تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

روسیه: نیروگاه بوشهر تا سال آینده راه‌اندازی می‌شود

الکساندر سادوفنیکوف سفیر فدراسیون روسیه در ایران اعلام کرد که با آغاز سال جدید میلادی برق تولیدی نیروگاه اتمی بوشهر، وارد شبکه برق ایران خواهد شد.

روسیه بیش از یک دهه است که سرگرم احداث نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران در جنوب این کشور(بوشهر) است.

سادوفنیکوف که با خبرگزاری دولتی ایران گفتگو کرده است، درباره زمان راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر افزود: «تا پایان سال جاری میلادی آزمایش کلی شامل همه فازهای نیروگاه به اضافه اصلی‌ترین قسمت آن یعنی رآکتور خواهد شد و در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌های نهایی، اوایل سال آینده میلادی شاهد تولید برق از طریق نیروگاه بوشهر خواهیم بود.»

وی در عین حال گفت که تأخیر یا تعطیل شدن این پروژه به نفع روسیه نیست، چرا که طولانی‌تر شدن آن به ضرر طرف روس هم هست و هزینه‌ها را برای آنها افزایش می‌دهد.

تأخیرهای مکرر در تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر در سال‌های اخیر این گمانه را تقویت کرده است که مسکو از این پروژه به منظور تحت فشار قرار دادن ایران برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای آن استفاده می‌کند که کشورهای غربی ادعا می‌کنند هدف از آن تولید سلاح اتمی است.

این در حالی است که سفیر روسیه می‌گوید که علت تاخیر در روند ساخت و راه اندازی نیروگاه بوشهر «عدم همکاری مطلوب از سوی برخی کشورها است» که به گفته وی قرار بود برخی تجهیزات نیروگاه از سوی این کشورها تامین شود.

قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه ۱۹۹۵ در تهران امضا شده است.

حجم کل این قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که حدود ۸۵۰ میلیون دلار آن، قیمت رآکتور است.

پیمان‌کار تکمیل واحد اول نیروگاه بوشهر، شرکت روسی «اتم استروی اکسپورت» است.

روابط خوب با آژانس
از سوی دیگر، امروز یکشنبه محمد سعیدی معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران باردیگر اعلام کرد که روابط کشورش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوستانه است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وب‌سایت رسمی تلویزیون دولتی ایران، آقای سعیدی با اعلام این مطلب گفت: «روابط ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی عادی است و میان ما و آژانس رفت وآمد وجود دارد.»

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که تازه ترین دور مذاکرات ایران با بازرسان آژانس، هفته گذشته در تهران به پایان رسید.

به گفته آقای سعیدی، ایران تلاش دارد تا به سؤالات آژانس پاسخ بدهد.

وی هیچ اشاره‌ای به سؤالات بازرسان آژانس نکرد، اما گفت که «طبق روال عادی تا آژانس سؤالاتی دارد که این سؤالات در طول زمان و مستمر پرسیده می شود، کشورها بر اساس تمهیدات خود پاسخ می دهند.»

تاکنون موضوعات تجربه ایران بر روی پلوتونیوم، سانتریفیوژ‌های پی-یک و پی- دو، سند اورانیوم فلزی و نیز مسئله آلودگی‌ها، در چارچوب برنامه کاری حل مسایل ایران با آژانس بررسی شده است.

«مطالعات ادعایی» عنوان جدیدترین بند از آخرین گزارش آژانس درباره ایران است که در آن به ادعاهای آمریکا درباره بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران پرداخته شده ‌است.

در مناقشه هسته‌ای ایران و غرب، غرب همواره ایران را به رفتار غیر شفاف در برنامه هسته‌ای متهم می‌کند.

این درحالی است که ایران بارها بر استفاده صرفاً صلح‌آمیز از تکنولوژی هسته‌ای تأکید کرده است.


در همین رابطه:
ایران نیروگاه جدید اتمی می‌سازد
امیدواری به بهره‌برداری مقدماتی از نیروگاه بوشهر تا پایان سال

نظرهای خوانندگان

مرحبا به صداقت روسیه وتداوم وعده های سر خرمن ان چون سال گذشته هم درهمین ایام عینا همین وعده ها را می داد. اسرار پشت پرده یکی بی خطر بودن این نیروگاه دوم هزینه ان تا به امروز ودیگر سهم ایران از منابع نفتی دریای خزر است. تنها قسمت روشن این قولها کمبود برق است که تا امروز نصیب ملت غیور شده است و میشود.

-- بدون نام ، Aug 24, 2008 در ساعت 11:54 AM

این حکومت روسیه از دیر باز همین کلک را سر ما آورده است!! اینک این وعده ی جدید را به خاطر حمایت حکومت ... از تجاوز ارتش روسیه به گرجستان داده. اصولا روسیه تا آخرین چمدانهای پر از دلار و یورو را ... بیرون نبرد خانه را آتش نخواهد زد. ولی روزی که آخرین چمدان خارج شود چنان با آمریکا و حتا ملت ایران در آتش زدن این خانه مهارت به خرج دهد که برای چندمین بار در تاریخ بنویسندش. احمدی نژاد که برای فلسطین یقه چاک می کند و هر چه فحش ست را نثار اسراییل و یهودیان می کند به همراهی ... در کمال وقاحت نه تنها روسیه را محکوم نکرد بلکه این گرجستان بود که مورد مأخذه ی ... قرار گرفت. و تازه گرجستان قرنها و هزاره ها با ما همدست و همداستان بوده....

-- بدون نام ، Aug 24, 2008 در ساعت 11:54 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)