رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ دی ۱۳۸۸

واکنش‌ها به گزارش کمیته ویژه مجلس

قرائت گزارش کمیته ویژه مجلس درباره وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات، با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است.

فراکسیون اقلیت مجلس با مثبت خواندن این گزارش، نپرداختن به حادثه «کوی دانشگاه، مجتمع سبحان و مرگ مشکوک پزشک کهریزک» را از «نواقص» آن برشمرده است.

داریوش قنبری، سخنگوی این فراکسیون گفته که «از نظر فراکسیون خط امام، این گزارش شمولیت لازم را ندارد و ناقص تهیه شده است.»


این در حالی است که کمیته ویژه، علت نپرداختن به موضوع حمله به کوی دانشگاه را پیگیری این موضوع از سوی کمیته‌ای جداگانه که از سوی رئیس مجلس تشکیل شده، عنوان کرده است.

فرهاد تجری، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا، تهیه این گزارش را بر اساس «عدالت» ارزیابی کرد.

داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس گفته که «از نظر فراکسیون خط امام، این گزارش شمولیت لازم را ندارد و ناقص تهیه شده است»

به گفته آقای تجری، «نگاهی که در این گزارش لحاظ شد، بدون غرض و تعارف بود. این گزارش بی‌طرفانه، جامع و منطبق با واقعیت تهیه شده است.»

احمد توکلی نماینده مردم تهران نیز با «خوب» توصیف کردن این گزارش گفت که بر اساس گزارش کمیته ویژه، مسئولیت وقایع کهریزک بر عهده دادستان وقت تهران است.

در این گزارش، سعید مرتضوی دادستان وقت تهران، مسئول انتقال بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات به بازداشتگاه کهریزک معرفی شده است.

احمد توکلی از دادگاه انتظامی قضات و دادگاه انتظامی نیروهای مسلح خواسته که پیگیر وقایع رخ داده در کهریزک باشند

آقای توکلی از دادگاه انتظامی قضات و دادگاه انتظامی نیروهای مسلح خواسته که پیگیر وقایع رخ داده در کهریزک باشند.

این در حالی است که ستار هدایت‌خواه، دیگر نماینده مجلس با انتقاد از قرائت گزارش کمیته در صحن علنی مجلس گفت که «کمیته ویژه بررسی حوادث، فقط کمیته رئیس مجلس بود.»

به گفته آقای هدایت‌خواه، «در هیچ کجای آیین‌نامه، اختیاری به رئیس مجلس داده نشده است که چنین کمیته‌ای تشکیل و گزارش به مجلس ارائه دهد.»

وی افزود: «مردم در این فتنه که به دنبال براندازی نظام بود، انتظار دارند، مجلس مسائل فرعی را از اصلی تشخیص دهد.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
مرتضوی مسئول وقایع کهریزک معرفی شد

نظرهای خوانندگان

میانه روی مردمسالارانه ویژگی هایی دارد که بیشتر به ,لیبرالیزم و جدایی دین از فرمانروایی، نزدیک است تا دیگر آرای.
مانند این شرایطی که ٣٠ سال آزگارست بر سر اندیشه و آزادی مردمان ایران رفته و می رود در گذشته نیز رخ داده است. درین گاه که فرمانروایان تمامی خواه ایران از اندیشه ای آزاد بی بهره اند و به بهتری کار مردمان خود بی توجه, تا جایی که آرای مالیخولیایی دون کیشوت وارشان ره می گشاید از خدا و دینش دفاع می کنند, که از کشتار کافر آنرا گریزی نیست. هر جنبشی نیاز به اندیشه ای راهبر دارد و امکان حذف فیزیکی کاملا در دستان ذوب شدگان ولایت است که حتا به گاه شاهان پهلوی ترور اندیشمندان دگر اندیشی چون کسروی و فاطمی مجازاتی به خود ندیدند چه برسد که به جمهوری اسلامی.
بنابراین باید به گونه ای بخشی از اندیشه ورزان جنبش سبز در بیرون از مرزهای ج.ا باشند که گونه ای پدافند پیشگیرانه است. اندیشمندانی چون بنی صدر به خوبی دریافته اند که هیچ چاره ای جز جایگزینی ج.ا با مردمسالاری نادینی نیست که باید از گذشته آموخت و دوبار از یک سوراخ گزیده نشد.

-- ایرانی ، Jan 11, 2010 در ساعت 02:00 PM