تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

طرح سؤال از رئیس جمهور به حد نصاب رسید

با به حد نصاب رسیدن امضا‌ها برای طرح سئوال از رئیس جمهور، محمود احمدی‌نژاد در آستانه احضار به مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

علی مطهری نماینده محافظه‌کار تهران در مجلس، امروز چهارشنبه به خبرگزاری فارس گفت که این طرح با ۷۴ امضاء آماده ارائه به هیئت رئیسه مجلس شده است.
برای فراخوانده شدن رئیس جمهور به مجلس، باید حداقل ۷۲ نماینده (یک‌چهارم نمایندگان) این طرح را امضاء می‌کردند.

درخواست سئوال از احمدی‌نژاد پس از آن مطرح شد که وی در واکنش به اعتراض نمایندگان به سخنان یکی از معاونانش در مورد مسائلی چون «دوستی با مردم اسرائیل»، «پایان یافتن حاکمیت دین در جهان» و «مسائل قومی»، سکوت اختیار کرد.

رحیم مشائی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معاون رئیس جمهور، ماه گذشته گفته بود که مردم اسرائیل دوست ملت ایران هستند.

این اظهارات خشم نمایندگان محافظه‌کار را برانگیخت و آنها خواستار برکناری آقای مشائی از مقام خود شدند. درخواستی که با بی‌تفاوتی رئیس جمهور مواجه شد.

آقای مطهری در واکنش به سکوت رئیس جمهور گفته که نمایندگان به آقای احمدی‌نژاد یک هفته فرصت خواهند داد تا عکس‌العملی در مورد اظهارات معاونش نشان دهد، در غیر این صورت این طرح تقدیم هئیت رئیسه خواهد شد.

این نماینده محافظه‌کار در گفتگوی دیگری که با خبرگزاری مهر داشته، تاکید کرده که امضاء کنندگان این طرح «مطمئنا افرادی نیستند که از امضای خود منصرف شوند.»
فرزند آیت‌الله مرتضی مطهری گفته که «جامعه، منتظر پاسخ رئیس جمهور در خصوص مسائل مطرح شده از سوی رحیم مشایی است و ما می‌خواهیم سکوت را بشکنیم.»

در صورت حضور محمود احمدی‌نژاد در مجلس، این برای نخستین‌بار پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران است که یک رئیس جمهور به مجلس فراخوانده می‌شود.

بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی، در صورتی که حداقل یک چهارم نمایندگان مجلس، طرح سؤال از رئیس جمهور را امضاء کنند، وی موظف خواهد شد ظرف یک ماه به سؤالات نمایندگان پاسخ دهد.

طرح سؤال از رئیس جمهور در حالی از سوی برخی نمایندگان امضاء شده که پیش از این بیش از ۲۰۰ تن از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای، از آقای احمدی‌نژاد خواستار برکناری رحیم مشایی شده بودند.

هفته گذشته نیز ۵۷ نماینده در تذکری مکتوب خطاب به محمود احمدی‌نژاد، نسبت به اظهارات «خلاف مصلحت» رحیم مشایی اعتراض کردند.

رحیم مشایی یکی از همکاران نزدیک احمدی‌نژاد است که امسال دختر وی به عقد پسر بزرگ رئیس جمهور درآمده است.


در همین رابطه:
جمع‌آوری امضاء برای سؤال از رئیس جمهور

نظرهای خوانندگان

در میان ایرانی های مذهبی نوعی اسرائیل- هراسی و هیستری مرضی نسبت به این نام وجود دارد که باید به مرور بررسی و برطرف شود. این کار البته باید از روحانیان تراز اول شروع شود. بسیاری از مردم اسرائیل بی آزار هستند و بسیاری هم مثل مردم ایران حتا نمی دانند که نوار غزه کجاست؟!!!

-- پارسا پویا ، Sep 10, 2008 در ساعت 07:03 PM

مجلسی که به کردان رای اعتماد می‌ده، 60‌تا امضا پس می‌گیره، چه سوالی داره جز منافع شخصی تک تک نماینده‌‌هاش؟!

-- بی‌نام ، Sep 10, 2008 در ساعت 07:03 PM

حاا به فرض هم که سؤال کنن. نتیجه‌اش!؟

-- بدون نام ، Sep 10, 2008 در ساعت 07:03 PM

چگونه دست بوس مقام "معظم" که از خود اختیاری ندارد والت دست ۷۰ ساله به بالاهای شوراهای نگهبان و تشخیص مصلحت ومجلس خبرگان است می تواند مورد سوال قرار گیرد؟؟

-- بدون نام ، Sep 10, 2008 در ساعت 07:03 PM

شایسته تر بود که نمایندگانی چنین مسیول و حساس توجهی بوضعیت اقتصادی و معیشتی هموطنان خویش در درون کشور انداخته ورییس جمهور منتخب را بدلایل بر نیاوردن وعده های زیبایشان در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین فشارهای شدیدی که در مدت ریاست ایشان بر قشر زحمتکش اجتماع وکل جامعه وارد امده است مورد استیضاح قرار میداده اند.و ایشان را مورد سوال خود قرار میداده اند.

-- یک هموطن ، Sep 10, 2008 در ساعت 07:03 PM

بگذارید این برگ زرین هم به پرونده پر افتخار مجلس شورای نگهبان اضافه شود که بعد از سی سال ، رییس جمهور را مواخذه می کند نه برای همه مصیبت هایی که ایجاد کرده ، بلکه برای دو تا و نصفی حرف حساب که معاونش زده است.

-- علی ، Sep 10, 2008 در ساعت 07:03 PM

Vaghean dardnake ba vojood in hame moshkel va badbakhti dar mamlekat tanha chizi ke namaiande-ha barashoon mohem ast sohbat raje be mardom israel ast

-- بدون نام ، Sep 10, 2008 در ساعت 07:03 PM

مطمئن باشید این هم یک تئاتر دیگر از این به اصطلاح اصولگرایان جهت مطرح کردن خود در افکار جامعه با توجه به دید منفی کنونی نسبت به آقای احمدی نژاداست و گر نه خیلی مسائل مهم تر جهت سوال از رییس جمهور وجود دارد با توجه به تعیین اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی توسط رهبری آقای مشایی از طرف آنها فقط نظر حضرات را منعکس کرده و گر نه خود رهبری حتما دستور عزل ایشان را می داد علاوه بر این چند روز دیگر اکثر سوال کنندگان پس از گرفتن حق حساب امضای خود را پس گرفته یا حداکثر در جلسه سوال کمی با آقای رییس جمهور خوش و بش خواهند کرد چرا که با توجه به حمایت رهبری از ایشان هر گونه مخالفت با رییس جمهور یعنی مخالفت بار هبری و یعنی نهایتا فاتحه!!!!!!

-- مهدی اعرابی ، Sep 11, 2008 در ساعت 07:03 PM

بییایم یکم رو راست باشیم
الان این مملکت 30 ساله که میگه مرگ بر اسراییل و هیچ چیز جز بد بختی عایدمون نشد
بزارید برای اولین بار تو این تاریخ جمهوری اسلامی با اسراییل رابطه بر قرار کنیم این یه بار را کوتاه بیاین....

-- farid ، Sep 11, 2008 در ساعت 07:03 PM

وقتي تيتر خبر را ديدم فكر كردم بالاخره مجلس به خودش آمده و مي خواهد جلوي اين بي برنامگي ها و بي نظمي و تورم مملكت را بگيرد.
واقعاً براي خودم و اين مجلس متاسفم.

-- علي ، Sep 12, 2008 در ساعت 07:03 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)