشت دچار نشود (همين طور كه مي بينيد من از آقاي احمدي نژاد براي رياست جمهوري عاقل ترم خدا به داد اون مملكتي برسه كه مني كه 100 نفر منو نمي شناشند از اوني كه 100 ميليون مي شناسند عاقل تر باشه)

-- بدون نام ، Sep 19, 2008 در ساعت 07:57 PM

احمدی نژاد در جواب سئوال یک خبرنگار گفت «ایران بهشت عالم است. اگر منظورتان مشکلات اقتصادی است، چه کسی گفته مشکلات اقتصادی نداریم؟»
با این حساب سرِ ما مردم مشنگ را 1400 سال شیره مالیدند. من که ازهمین جا یک جایی در جهنم را رزرو میفرمایم.
پروانه

-- بدون نام ، Sep 19, 2008 در ساعت 07:57 PM

فكر نمي كردم آقاي احمدي نژاد تا اين حد وقيح و بي تقوا باشند،با زبان روزه تهمت و افترا؟
ما ازترس تبعات بعدي پرنكردن اين فرمهاي شيطاني آنرا پرنموديم وگرنه شما جز تيره روزي مردم بي پناه و مظلوم ايران هدف ديگري نداريد

-- اميرحاج جوادي ، Sep 19, 2008 در ساعت 07:57 PM

کشورهایی که یارانه انرژی پرداخت می کنند مقدار زیادی از ثروتشان را بیهوده می سوزانند برای مثال طبق پیش بینی نیاز واردات بنزین ۴ میلیارد دلار برای امسال پیش بینی شده بود اما در ۴ ماه اول همه مصرف شد و درخواست ۸ میلیارد دلار دیگر کردند در صورتی که اگر درست برنامه ریزی شده بود و قیمت ها واقعی بود مقدار زیادی در مصرف سوخت صرفه جویی می شد و به جای واردات سوخت می توانستیم کالاهای اساسی دیگری با ماندگاری بیشتر و یا صنایع وارد کنیم و سطح رفاه جامعه را به مقدار زیادی بالا ببریم و کشور را صنعتی کنیم همچنین کشورهایی که قیمت سوختشان گران است بدلیل استقبال مردم از کالاهای کم مصرف با راندمان بالاتر کارخانه داران و تولید کنندگان مجبور می شوند جهت فروش کالاهایشان کیفیت خود را بالا ببرند و کالاهای با راندمان بیشتر را تولید کنند و این خود باعث پیشرفت کشورشان می شود. غیر از اینکه فواید دیگری هم مانند کاهش آلودگی، قطع قاچاق سوخت و کاهش فاصله طبقاتی و غیره… نیز می شود ….

بیشترین سود از پرداخت یارانه ها را افراد ثروتمند جامعه می برند که ابتدا شامل قاچاقچیان سپس کارخانه داران سپس کامیونداران و دارندگان خودروهای شخصی و در آخر افراد فقیر و نادار

-- محمد ، Sep 30, 2008 در ساعت 07:57 PM

کشورهایی که یارانه انرژی پرداخت می کنند مقدار زیادی از ثروتشان را بیهوده می سوزانند برای مثال طبق پیش بینی نیاز واردات بنزین ۴ میلیارد دلار برای امسال پیش بینی شده بود اما در ۴ ماه اول همه مصرف شد و درخواست ۸ میلیارد دلار دیگر کردند در صورتی که اگر درست برنامه ریزی شده بود و قیمت ها واقعی بود مقدار زیادی در مصرف سوخت صرفه جویی می شد و به جای واردات سوخت می توانستیم کالاهای اساسی دیگری با ماندگاری بیشتر و یا صنایع وارد کنیم و سطح رفاه جامعه را به مقدار زیادی بالا ببریم و کشور را صنعتی کنیم همچنین کشورهایی که قیمت سوختشان گران است بدلیل استقبال مردم از کالاهای کم مصرف با راندمان بالاتر کارخانه داران و تولید کنندگان مجبور می شوند جهت فروش کالاهایشان کیفیت خود را بالا ببرند و کالاهای با راندمان بیشتر را تولید کنند و این خود باعث پیشرفت کشورشان می شود. غیر از اینکه فواید دیگری هم مانند کاهش آلودگی، قطع قاچاق سوخت و کاهش فاصله طبقاتی و غیره… نیز می شود ….

بیشترین سود از پرداخت یارانه ها را افراد ثروتمند جامعه می برند که ابتدا شامل قاچاقچیان سپس کارخانه داران سپس کامیونداران و دارندگان خودروهای شخصی و در آخر افراد فقیر و نادار

-- محمد ، Sep 30, 2008 در ساعت 07:57 PM