تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران نیروگاه جدید اتمی می‌سازد

ایران اعلام کرد که برای ساخت دومین نیرو‌گاه اتمی خود با شش شرکت جهت تعیین محل احداث نیروگاه مزبور قرارداد امضا کرده است.

احمد فیاض‌بخش، معاون سازمان انرژی اتمی در امور نیروگاه‌ها و مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران امروز سه‌شنبه این موضوع را در یک نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد.

واحد مرکزی خبر وابسته به تلویزیون دولتی ایران به نقل از آقای فیاض‌بخش اعلام کرد:‌ «برابر با ضوابط و مقررات بین المللی و همچنین نظام ایمنی هسته‌ای کشور باید پیش از آغاز عملیات اجرایی، پروانه محل احداث اخذ شود.»

اقدام ایران برای راه‌اندازی دومین نیروگاه اتمی‌اش در حالی اعلام می‌شود که بازرسان آژانس انرژی اتمی به منظور مذاکره در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران در تاسیسات نطنز در این کشور به‌سر می برند.

ایران پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد نیروگاه‌های جدید اتمی بسازد و تهران همچنین ساخت این نیروگاه را برای برطرف کردن نیازهای انرژی خود اعلام کرده است.

شرکت‌های سازه‌پردازی، لار، قدس نیرو، قرارگاه خاتم، تهران برکلی و مهاب قدس شش شرکتی هستند که قرار است پروژه مطالعاتی تعیین محل این نیروگاه را به مدت ۱۳ ماه بر عهده داشته باشند.

پیش از این آقای فیاض بخش در زمستان سال ۱۳۸۶ اعلام کرده بود که یک نیروگاه اتمی در دارخوین توسط کارشناسان ایرانی ساخته و تا ۹ سال دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

مجلس ایران در اوائل سال ۲۰۰۵ قانونی در خصوص احداث نیروگاه‌های اتمی در کشور به توان ۲۰ هزار مگاوات تصویب کرد.

مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که تهران در آینده نزدیک مناقصه احداث ۱۹ نیروگاه جدید با توان ۱۰۰۰ مگاوات برای هر کدام را اعلام خواهد کرد.

آقای فیاض‌بخش همچنین گفت که براساس پیش‌بینی‌ها طراحی پایه این نیروگاه ۴۲ درصد پیشرفت داشته است.
روسیه بیش از یک دهه است سرگرم احداث نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران است.

قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه ۱۹۹۵ در تهران امضا شده بود.

حجم کل این قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که حدود ۸۵۰ میلیون دلار آن، قیمت رآکتور است و پیمان‌کار تکمیل واحد اول نیروگاه بوشهر، شرکت روسی «اتم استروی اکسپورت» است.


در همین رابطه:
امیدواری به بهره‌برداری مقدماتی از نیروگاه بوشهر تا پایان سال

نظرهای خوانندگان

ایران احتیاج به 13 نیروگاه هسته ای دیگر دارد
ممکن است روزی یکی از کشورهای مقابله کننده با ایران قراداد ساخت بعضی از این نیروگاهها را ببندد
اقتصاد تعیین کننده سیاست است

-- سعید ، Aug 20, 2008 در ساعت 02:49 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)