تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

روسیه: آمریکا بین ما و گرجستان انتخاب کند

وزیر امور خارجه روسیه به ایالات متحده هشدار داد تا میان شراکت با روسیه یا گرجستان یکی را انتخاب کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف روز پنج‌شنبه گفت: «حمایت از دولت غرب‌گرای گرجستان و داشتن روابط خوب با روسیه دیگر هم‌زمان عملی نیست. ما می‌دانیم که دولت کنونی گرجستان یکی از پروژه‌های ویژه ایالات متحده است ولی سرانجام آمریکا باید میان حمایت از یک پروژه مجازی و شراکت واقعی یکی را انتخاب کند.»

به گزارش آسوشیتدپرس، لاوروف همچنین افزوده‌است: «هر گونه صحبت در مورد تمامیت ارضی گرجستان را فراموش کنید زیرا به نظر من غیرممکن است که از اوستیای جنوبی و آبخازیا بخواهیم به کشور گرجستان برگردند.»

این اظهارات وزیر خارجه روسیه پس از اعلام خبر کمک انسانی نظامیان آمریکایی توسط جرج بوش، رئیس جمهوری آمریکا بیان شد. نخستین هواپیمای نظامی آمریکا با اجناس کمکی هم‌اکنون وارد گرجستان شده‌است.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه ایالات متحده نیز امروز، پنج‌شنبه، راهی تفلیس، پایتخت گرجستان شد. وی قرار است در راه با نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه در پاریس ملاقات کند. فرانسه به نمایندگی از اتحادیه اروپا در موضوع نزاع اوستیای جنوبی میانجی‌گری می‌کند.

در مورد آتش‌بسی که روز سه‌شنبه میان نیروهای روسی و گرجی اعلام شد هنوز ابهامات زیادی وجود دارد.

بعد از ظهر روز چهارشنبه تانک‌های روسی در خیابان‌های شهر گوری که در گرجستان و بیرون از محدوده اوستیای جنوبی قرار دارد دیده شده‌اند. این تانک‌ها سپس به سوی تفلیس حرکت کرده و در میانه راه بازگشتند.

مسکو در آغاز این خبر را تکذیب نمود ولی پس از آن تأئید کرد. به گفته وزیر خارجه گرجستان نظامیان روسی امروز، پنج‌شنبه، آغاز به عقب‌نشینی کرده‌اند ولی این عقب‌نشینی مجدداً متوقف شده‌است.

ستیز بر سر اوستیای جنوبی که در هفته‌های اخیر جنبه نظامی به خود گرفته، در پی تصمیم میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور گرجستان، بر اعزام نیروهای مسلح برای بازپس‌گیری کنترل اوستیای جنوبی و واکنش نظامی روسیه در این مورد آغاز شد.

اوستیای جنوبی، آبخازیا و آجارستان، سه استان خودمختار در کشور گرجستان هستند که در آن‌ها تنش‌های جدایی‌طلبانه وجود دارد.

نظر تحلیلگران

ماریا لیپمَن، از تحلیلگران سیاسی مرکز کارنِگی، یکی از اندیشکده‌های (Think Tanks) آمریکایی در مسکو در این ارتباط می‌گوید: «فشار ایالات متحده برای استقلال کوزوو، گسترش ناتو و دیگر مسائل همه با اعتراض شدید روسیه روبه‌رو شده‌اند. اما آمریکا همیشه با بی‌اعتنایی به روسیه خواسته‌های خود را پیش برده‌است. پوتین کوشید تا با لحنی تند از جمله در سخنرانی خود در مونیخ، آمریکائیان را متوجه کند ولی آن‌ها توجهی نکردند.»

در نظر تحلیلگران سیاسی، آغاز نبرد روسیه در گرجستان، به چالش کشیدن مستقیم تسلط آمریکا بر امور جهان از سوی روسیه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارشناسان گوناگون سیاسی این را نشانه‌ای از این می‌دانند که «روزگار تسلیم بی‌چون‌وچرا به خواسته‌های آمریکا سپری شده‌است».

همین منبع می‌افزاید: «روسیه مدت‌ها است که در مورد «استانداردهای دوگانه» واشنگتن معترض است. استانداردهایی که به ایالات متحده اجازه می‌دهند به دلخواه خود و بدون مجازات در امور جهان عمل کند در حالی‌که از دیگران می‌خواهد تا از قوانین و مقرراتی که توسط واشنگتن نوشته شده پیروی کنند.»

این تحلیلگران می‌افزایند:
«با این اقدام جدید، کرملین پیامی حساب‌شده به آمریکا فرستاده بدین مضمون که مسکو نیز از این پس آزادانه منافع خود را در جهان دنبال خواهد کرد، درست به همان شیوه‌ای که واشنگتن دنبال می‌کند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)