رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ دی ۱۳۸۸

ابراز نگرانی از احتمال اعدام بهائیان

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران امروز، جمعه با انتشار بیانیه‌ای از احتمال اعدام بهائیان در ایران ابراز نگرانی کرد.

این سازمان مدافع حقوق بشر می‌گوید که دولت ایران با «سوء‌استفاده» از ناآرامی‌های سیاسی، جامعه بهائیان را در معرض «خطر جدی» قرار داده‌است.

بنا به این گزارش، مقامات ایرانی به اتهامات هفت رهبر بهائی که از سال گذشته در زندان به سر می‌برند به نحوی افزوده‎اند که در صورت محکومیت می‌توانند اعدام شوند.

بهائیت از زمان انقلاب ۵۷ به این‌سو در قانون اساسی ایران به‌ رسمیت شناخته نمی‌شود. از نظر حکومت ایران، بهائیان، مرتد به‌ شمار می‌آیند و در قانون اساسی از هیچ حقی برخوردار نیستند.

بنا بر این گزارش در طی روزهای اخیر ۱۲ نفر از شهروندان بهائی بازداشت شده‌اند و در تلویزیون دولتی ایران، مجریان خبری ادعا کرده‌اند تجمعات اخیر در روز عاشورا توسط بهائیان هدایت و رهبری شده‌ است.

آرون رودز، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر می‌گوید: «بار دیگر ایران و جهان با شبح اعدام بهائیان روبرو شده‌است، این بار با اتهامات ساختگی و به بهانه ناآرامی‌های گسترده سیاسی.»

ژینوس سبحانی، لوا خانجانی، بابک مبشر، پیام فناییان، نیکا هویدایی، مونا هویدایی، آرتین غضنفری، فرید روحانی، احمد روحانی، نگار ثابت، ابراهیم شادمهر و زاوش شادمهر از اعضای اقلیت مذهبی بهائی ۱۲ دی ماه در تهران دستگیر شدند.

بهفر خانجانی و افشین ایقانی، دو تن از بهائیان سمنان نیز چهارشنبه ۱۶ دی ماه بازداشت شدند.

سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر می‌گوید: «بار دیگر ایران و جهان با شبح اعدام بهائیان روبرو شده‌است»

هفت نفر از رهبران جامعه بهائی ایران نزدیک به دو سال است که در بازداشت هستند. مقامات قضایی تاریخ دادگاه این افراد را ۲۲ دی‌ماه جاری اعلام کرده‌اند. این دادگاه تا کنون چندین بار به تعویق افتاده‌است.

فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم، شش تن از رهبران جامعه بهائیان هستند که ۲۵ اردبیهشت ماه سال ۱۳۸۷ در منازل شخصی‌شان بازداشت شدند. مهوش ثابت، یکی دیگر از رهبران جامعه بهائیان نیز ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ بازداشت شده بود.

به گفته آرون رودز: «با توجه به اعدام‌های کاملاً غیرقابل توجیه دو گروه از رهبران بهائی که در اوایل دهه هشتاد میلادی رخ داد و با در نظر گرفتن لحن و رفتار دولت ایران بر علیه بهائیان به خصوص بعد از عاشورا، نگرانی جدی برای جان رهبران بهائی که قرار است به زودی دادگاهی شوند، وجود دارد.»

بنا به این گزارش پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، «بیش از ۲۰۰ بهایی» توسط حکومت ایران کشته شده‌اند. هزاران نفر از بهائیان دستگیرشده، مورد آزار و اذیت قرار گرفته، کار خود را از دست داده و دارایی‌هایشان توسط دولت توقیف شده‌است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از جامعه بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی درخواست کرده که اعمال دولت جمهوری اسلامی را محکوم کرده و آزادی کلیه بهائیان که «فقط به خاطر عقاید و باورهایشان» دستگیر شده‌اند، را خواستار شوند.

بنا بر گزارش سالانه نقض حقوق بشر در ایران که از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر منتشر شده، در سال گذشته، ۴۲ شهروند بهائی بازداشت شدند و به منازل ۳۱ خانواده بهائی هجوم برده شد.

بهائیت در حدود ۱۵۰ سال پیش در ایران بنیادگذاری شد و هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ هزار بهائی در ایران و هفت و نیم میلیون دیگر در سراسر جهان زندگی می‌کنند. فعالیت جامعه بهائیان از سال ۱۳۶۲ در ایران ممنوع اعلام شده‌است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
بازداشت گسترده بهائیان در تهران

نظرهای خوانندگان

نظر جامعه بهایی در این رابطه را در وبلاگ جنبش برابری حقوق انسانی مطالعه نمایید .
www.jobhe.blogspot.com

-- انسان آزاد ، Jan 9, 2010 در ساعت 08:11 AM