تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پوتین: آمریکا جنگ گرجستان را عمداً به راه انداخت

ولادیمیر پوتین ایالات متحده را متهم کرد که نزاع گرجستان را راه‌اندازی کرده تا بتواند از این طریق منافع یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا را تأمین کند.

نخست‌وزیر روسیه روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان افزود: «ایالات متحده گرجستان را تشویق کرد تا به منطقه خودگردان اوستیای جنوبی حمله کند.»

وی همچنین اظهار داشت که مقامات دفاعی روسیه به او گفته‌اند که آمریکا این کار را انجام داده تا از این طریق بتواند وزنه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به سود یکی از نامزدها سنگین‌تر کند.

هم‌اینک دو رقیب اصلی نامزد انتخابات آینده ریاست جمهوری ایالات متحده هستند، جان مک‌کین از حزب جمهوری‌خواه و باراک اوباما از حزب دموکرات.

پوتین افزود: «شهروندان آمریکایی به هنگام درگیری‌های نظامی در منطقه حضور داشتند و از رهبرانشان دستور می‌گرفتند.»

وی همچنین حمله روسیه به نیروهای گرجی را «اجتناب‌ناپذیر» نامید زیرا «ده‌ها تن از صلح‌بانان روسی در گرجستان کشته شده‌بودند.»

پوتین در این مصاحبه که در شهر بندری سوچی روسیه در کرانه دریای سیاه انجام می‌شد گفت از این‌که ایالات متحده تلاش بیشتری برای توقف حملات گرجستان انجام نداده ناخرسند است.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور پیشین روسیه است و بسیاری او را همچنان قدرت‌مندترین سیاست‌مدار روسیه می‌دانند.

روز پنج‌شنبه دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سخنان پوتین گفت: «این حرف که ایالات متحده برای خاطر یک نامزد سیاسی این حملات را به راه انداخته‌است حرفی عقلایی نیست.»

وی افزود: «پیش از هر چیز باید گفت که این ادعاها به وضوح نادرست هستند. مثل این‌که مقامات دفاعی او که گفته‌اند این حرف درست است دارند توصیه‌های واقعاً اشتباهی به او می‌کنند.»

ناتو افزایش نیرو در دریای سیاه را تکذیب کرد
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناتو روز پنج شنبه اتهامات روسیه مبنی بر افزایش نیروی این سازمان در دریای سیاه را تکذیب کرد.

پس از این اتهام روسیه و تهدید مسکو بر انجام واکنش، سخنگوی سازمان ناتو اعلام کرد: « ادعای مقامات روسی در رسانه‌ها مبنی بر افزایش نیروی ناتو در دریای سیاه درست نیست.»

کارمن رومرو، سخنگوی ناتو همچنین اظهار داشت که پنج رزمناو ناتو که هم‌اکنون در دریای سیاه هستند «برای تمرینات معمول که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود» در این دریا حضور دارند و «از ماه ژوئن گذشته اجازه رسمی برای این حضور کسب کرده‌بودند.»

دفتر ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه گفته‌بود که مسکو در حال انجام «اقدامات احتیاطی» علیه حضور رزمناوهای ناتو و آمریکا در دریای سیاه است.

سخنگوی این دفتر اظهار داشت: «تحویل کمک انسانی با رزمناو رسم رایجی نیست. بی‌گمان برخی اقدامات احتیاطی از سوی ما در این مورد انجام شده. امیدواریم هیچ رویارویی مستقیم در این مورد پیش نیاید.»

جنگ میان گرجستان و روسیه از هشتم ماه اوت و پس از حملات نیروهای گرجی به اوستایی جنوبی آغاز شده‌است. هدف از حملات گرجستان بازگرداندن قدرت مرکزی به جمهوری اوستیای جنوبی بود که در دهه ۱۹۹۰ از کنترل تفلیس به‌در آمده‌بود.

روسیه پس از پنج روز حمله نظامی به منطقه، هم‌اینک حمله خود را متوقف کرده ولی هنوز تمامی نیروهای خود را از خاک گرجستان خارج نکرده‌است.


در همین رابطه:
اتهامات تازه گرجستان علیه روسیه
آغاز عقب‌نشینی نیروهای روسیه از گرجستان
«عقب‌نشینی روسیه از گرجستان، دوشنبه آغاز می‌شود»
روسیه آتش‌بس را امضا کرد
روسیه: آمریکا بین ما و گرجستان انتخاب کند
شکایت گرجستان از روسیه به دادگاه لاهه
دستور مدودف برای توقف عملیات نظامی در گرجستان

نظرهای خوانندگان

جنگ سرد مدتی بود که آغاز شده بود ولی احتمال میرود طی ماهها و سالهای آینده خشن تر شود

-- بدون نام ، Aug 30, 2008 در ساعت 02:55 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)