تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تأیید مدرک تحصیلی کردان تکذیب شد

محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری ایران، گزارش‌ها درباره تأیید مدرک تحصیلی علی کردان، وزیر جدید کشور را تکذیب کرد.

خبرگزاری مهر امروز چهارشنبه به نقل از یک مقام آگاه در دولت نهم اعلام کرده بود که بر اساس پیگیری‌ها، صحت مدرک دکترای افتخاری آقای کردان از دانشگاه آکسفورد تأیید شده و به زودی «از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری به صورت رسمی اعلام خواهد شد.»


محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری (عکس: مهر)

آقای زاهدی که با خبرگزاری مزبور گفت و گو می‌کرد، با رد اظهارات این «فرد مطلع» گفت:‌ «به هیچ عنوان مدرک وزیر کشور تا این لحظه تأیید نشده است. زیرا اصل مدرک هنوز به وزارت علوم ارائه نشده است.»

وزیر علوم پیش‌تر اعلام کرده بود که در نامه‌ای خواستار ارائه اصل مدرک کردان شده است.

وی افزود: «اصل مدرک برای بررسی به وزارت علوم ارائه نشده است و ما منتظر مدارک هستیم.»

این در حالی است که پیش‌تر دانشگاه آکسفورد اعلام کرده که مدرک دکترای افتخاری که به نام آقای کردان منتشر شده، گواهینامه حقیقی این دانشگاه نیست.

در بیانیه‌ای که در سایت اینترنتی این دانشگاه قابل دسترسی است، آمده که هر چند استادانی که نامشان در انتهای «مدرک دکترای علی کردان» آمده، در برخی مراحل در دانشگاه آکسفورد سمت‌هایی را بر عهده داشته‌اند، اما هیچ یک در رشته حقوق فعالیت نداشته و در هیچ یک از مدارک صادر شده از این دانشگاه، صاحب امضا نیستند.

۲۲ مردادماه امسال نیز در تماس رادیو زمانه با دفتر مطبوعاتی دانشگاه آکسفورد، سخنگوی این دانشگاه صدور بیانیه را تأیید کرده و در مقابل سؤال زمانه که چرا این بیانیه در وب‌سایت‌های رسمی دانشگاه منتشر نشده، گفته بود: «ممکن است دانشگاه تصمیم بگیرد این بیانیه را به دلیل حساسیت موضوع در وب‌سایت خود منتشر کند؛ گرچه این امری معمول نیست.»


علی کردان و محمود احمدی‌نژاد

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز ماه گذشته با صدور حکمی برای علی عباسپور تهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، خواستار بررسی اصالت مدرک تحصیلی آقای کردان شده بود.

کردان پیش از این، از معاونان آقای لاریجانی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی بوده و از وی به عنوان یکی از متحدان سنتی آقای لاریجانی نام برده می‌شود.

تشکیک در صحت مدرک دکترای علی کردان از زمانی آغاز شد که روح‌الله حسینیان، نماینده محافظه‌کار مجلس هشتم، در جریان بررسی صلاحیت وی برای تصدی وزارت کشور، سؤالاتی در مورد نحوه صدور چنین مدرکی مطرح کرد.

یک روز پس از آن‌که علی کردان توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد، وب‌سایت الف، متعلق به احمد توکلی نماینده‌ محافظه‌کاری که خواستار بررسی صلاحیت آقای کردان در جلسه‌ای غیرعلنی شده بود، اعلام کرد که مدرک آقای کردان جعلی است.
اما وب‌سایت الف چند روز بعد از سوی قوه قضاییه ایران مسدود شد.

روابط عمومی وزارت کشور در واکنش به این گزارش، با صدور اطلاعیه‌ای به رسانه‌ها هشدار داد که در صورت شایعه‌پراکنی در مورد صحت مدرک تحصیلی وزیر کشور، تحت پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت.

آقای کردان نیز به وزارتخانه متبوع خود دستور داد تا تصویری از مدرک تحصیلی‌اش را منتشر کند.

وی ادعا می‌کند که مدرک دکترای افتخاری خود را در رشته حقوق اساسی از دانشگاه آکسفورد اخذ کرده است.


در همین رابطه:
علی کردان شکایت کرد
«جمهوری اسلامی»: اگر کردان فساد اخلاقی دارد، برکنار شود
بیانیه رسمی آکسفورد درباره دکترای علی کردان
دانشگاه آکسفورد صدور مدرک برای کردان را تکذیب کرد
بالا گرفتن تنش‌ها بر سر مدرک تحصیلی وزیر کشور
وزارت کشور: تشکیک در مدرک دکترای کردان ممنوع
رأی اعتماد به وزیران ‍پيشنهادی احمدی‌نژاد

نظرهای خوانندگان

زمانه ی محترم شما متاسفانه با سانسورهاتان ما را مایوس و بی تفوت کرده اید امروز در جمع دوستان سخن از این دست بود. و من از روی مهربانی به شما بگویم که جفا می کنید.

ما چند دانشجو که هر کدام چند نفر دیگر را می شناسیم

-- ما چند دانشجو ، Aug 27, 2008

و البته این را منتشر می کنید تا بگویید که ما همه را منتشر می کنیم حتا این را!!!
تنکیو از شجاعتتان
ما چند دانشجو

-- ما چند دانشجو ، Aug 27, 2008

Chizi ke ayan ast che hajat be bayan ast!!! hame midanand ke in jenab bi savad ast o hata englissi nemidanad. Be donbale madrake daneshjouyie ishan, bishtar sare kar gozashtane mardom ast. Aya in shakhs diplome dabirestan darad

-- Nam ، Aug 28, 2008

مدارك همه را ارزيابي كنند
آيا ميدانيد گرفتن دكترا چه سختي ها دارد
البته دكتراي حقيقي

-- بدون نام ، Sep 10, 2008

تشکر

-- رادفر ، Oct 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)