تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد آیت‌الله شاهرودی از لایحه «حمایت از خانواده»

آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه ایران، اخذ مالیات از مهریه زنان (ماده ۲۵) و ازدواج مجدد مردان بدون اجازه همسر (ماده ۲۳)، که در لایحه حمایت از خانواده منظور شده را غیر ضروری و به ضرر زنان می‌داند.

به گزارش امروز دوشنبه خبرگزاری ایسنا، آقای شاهرودی اضافه شدن دو ماده مورد مناقشه از سوی دولت به این لایحه را قابل اصلاح دانست و افزود: «باید در شرایطی آرام و دور از هیاهو، نکات مثبت لایحه به اطلاع مردم رسانده شود.»

لایحه «حمایت از خانواده» که با اعتراض گسترده فعالان حقوق مدنی در ایران مواجه شده، روز گذشته برای کارشناسی بیشتر به کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی عودت داده شد.
این لایحه قرار بود در هفته جاری و در صحن علنی مجلس در دستور کار هئیت رئیسه قرار بگیرد.

این در حالی است که آقای شاهرودی اصل این لایحه را «بسیار خوب» توصیف کرده و می‌گوید: «متاسفانه به دلیل جنجال، اساس لایحه که مسائل بسیار مهم مربوط به تحکیم و حفظ حقوق خانواده در آن دیده شده بود زیر سئوال رفت.»

براساس ماده ۲۵ لایحه «حمایت از خانواده»، وزارت امور اقتصادی و دارائی موظف شده است «از مهریه‌های بالاتر از حد متعارف و غیر منطقی با توجه به وضعیت زوجین و مسایل اقتصادی کشور، متناسب با افزایش میزان مهریه، به صورت تصاعدی در هنگام ثبت ازدواج مالیات وصول نماید.»

ماده ۲۳ این لایحه نیز تصریح می‌‌کند که «اختیار همسر دائم بعدی، منوط به اجازه دادگاه پس از احراز توانایی مالی مرد و تعهد اجراء عدالت بین همسران می‌باشد.»

روز گذشته نیز حدود یکصد تن از شهروندان زن تهرانی و شهرستانی و از جمله برخی وکلا و فعالان شناخته شده حقوق زنان در دفاتر و راهروهای منتهی به صحن علنی مجلس حضور یافته بودند و با تعداد زیادی از نمایندگان و اعضای کمیسیون قضایی و نمایندگان تهران و شهرهای مختلف دیدار کردند.

این فعالان، ضمن اعلام اعتراض خود به لایحه در دستور کار مجلس، دلایل و پیشنهادات خود در این زمینه را مطرح کردند. قرار است این ملاقات‌ها ادامه یابد.

لایحه «حمایت از خانواده» در شهریورماه سال گذشته از سوی قوه‌ قضاییه ایران تدوین و به دولت محمود احمدی‌نژاد ارائه شد.
این لایحه سپس با تغییراتی از سوی دولت نهم به کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم ارائه شد؛ اما پس از بررسی‌های اولیه در این کمیسیون مسکوت ماند.

اعتراض‌ها به این لایحه از سوی فعالان مدنی در ایران از زمانی آغازشد که مفاد این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس هشتم بدون بازنگری تأیید و آماده ارائه به صحن علنی مجلس برای تصویب نهایی شد.

طی چند هفته گذشته سایت‌ها و نهاد‌های مختلف مدافع حقوق زنان به همراه بیش از ۲۲۰۰ نفر از فعالان مدنی ،سیاسی و فرهنگی از طیف‌های مختلف در داخل و خارج از کشور، با امضای بیانیه‌ای، مخالفت خود را با این لایحه ابراز داشتند.


در همین رابطه:
شیرین عبادی: با کشتن من هم این لایحه تصویب نمی‌شود
لایحه‌ی حمایت از خانواده، علیه کیان خانواده
رییس مرکز زنان و خانواده: تعدد زوجات قانون الهی است
گزارشی از جلسه‌ی اعتراض به لایحه‌ی حمایت از خانواده
«تعدد زوجات بین مردان ایرانی هم امری ناپسند است»
اعتراض مدافعان حقوق بشر به لایحه حقوق خانواده
نگرانی از حذف احکام سنگسار و تعدد زوجات در ایران

نظرهای خوانندگان

مردی که دارای توانایی مالی کافی است و از زندگی با زن خود خسته شده و بخاطر فرزندان و خود زن او را طلاق نمیدهد مجبور است تا آخر عمر با او کنار بیاید
مردی که پول پرداخت مهریه را ندارد و از زندگی با زن خود راضی نیست سه راه دارد
1- محکوم به ادامه زندگیست
2- با شکایت زن درباره مهریه به زندان برود
3- بمیرد
جالب اینجاست در اسلام تنها شرط تعدد زوجین برای مرد عدالت بین آنهاست سئوال اینجاست مردی که هنوز ازدواج دوم را نکرده چگونه عدالت او سنجیده میشود
اما در مورد مهریه بیشتر حالت معامله دارد چون با حداقل مقدار 100 سکه و با تضمین بزرگترها بعنوان ضامن و در دفتر اسناد رسمی ثبت شده و در صورت درخواست زن ، قانون مرد را ملزم به پرداخت آن میکند و در صورت نداشتن مقدار آن مرد را به زندان و تصویه قسطی آن مجبور میکند
شاید از هر ده مرد ایرانی 8 تن از آنها از ترس مهریه زندگی خود را ادامه میدهند و ادامه آن را آزادانه انتخاب نمیکنند
جالب اینجاست این دو مسئله به زن آسیب بیشتری نسبت به مرد میزند و مفهوم آن این استکه زنها مردها را در دام خود انداخته و وجود آنها را استسمار میکند و اجازه ازدواج مجدد نمیدهند و حتی با کوچکترین اشتباه مرد او را به زندان می اندازند یا او را تهدید میکنند
پس زنها هیچ وقت نمیتوانند صد در صد مالک مرد خود باشند چون او را به جبر دارا هستند

-- بدون نام ، Sep 2, 2008 در ساعت 07:53 PM

لطفا از ایشان بپرسید منظورشان را دقیقتر بگویند. آنچنان که سخنگوی دولت گفته بود ماده ۲۳ اضافه شده دولت است به این دلیل که قوه قضاییه بنا به دستور شورای نگهبان اجازه زن را غیر شرعی اعلام کرده بود و قوه قضاییه هیچ شرطی برای ازدواج مجدد ارایه نکرده بود. چنانچه این لایحه تصویب شود تا زمانی که نظام جمهوری اسلامی پابرجاست تغییر آن غیر ممکن است. چون شورای نگهبان قدرت ابطال قوانین فعلی را ندارد اما توان جلوگیری از تصویب و یا تغییر قوانین جدید را دارد.

-- Alireza ، Sep 3, 2008 در ساعت 07:53 PM

این لایحه نباید تصویب شود. امیدوارم که همه مردم ما مخالفتشون رو با این لایحه ابراز کنند. این نوع لایحه ها صد اشتباه رو سعی می کنند با صد اشتباه دیگه جبران کنند. این که زن با یک "قول" مهریه تبدیل به ملک شوهرش میشه و به جز اون مهریه در صورت طلاق هیچ پشتوانه اقتصادی نخواهد داشت یک چیز منفی است. این که شوهر قول یک مهریه زیاد رو میده هم در حقیقت یک کلاه برداری است (با این که می دانم منظور اصلی کلاه برداری نیست ولی از نظر اقتصادی که نگاه کنیم یک چیز عجیبی است که قول پولی را بدهی که نداری)! این هم برای زن و هم برای مرد منفی است. ولی برای درست کردن آن به جای این که کمک کنند که زنان استقلال مالی پیدا کنند یا اموال زن و مرد متعلق به هر دوی آنها محسوب شود در عوض روی مهریه مالیات می بندند!!؟ این واقعا یک چیز خارق العاده است!

به جای آن باید به زن اجازه کار بدون شرط و شروط داد. مرد و زن را به طور برابر صاحب دارایی خانواده دانست و شاید برای مهریه باید سقفی برابر با نصف دارایی مشترک گذاشت.

باید طلاق و حضانت را برای زنان آسانتر کرد. باید از نظر اقتصادی و اجتماعی زنان مطلقه و کودکانشان را حمایت کرد. نباید وقتی آنها ازدواج دوباره می کنند بچه هایشان را ازشان گرفت! سیاه بختی این زنها دامن همه جامعه را می گیرد.

واقعا اگر 4 نفر از کسانی که تمام عمر در زمینه زنان فعالیت کرده اند توسط قانونگذاران دعوت شوند و نظرشان را واقعا بشنوند بد نیست. این زنان دارند حنجره شان را پاره می کنند. گوش هایتان را باز کنید!

-- نگران ، Sep 3, 2008 در ساعت 07:53 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)