رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ مرداد ۱۳۸۸

«اسرائیل است که باید جنگ را تمام کند»

آزاده اسدی
azadeh@radiozamaneh.com

نه روز از درگیری در نوار غزه و حملات اسرائیل به غزه می‌گذرد. در حالی که در بسیاری از کشورها تظاهرات و تجمعات اعتراض‌آمیزی علیه این وضعیت و حملات اسرائیل برپا می‌شود و مردم از مجامع بین‌المللی درخواست می‌کنند که این جنگ را به پایان برسانند، شنبه‌شب نیروی زمینی ارتش اسرائیل با ورود به نوار غزه به شدت با حماس درگیر شد.

دفتر ایهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ی خود هدف از این حمله را در دست گرفتن مناطقی که افراد حماس از آن موشک‌پرانی می‌کنند، اعلام کرده‌ است.

برای بررسی وضعیت موجود، با یوسف احمد، همکار روزنامه‌نگار فلسطینی مان در آمستردام که فعال حقوق ‌بشر است و دو نفر از دوستانش را در درگیری‌ها در غزه از دست داده، گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

تمام اعضای خانواده و فامیل یوسف در غزه زندگی می‌کنند. یوسف احمد، روزنامه‌نگار مقیم هلند درباره‌ی وضعیت فعلی غزه می‌گوید:

هیچ کمکی به راحتی به داخل غزه وارد نمی‌شود. کمک‌هایی که وارد غزه می‌شوند از طریق مصر است و کشور مصر هم باید هر کاری را با هماهنگی کامل با اسرائیل انجام دهد.

یعنی هرچه وارد و صادر می‌شود با جزییات به اسرائیل اطلاع داده می‌شود و تنها زمانی که اسرائیل اجازه بدهد این کمک‌ها وارد می‌شود.

شنبه، اسرائیل یکی از کمک‌های بین‌المللی را رد کرد و اجازه داد فقط مقدار کمی مواد غذایی وارد غزه شوند. به نظر می‌رسد که اسرائیل فقط نیمی از کمک‌ها را وارد غزه می‌کند و تلاش زیادی دارد که نشان بدهد وضعیت غزه به آن شکل فاجعه‌بار نیست.

اما مردم واقعاً در شرایط بدی به سر می‌برند. چون چهار، پنج روز است که مردم و همین‌طور خانواده‌ی من بدون برق به سر می‌برند.

تنها چیزی که توانسته‌اند پس‌انداز کنند مقداری آرد است که برای شش یا هفت روزشان کفایت می‌کند و معلوم نیست بعد از آن باید چکار کنند.

آن‌ها آرد را با روش‌های خصوصی و پنهانی پیدا کرده‌اند و پخته‌اند، بعضی از خانواده‌ها هم این امکان را دارند که بتواند نان تهیه کنند.


عکس: رویترز

از یوسف می‌پرسم دسترسی به غذا و دارو در غزه چطور است؟

دارو را فراموش کنید. الان تنها نگرانی مردم نان یا غذای روزانه است. اگر دارو در غزه وجود داشته باشد، در بعضی از بیمارستان‌هاست که آن هم از طریق مصر وارد شده است و باید مقدار آن خیلی کم باشد‌. به هر حال این مرز زیر کنترل اسرائیل است.

در حمله‌های هوایی چند روز اخیر، مقدار زیادی تجهیزات بیمارستان و دستگاه‌های جراحی بیمارستان‌های شهری غزه هم تخریب شد.

اما همان‌طور که گفتم نگرانی مردم، بیشتر مواد خوراکی است. در خانه‌ها دیگر آب نیست و برای پیدا کردن آب نوشیدنی باید از خانه‌هایشان بیرون بروند تا بتوانند چیزی پیدا کنند.

یوسف در واکنش به این سخن اولمرت که اعلام کرد اجازه نمی‌دهد در غزه فاجعه‌ی انسانی رخ بدهد، می‌گوید:

فاجعه‌ی انسانی اتفاق افتاده است و خیلی وقت است که مردم غزه رنج می‌برند. اسرائیل می‌خواهد وضعیت داخلی غزه را از دید جهانیان پنهان کند.

اسرائیل می‌خواهد وانمود کند که وضعیت مردم در غزه بد نیست و کمک‌های بین‌المللی هم در دسترس است. این پروپاگاندای خبری و اطلاع‌رسانی است.


عکس: رویترز

یوسف در مورد این‌که مردم کجا پناه گرفته‌اند و این‌که محلی برای فرار و بمباران برای مردم وجود دارد، می‌گوید:

این غم‌انگیزترین شرایط در غزه است. هیچ جایی برای پنهان شدن مردم غیرنظامی وجود ندارد. اسرائیل قبلاً اعلام کرده بود که با این جنگ هیچ منطقه و محل امنی برای مردم در غزه وجود نخواهد داشت و این واقعاً واقعیت دارد.

مردم در خانه‌هایشان هستند، وقتی هم که می‌خواهند از خانه‌شان بیرون بیایند تا آب و غذا پیدا کنند در شرایط خطرناکی قرار می‌گیرند.

بیشتر افراد غیر نظامی هستند که کشته می‌شوند چون به هیچ شکلی نمی‌‌شود زمان و شرایط و بمباران را پیش‌بینی کرد.

بیشتر مردم در خانه‌هایشان زیر بمباران جانشان را از دست می‌دهند. چون هواپیما و هلی‌کوپترهای اسرائیلی در تمام ساعت روز در حال بمباران هستند.

با این حال، قبل از شروع جنگ اسرائیلی‌ها با پخش اعلامیه در غزه اعلام کرده بودند که مردم برای نجات خودشان غزه را ترک کنند.


عکس: رویترز

از یوسف می‌‌پرسم همه‌ی مرزها بسته است و هیچ‌کس نمی‌داند در این مدت باید کجا برود. یوسف در این مورد می‌گوید‌:

علاوه بر این‌که مرزها بسته است در خود غزه هم هیچ جایی برای پنهان شدن و فرار وجود ندارد. تنها جایی که می‌توانند پنهان شوند خانه‌هایشان است که آن هم هیچ امنیتی ندارد و اسرائیلی‌ها تمام مدت مناطق و ساختمان‌های مسکونی را بمباران کرده‌اند.

یوسف درباره‌ این‌که آیا می‌شود پیش‌بینی برای اتمام این جنگ داشت می‌گوید:

هیچ پایان مشخص و شفافی وجود ندارد. اسرائیلی‌ها، زمان، هدف و شرایط مشخصی را ذکر نکرده‌اند و حتا گفته‌اند این تازه شروع کار ماست.

حماس هم در موقعیتی است که باید از خودش دفاع کند و اگر اسرائیل داخل غزه باشد‌، حماس تنها نیرویی است که امکانش را دارد که با آن‌ها بجنگد.

اسرائیل هر نوع آتش‌بسی را رد کرده، حتا فرصت مورد نظر سارکوزی یعنی ۴۸ ساعت آتش‌بس را هم رد کرده است. بنابراین سرزنش حماس در این موقعیت برای آتش‌بس اشتباه است. اسرائیل این جنگ را می‌خواهد و اسرائیل است که باید تصمیم بگیرد جنگ را تمام بکند یا خیر.


عکس: رویترز

اما بهتر است وضعیت مردم را از زبان خود مردم غزه بشنویم. رسانه‌ها از قطعی برق و نبود آب آشامیدنی و غذا در غزه می‌گویند. یوسف هم تأکید داشت که همه‌ی کمک‌های بین‌المللی در مرز مصر باید با تایید اسرائیل وارد غزه ‌شود. اما مردمی که در این نه روز و این شب‌ها با صدای انفجار، شلیک گلوله و موشک‌های مختلف روزگار گذراندند، در این مورد چه می‌گویند:

از سمیع عبد‌الشافی شهروندی که در غزه زندگی می‌کند درباره‌ این می‌پرسم که بعد از شروع جنگ زمینی چه شرایطی را طی می‌کنند.

او و خانواده‌اش تقریباً در ۵۰۰ متری دریا هستند. آن‌ها از زمان بمباران شهر به این بخش رفتند که همراه با حمله‌ی زمینی از شنبه‌شب، قوی‌تر و سخت‌تر شده است.سمیع عبد‌الشافی می‌گوید:

تقریباً در این روزها و شب‌ها نخوابیده‌ایم و تحت فشار روحی و روانی زیادی قرار داریم و شرایط خیلی ناامید‌کننده است.

خیلی عجیب است که وقتی دو هزار و پانصد نفر کشته و زخمی شدند و تعداد زیادی از آن‌ها غیر نظامی هستند، هنوز شورای امنیت سازمان ملل در مورد آتش‌بس عکس‌العملی نشان نمی‌دهد.

عبدالشافی درباره‌ی زندگی روزانه در غزه در مورد وضعیت غذا، برق و شرایط مردم در طی هفته‌ی گذشته می‌گوید:

در ۲۴ ساعت در شبانه‌ روز از برق خبری نیست. نیازهای اولیه‌ همه‌ی افرادی که در نوار غزه هستند هم برطرف نمی‌‌شود و کسی هم جرأت ندارد از خانه‌اش بیرون بیاید تا چیزی برای خوردن پیدا کند. هیچ مغازه و فروشگاهی هم باز نیست. از طرفی در دست مردم پول نقد نیست.

آیا مردم در غزه هنوز از حماس حمایت می‌کنند یا به خاطر شرایطی که برای آن‌ها پیش آمده، در حال سرزنش حماس یا برعکس فقط در حال سرزنش اسرائیل هستند؟

مردم عادی در این شرایط و موقعیت فعلی هیچ توجه‌ای به رنگ‌های سیاسی ندارند. این حادثه باعث شده است مردم فلسطین دید سیاسی‌شان را از دست بدهند و فعلاً فقط به این فکر کنند که چطور زنده بمانند و این‌که قرار است در آینده چه اتفاقی بیافتد و چه زندگی داشته باشند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
افزایش تلاش‌های جهانی برای آتش‌بس در غزه
تلاش اتحادیه اروپا برای آتش‌بس در غزه
درگیری شدید ارتش اسرائیل با حماس
افزایش درخواست‌ها برای آتش‌بس در غزه
ادامه حملات هوایی اسرائیل به غزه

نظرهای خوانندگان

رسانه های آلمانی بشدت از اسراییل طرفداری می کنند. رادیو زمانه هم مواظب باشد. لابی های اسراییلی در هلند هم بسیار قدرتمند هستند. حذف بودجه ی رادیو از سوی مجلس هلند می تواند اتفاق بیفتد.

-- بدون نام ، Jan 5, 2009 در ساعت 03:12 PM

آقای بی نام و نشان!
درسته که در دنیای کثیفی زندگی می کنیم، اما بدان تنها ملت هایی از این میدان جان به در می برند که چشمان خود را به مانند ملت یهود باز نگاه دارند.
ملت های به خواب رفته به مانند هرزه ای از این آغوش به آن آغوش می شوند.

-- رضا عاشوری ، Jan 5, 2009 در ساعت 03:12 PM

از خانم آزاده اسدی عزیز به خاطر این مصاحبه ی خوب و به موقع متشکرم. تقریبا همه ی دولت ها و حتی مردم از ترس صهیونیست ها در مقابل این فاجعه ی انسانی سکوت کرده اند و این آخرٍ تباهی دنیاست.

-- آزاد. ط ، Jan 6, 2009 در ساعت 03:12 PM

دنیای خیلی جالبی داریم! اینهمه قوانین بین المللی؛ حقوق بشر؛ قوانین مترتب بر شرایط جنگی؛ دمکراسی؛ حقوق کودکان؛ حقوق شهروندان و زنانه همه اش کشک بود و ما نمی دونستیم.
10 روزه که یک ملتی رو از زمین و هوا و دریا زیر سهمگین ترین بمبارانها گرفته اند اما هیچکدام از نهادهای بین المللی کاری نمی کنند.
اگر حکومت های غربی واقعا می خواهند علت نفرت بی پایان مردم خاورمیانه نسبت به خودشان درک کنند به صحنه های دردناک کودکان لت و پار شده نگاهی بیندازند؛ زنان گریان؛ خانه ای ویران شده؛ تنبیه دستجمعی یک و نیم میلیون انسان محاصره شده و در مقابل سکوت مرگبار رسانه های غربی و حمایت حکومت های غربی از جنایات اسرائیل.

-- کریم حقی ، Jan 6, 2009 در ساعت 03:12 PM

سوال اصلی اینجاست:‌؛چرا حماس دلش به حال ملت خودش نمی سوزه و انقدر آتش افروزی میکنه؟‌از اسراییل و یهودیان که کینه دیرینه از مسلمانان دارند چه انتظاری دارید؟! حماس در پی جلب دلسوزی دنیا و سو استفاده از این شرایط است.

-- N ، Jan 6, 2009 در ساعت 03:12 PM

مرگ بر غرب خونخوار. مرگ بر اسراییل که
غیر قانونی به مردم فلسطین حقنه شده. مرگ بر "دموکراسی" و "قانون" غرب

-- بدون نام ، Jan 7, 2009 در ساعت 03:12 PM

آقای عاشوری
مسلمانان همیشه بیدارند وبا چشم باز به وقایعی که قوم یهود در طول قرن ها می نگرند
مسلمانان از یاد نبرده اند که این یهودیان و کاهنانان معابد آنان چه بر سر عیسی پیامبر خدا آوردند
مسلمانان بیاد دارند در تمام وقایع سیاسی 3 قرن اخیرقوم یهود از سرمایه های خود در جهت اهدافی همچون انتقام از مسحیان استفاده کردند و در اکثر در گیر ی های اروپا بر سر قدرت رد پای این سرمایه دیده شده است
مسلمانان بیاد دارند که این قوم با دیگر قوم ها و آیین ها زندگی می کردند اما با گرایش به سمت قدرت سعی تعالی نامشروع و ایجاد جهانی با تفکرات یهودی دارند

-- منصور ، Jan 7, 2009 در ساعت 03:12 PM

قوم قوم نکنید. همین بینش متعصبانه است که افغانستان را به این سرنوشت کشانده و ما را هم به سوی دیگر. بپذیریم که سیاست یک علم است. حالا با این شرایطی که در منطقه وجود دارد،منظور فلسطین - اسراییل، رهبران دو طرف باید بهترین را برای مردمشان بدست بیاورند. با الدروم بلدروم و خط و نشان کشیدن کار سیاست آن منطقه درست نمیشود. ضمنا محض اطلاع شما، علت اینکه یهودیان در نظام سرمایه داری جهای قدرت زیاد دارند این است که در گذشته کار تجارت جزو کارهای سطح پایین بوده و به همین دلیل مسیحیان زمیندار در آن دخالت نکردند و اجازه دادند این کار را که در شان آنها نبود یهودیان بدست گیرند.

-- از ایران ، Jan 7, 2009 در ساعت 03:12 PM

اقای منصور.
فراموش نکنید که قوم یهود نیز همیشه شاهد ظلمها و جور و ستمهایی در طی تاریخ بوده. چیزی که هست اینه که چقدر خوب بود که همه از اشتباهات تاریخ درس می گرفتند و می فهمیدند که قبل از هر چیز همه ما در درجه اول انسان هستیم و انقدر هم کور کورانه دنبال افراطیها نمیفتادیم و حرفهای اونها رو تکرار نمی کردیم. افراطیها از هر دو طرف. چرا نباید به فکر صلح بود. در هر صورت این حماس بود که با موشک پرونیهاش این جنگ رو شروع کرد با اگاهی کامل از عقوباتش. با وجود تمام اخطارهایی که بهش داده شد . حماس حتی به اعضای فتاح هم رحم نکرد و نمیکنه.

-- Angel ، Jan 7, 2009 در ساعت 03:12 PM

کسانی که پس از 60 سال هنوز نفهمیده اند
که اسراییل قصد صلح ندارد و همیشه با راه
انداختن جنگهای قلابی درصد بیشتری از زمین های فلسطینی ها را می دزدد یا صهیونیست اند و یا مهره ای کم در مغز دارند که باید به
دکتر رجوع کنند.

-- بدون نام ، Jan 20, 2009 در ساعت 03:12 PM

اصلا کاری به اسرائیل و آمیرکا و ایران ندارم ولی

تاریخ جنگ ایران و عراق ثابت کرده به دنیا جنگ

پارتیزنی یعنی چی و حالا با وجود موقیعت کنونی

آمریکا و پیشرفت چشم گیر ایران در امور نظامی

و پشتیبانی حرفی روسیه آمریکا از بازی بیرونه

و می مونه اسرائیل که واقعا می تونه ایرانو نابود

کنه؟

-- PERSIA ، Jul 30, 2009 در ساعت 03:12 PM