تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعلام نرخ ۲۶ درصدی تورم در خرداد ماه

در حالی که افزايش قيمت كالاهای مصرفی در ايران چهارمين صادركننده نفت جهان، همچنان سير صعودی را طی می‌کند خبرگزاری مهر به نقل از آمار و ارقام بانک مرکزی ايران اعلام كرد که نرخ تورم در ايران، در خرداد ماه از مرز ۲۶ درصد گذشته است.

خبرگزاری مهر امروز پنجشنبه به نقل از بانک مركزی ایران اعلام كرد: «شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در خرداد ماه ۱۳۸۷ نسبت به ماه قبل ۲.۲ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۶.۴ درصد افزایش یافته است.»

این در حالی است که اطلاعات مرتبط با اين نرخ تورم، تا کنون پايگاه اينترنتی بانک مرکزی قرار نگرفته است.

امین پاشایی‌فام معاون اقتصادی بانک مرکری ۱۷ درصد از این نرخ تورم را ناشی از بالا رفتن قیمت‌های جهانی عنوان کرده است.

پیش‌بینی می‌شود محافظه‌کاران که اکثریت پارلمانی خود در انتخابات اسفند‌ماه سال گذشته را حفظ کرده‌اند، در مدت زمان باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، به یک منتقد جدی مدیریت اقتصادی احمدی‌نژاد بدل شوند.

احمدی‌نژاد که به‌نظر می‌رسد در رقابت‌های انتخاباتی سال آینده شرکت خواهد کرد، انتقادهای مطروحه را رد و اعلام کرده است که افزایش نرخ تورم معضلی جهانی است و دولت وی در حال مهار این مسئله است.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند علت اصلی این تورم تزریق گسترده نقدیندگی در چرخه اقتصاد است که درآمدهای بالای نفتی امکان آن را فراهم کرده است.

به اعتقاد کارشناسان مسائل اقتصادی، محمود احمدی‌نژاد از این درآمدهای نفتی بالا برای اعطای وام‌های خرد با بهره پایین و تأمین طرح‌های زیربنایی استفاده کرده است که این امر، خود عرضه پول در گردش کشور را حدود ۴۰ درصد طی سال گذشته افزایش داده است.

بسیاری از مسئولان سیاسی و مذهبی ایران در ماه‌های اخیر از مدیریت اقتصادی دولت انتقاد کرده‌اند.

آخرین مورد این انتقادها، به آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی یکی از روحانیون سرشناس ایران برمی‌گردد که گفته است کشور، از سوء مدیریت رنج می‌برد.


در همین رابطه:
گزارش رویترز از روند افزایشی نرخ تورم در ایران
افزایش مجدد نرخ تورم در ایران
اعتراف احمدی‌نژاد به ناتوانی در مهار تورم
نرخ تورم به ۱۹ درصد رسید

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)