تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«تضمین امنیتی برای ایران، مدنظر ۵+۱ نیست»

گوردون جاندرو سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که شش قدرت بزرگ جهان در حال حاضر بحث تضمین‌های امنیتی برای ایران در مذاکرات هسته‌ای را مد نظر ندارند.

به گزارش رویترز، این مطلب چند ساعت پس از آن اعلام شد که سرگئی لاوروف وزیر امور‌خارجه روسیه گفت شش کشوری که به ایران برای تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم فشار می‌آورند، می‌توانند امنیت تهران را تضمین کنند.

ایران با وجود ارائه بسته پیشنهادی از مشوق‌های جدید از سوی گروه ۵+۱ مکرر گفته است که غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نمی‌کند.


گوردون جاندرو سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا/AP

براساس این گزارش، جاندرو که به واسطه سفر بوش به خاورمیانه، در اسرائیل به سر می‌برد، گفت: «ما در حال حاضر مسئله تضمین‌های امنیتی را بررسی نمی‌کنیم.»

وی افزود: «همان‌طور که گفته‌ایم، هنوز در حال تعیین جزئیات بسته مشوق‌ها هستیم و این بسته به زودی به دولت ایران تقدیم خواهد شد. این ایران است که باید تضمین امنیتی بدهد چرا که این کشور تهدید کرده که اسرائیل را از روی نقشه محو می‌کند.»

شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته است تا برنامه بحث برانگیز غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف کند.

چندی‌پیش نیز وزرای امور‌خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان با برگزاری نشستی در شهر لندن پیشنهادی مشابه پیشنهاد ارائه شده در سال ۲۰۰۶ را به ایران ارائه کردند.

براساس این پیشنهاد، چنانچه ایران برنامه غنی‌سازی خود را کنار بگذارد، احتمال ارائه کمک‌های فنی به این کشور وجود دارد.


در همین رابطه:
درخواست روسیه برای ارائه تضمین امنیتی به ایران
ارائه بسته جدید پیشنهادی ایران به اتحادیه اروپا
هشدار پنج قدرت اتمی به ایران

نظرهای خوانندگان

اگر چیز دیگری بگویم که آخر زمانه آنرا توهین می انگارد و رد و جرح و تعدیلش می کند. زمانه مزخرفات ضد ملی و ضد و انسانی و ضد ایرانی و ضد نوروزی آن پیرمرد آل عبایی را تو هین به حساب نمی آورد ... و اما سطلی پر از طلا بر سر رهبری که بجای اینکه خواهان تضمین امنیتی از طرف ملتش باشد و ملتش چنان آزاد و آزاده باشد که کسی جرات نگاه چپ به او را نداشته باشد از سر ترس از همین ملت خواهان تضمین امنیتی از آمریکاست. و تعجب از این است که گر چه هدف ها نا مشترکند اما شعار آمریکا و مردم ایران امروز مشترک شده و آن خواهان برکناری روحانیت از قدرت است به هر قیمت.

-- بدون نام ، May 15, 2008 در ساعت 03:43 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)